Ingenting!
Det som hände var att alla lärde sig att 1+1=2, några lärde sig att 2+2=4, några hade det svårt med det så läraren tragglade 2+2 tills alla kunde det, fastän några egentligen var på nivån att dom fattade både 4+4 och 8+8....
Alla ska med, lämmna ingen kvar...
Det låter bra, men i praktiken kan inte alla sitta kvar och driva längre ut till havs på ett smältande isflak bara för att en inte kan simma...
Jag tycker att det låter som om de där matematikessen i Teos klass klarade sig ganska
bra ändå. Vad skulle ha ändrats i undervisningen?
När jag gick i skolan var jag intresserad av en del ämnen, och mindre av andra.
I de ämnen som intresserade mig studerade jag ofta vidare utanför kursplanen och
skaffade ibland större kunskaper än mina lärare. Jag kände mig aldrig hindrad eller
hämmad att göra så.
Jag har jobbat i det privata näringslivet i flera decennier och har i mitt arbete gått en hel
del utbildningar, både anordnade av företaget jag jobbar i och av andra. De har alla varit
precis lika stelbenta som grundskolan jag gick i. Det är ju helt naturligt att sådana
utbildningar inte är på precis rätt nivå för alla deltagare. Det ligger ju i den klassvisa
undervisningens natur.
Ska vi ha individuell undervisning i grundskolan får vi nog höja skatten en hel del.
Vilka ställer upp på en rejäl skattehöjning för att få en bättre grundskola?
1. BostonGurka
(Fyll på här.)
Klassvisa utbildningar fungerar ju normalt så att man definierar vilka kunskaper en viss
utbildning ska ge, och sedan försöker man uppnå dessa. I vår grundskola försöker man ge
alla grundläggande kunskaper. Vill man studera vidare kan man göra det på egenhand
eller i gratis gymnasieskolor, universitet och högskolor. Vad är problemet med det?
Har man en fallenhet för ett visst ämne tror jag att man oftast kan vidareutveckla sig inom
det området på egen hand. Vill man absolut ha en lärare för att lära sig gymnasiematten
så behöver man en gymnasielärare, inte en grundskolelärare. Gymnasielärare finns i
våra gratis gymnasier.
Dessutom har ungarna nu för tiden oändligt mycket större möjligheter att utbilda och
utveckla sig på egen hand, jämfört med när jag gick i skolan, tack vare all information
som finns på internet.
Man måste ju faktiskt ta lite ansvar själv för sin utbildning och inte
bara förvänta sig att det offentliga ska ge en allt man pekar på.
Skolorna jag har gått i har alla legat på fastlandet.