Rektor Gert Åkesson på Sundsgymnasiet

Vad som är fel med dagens skola är att de som är duktiga hålls tillbaka och de som har svårt att lära sig inte hinner med, för att allt ska hamna på den medelgoda nivå majoriteten ligger på.

Ganska precis vad jag menar trots att min febriga hjärna inte förmått mig få fram det. Kommer i håg matten under högstadieperioden där vi hade två riktiga matematikess i klassen. Jag satt och skämdes för att jag var en av de som gjorde så att dessa två inte kunde avancera med ohämmad kraft.

De brakade i alla fall till slut av gymnasiematten a,b och c men vet inte om de fick tillgodoräkna sig detta. Vem vet, de hade kanske kunnat lösa viktiga, världsfrågor om de fått härja fritt(alt skapa jordens ungergång).

Ganska precis vad jag menar trots att min febriga hjärna inte förmått mig få fram det. Kommer i håg matten under högstadieperioden där vi hade två riktiga matematikess i klassen. Jag satt och skämdes för att jag var en av de som gjorde så att dessa två inte kunde avancera med ohämmad kraft.

De brakade i alla fall till slut av gymnasiematten a,b och c men vet inte om de fick tillgodoräkna sig detta. Vem vet, de hade kanske kunnat lösa viktiga, världsfrågor om de fått härja fritt(alt skapa jordens ungergång).

Meh.

Det är väl precis som det mesta övrigt som är sosseavlat; det är bättre att kapa topparna än att höja dalarna. :rolleyes:

Vi kan starta starta hands-on-orienterad dieselskola med tändkuleinslag för stökiga ungar!

Kolla vad ungen jumpar vid 1.20. Lika gla som Skandian! :banana

[YOUTUBE-ID]EtlgK6N5LRQ&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Men då måste man stå i en intervju i "Landet-Runt" och säga -Nä det är riktikt bra killar det här, de har bara hamnat lite fel. Lär man bara känna dåm så är dåm jäkligt hyggliga, medan ungdjävlarna eldar ner något eller någon i bakgrunden.

För en som inte begripert, vad gör man för bra/kul med den där maskinen:näsblod

Nästan vad som helst faktiskt!

Den kan dra en tröska, såg, spånhyvel, eller driva en båt, generator, pump, fläkt whatever till väldigt låg bränslekostnad då den dels är snål, dels går att köra på allt som är mera brännbart än smutsigt diskvatten....

För en som inte begripert, vad gör man för bra/kul med den där maskinen:näsblod

det är kanske som fulöl :D

: vanligtfolkbegripertinte

Feskebåtar tex.

[YOUTUBE-ID]4bCAvmHFegk&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Men då måste man stå i en intervju i "Landet-Runt" och säga -Nä det är riktikt bra killar det här, de har bara hamnat lite fel. Lär man bara känna dåm så är dåm jäkligt hyggliga, medan ungdjävlarna eldar ner något eller någon i bakgrunden.

Men det är ju kul, tänk att dra på skidresa till Åre med hela flaket på långforden fullt med trassliga ungar. Sedan fäller man bara ned baklämmen och släpper ut dom i vid Sunwing och ser vad som händer. Tänk dig att se två 14 år gamla gaddade hårdingar från skärholmen åka till toppstugan gratis genom att hänga i armarna i kabinliftvajern.

Last edited:

Vad var det du gjorde för att hämma dem?

Vad var det du gjorde för att hämma dem?

Ingenting!

Det som hände var att alla lärde sig att 1+1=2, några lärde sig att 2+2=4, några hade det svårt med det så läraren tragglade 2+2 tills alla kunde det, fastän några egentligen var på nivån att dom fattade både 4+4 och 8+8....

Alla ska med, lämmna ingen kvar...

Det låter bra, men i praktiken kan inte alla sitta kvar och driva längre ut till havs på ett smältande isflak bara för att en inte kan simma...

Ingenting!

Det som hände var att alla lärde sig att 1+1=2, några lärde sig att 2+2=4, några hade det svårt med det så läraren tragglade 2+2 tills alla kunde det, fastän några egentligen var på nivån att dom fattade både 4+4 och 8+8....

Alla ska med, lämmna ingen kvar...

Det låter bra, men i praktiken kan inte alla sitta kvar och driva längre ut till havs på ett smältande isflak bara för att en inte kan simma...

Jag tycker att det låter som om de där matematikessen i Teos klass klarade sig ganska
bra ändå. Vad skulle ha ändrats i undervisningen?

När jag gick i skolan var jag intresserad av en del ämnen, och mindre av andra.
I de ämnen som intresserade mig studerade jag ofta vidare utanför kursplanen och
skaffade ibland större kunskaper än mina lärare. Jag kände mig aldrig hindrad eller
hämmad att göra så.

Jag har jobbat i det privata näringslivet i flera decennier och har i mitt arbete gått en hel
del utbildningar, både anordnade av företaget jag jobbar i och av andra. De har alla varit
precis lika stelbenta som grundskolan jag gick i. Det är ju helt naturligt att sådana
utbildningar inte är på precis rätt nivå för alla deltagare. Det ligger ju i den klassvisa
undervisningens natur.

Ska vi ha individuell undervisning i grundskolan får vi nog höja skatten en hel del.

Vilka ställer upp på en rejäl skattehöjning för att få en bättre grundskola?

1. BostonGurka
(Fyll på här.)

Klassvisa utbildningar fungerar ju normalt så att man definierar vilka kunskaper en viss
utbildning ska ge, och sedan försöker man uppnå dessa. I vår grundskola försöker man ge
alla grundläggande kunskaper. Vill man studera vidare kan man göra det på egenhand
eller i gratis gymnasieskolor, universitet och högskolor. Vad är problemet med det?
Har man en fallenhet för ett visst ämne tror jag att man oftast kan vidareutveckla sig inom
det området på egen hand. Vill man absolut ha en lärare för att lära sig gymnasiematten
så behöver man en gymnasielärare, inte en grundskolelärare. Gymnasielärare finns i
våra gratis gymnasier.

Dessutom har ungarna nu för tiden oändligt mycket större möjligheter att utbilda och
utveckla sig på egen hand, jämfört med när jag gick i skolan, tack vare all information
som finns på internet.

Man måste ju faktiskt ta lite ansvar själv för sin utbildning och inte
bara förvänta sig att det offentliga ska ge en allt man pekar på.

Skolorna jag har gått i har alla legat på fastlandet.

I de ämnen som intresserade mig studerade jag ofta vidare utanför kursplanen och
skaffade ibland större kunskaper än mina lärare

..........................
Har man en fallenhet för ett visst ämne tror jag att man oftast kan vidareutveckla sig inom
det området på egen hand.
Vill man absolut ha en lärare för att lära sig gymnasiematten så behöver man en gymnasielärare, inte en grundskolelärare. Gymnasielärare finns i våra gratis gymnasier
............................
Man måste ju faktiskt ta lite ansvar själv för sin utbildning

Ja, ni är en jätteduktig medborgare.

Dock, är var det barn vi talar om här.

Tar inte de små barnen själva lite ansvar för sin egen bildning så får de naturligtvis skylla sig själva.

Vilka latmaskar ungarna är nuförtiden. Allt finns ju serverat. Ingen disciplin alls:mad:

Last edited:

Dom kunde ha valt nån smart linje på gymnasiet och sen valt nånting passande på högskolan, eller anser du att du hindrade dom från det?

Dom kunde ha valt nån smart linje på gymnasiet och sen valt nånting passande på högskolan, eller anser du att du hindrade dom från det?

Jupp, jag anser att jag var en del av ankaret. De fick tydligen inte tillgodoräkna sig a,b,c-behörigheterna. Jag tycker de borde fått angripa matten fritt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg