Hur fungerar en ultraljudstvätt?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Att det fungerar och att det är småbubblor som kaviterar och lossar smutsen det förstår jag. Har själv en lite maskin från Kjell o Co. Mina förgasare är skinande rena.

Men hur fungerar den innuti?:va
Högtalare, elmotor som snurrar på en vevsläng, Piezo element? Eller?

Någonting kompliserat måste det vara, för dom är ju svindyra när dom blir på ca 40 liter.

Kan man inte bygga själv? Hur svårt kan det va:D

Mats
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultraljudsrengöring

Så som jag förstår det handlar det om en högtalare som skickar ljud på ultraljudsbandet i en vätskebehållare. Antagligen så är det en fråga om dB för en större behållare, sättet att överföra energin från högtalarn in i behållaren och sen är säkert vätskan beskaffenhet ett frågetecken... Bör gå att göra en själv, men tror att själva "högtalarelementet" kan bli rätt dyrt..

Men är långt ifrån expert på området :va
 
Det undrar jag också. Man kan ju köpa ultraljudsprobes och hänga ner i ett bad men jag har inte hittat någon billig kinesisk leverantör....
 
De prober vi själva salufört har varit sisådär. Visst kan det finnas applikationer där man måste göra så men ett vanligt uljudsbad är bättre i de flesta fall... I alla fall min erfarenhet.

För att få en probe att vibrera så krävs rätt starka grejer. I ett bad sitter det ofta fler en ett element. tunn vägg osv.


Det undrar jag också. Man kan ju köpa ultraljudsprobes och hänga ner i ett bad men jag har inte hittat någon billig kinesisk leverantör....
 
Last edited:
Skulle jag göra mig en större US-tvätt så hade jag använt mig av en stav av jättemagnetostriktivt material.
Lätt att excitera, klarar upp till ca 40 kHz för Ø 6 mm och är mycket stark i sin utvidgning.
 
Skulle jag göra mig en större US-tvätt så hade jag använt mig av en stav av jättemagnetostriktivt material.
Lätt att excitera, klarar upp till ca 40 kHz för Ø 6 mm och är mycket stark i sin utvidgning.

TERFENOL® heter materialet tex. Har jobbat en hel del med det. På en konferans om vad man kan göra med sällsynta jordartsmetaller så kopplade vi en liten Terfenolstaf med en liten spole till hörlursuttaget på en bärbar CDspelare. När man satte den mot tex en bordskiva eller vatten elementet så blev det rakarns mycke ljud. Tyvärr funkar det inge vidare med bas.

Lite kul att veta

En av dom första jordartsmetallerna som hittades var Yttrium som fick sitt namn av ön Ytterö där en gruva (inte i drift) finns kvar.

Legerar man Terbium med Ferrit så förlängs staven i ett magnetfält

Legerar man Dysprosium med Ferrit drar den ihop sig.

Trycket man kan uppnå är cirka 150MPa så en stav på ø6mm kan ge en kraft på 4250 N och man kan få det inom nanosekunder.

Den första tillämpningen av dessa metaller var i tunnplåt. det kallas REM behandlad plåt och innebär att plåten får hållfasthet även i Z-led. Det är tex en förutsåttning för att våra bilar skall kunna få alla dubbelkrökta ytor.

Den mekaniska kopplingsfaktorn för en Terfenol stav är ca 99% medan samma sak för en vanlig högtalare är 1-2%
 
TERFENOL...........
Den mekaniska kopplingsfaktorn för en Terfenol stav är ca 99% medan samma sak för en vanlig högtalare är 1-2%

Runt 1990 körde vi tysk marschmusik genom att sätta en stav mot spånskiveväggen i Kuvösen på Ideon :)
Har för mig att det blev ganska bra bas av det ...

Visst borde det funka som ultraljudstvätt, speciellt som man lätt kan variera frekvensen. Kanske olika föroreningar är olika känsliga för olika frekvenser :tummenupp
 
Runt 1990 körde vi tysk marschmusik genom att sätta en stav mot spånskiveväggen i Kuvösen på Ideon :)
Har för mig att det blev ganska bra bas av det ...

Visst borde det funka som ultraljudstvätt, speciellt som man lätt kan variera frekvensen. Kanske olika föroreningar är olika känsliga för olika frekvenser :tummenupp

Nä det som händer är precis det som TS föreslog. Utraljudet skapar microskopiska ångblåsor i och omkring skiten så den löserupp sig. Det brukar stå på utraljudstvättar att man inte får ha lösningsmedel som vätska men jag har kört en hel del med fotogen och då blir motordelar som nya skitfort. man kanske inte skall röka i närheten dock.

Vist kan man få lite bastoner men problemet är att även om magnetostriktiva material förlänger sig väldigt mycke i magnetfält jämfört med andra material så är det bara cirka 0,1mm för en 100mm lång stav och bastoner behöver amplitud.

Jag skulle gissa att magnetostriktiva material redan används i ultraljudstvättar.

Magnetostriktiva material har en egenskap som är ganska trist om man vill skapa mekanisk rörelde. Dom påminner om betong hög tryckhållfasthet men nästan ingen draghålfasthet så dom måste alltid vara inspända så att dragspänning aldrig uppstår. Detta gör dom mycket lämpade som utraljudsändare och diskanthögtalare men inte så bra för andra mekaniska rörelser.

En av dom saker som jag konstruerat baserad på magnetostriktion är en mycket snabb servoventil för hydraulik. När jag labbade med den använde jag en monoorkesterförstärkare som man kopplade in i vägen via en 3fas380V handske. Det var rätt cool.
 
Last edited:
En av dom saker som jag konstruerat baserad på magnetostriktion är en mycket snabb servoventil för hydraulik. När jag labbade med den använde jag en monoorkesterförstärkare som man kopplade in i vägen via en 3fas380V handske. Det var rätt cool.

Ventilstyrning möjligt kanske?
 
Ventilstyrning möjligt kanske?

Skulle kunna gå men kanske lite overkill. En ventilstyrning är ganska långsam när vi talar om magnetostriktiva styrningar.

Lite förenklad analys

Ta en hoj vid 14000 varv/min = 233 varv per/s ventilen rör väl sig bara vartannat varv = 116,5 gånger i sekunden = 116,5 Hz

nanosekund = 10-E9 säg att man i verkligheten kan köra med microsekund
= 10-E6 vilket ger 1/10-E6 = 1MHz

116,5 <=> 1 000 000

För at kunna detaljstyra en ventils hela förlopp räcker det nog med en styrning som klarar ca 10x116,5 = 1165 Hz
 
Skulle kunna gå men kanske lite overkill. En ventilstyrning är ganska långsam när vi talar om magnetostriktiva styrningar.

Lite förenklad analys

Ta en hoj vid 14000 varv/min = 233 varv per/s ventilen rör väl sig bara vartannat varv = 116,5 gånger i sekunden = 116,5 Hz

nanosekund = 10-E9 säg att man i verkligheten kan köra med microsekund
= 10-E6 vilket ger 1/10-E6 = 1MHz

116,5 <=> 1 000 000

För at kunna detaljstyra en ventils hela förlopp räcker det nog med en styrning som klarar ca 10x116,5 = 1165 Hz

ok, overkill alltså.
nu är ju jag lekman inom ditt område, men..
det gör väl inget om en ventil öppnar och stänger väldigt fort?
 
Last edited:
jag vet att kedjan blir som ny efter 3h i tvätten med fotogen :tummenupp
har bla tvättat alla broms ok och mångder med detaljer till båda hojarna.
E shit nöjd med mitt köp för 349kr
 
ok, overkill alltså.
nu är ju jag lekman inom ditt område, men..
det gör väl inget om en ventil öppnar och stänger väldigt fort?

Nä inte alls men man måste ordna en rätt rejäl utväxling så det blir nog rätt dyrbart. Har man 0,1mm rörelse och vill ha ett lyft på 10mm så måste man ha en utväxling på 1:100 som dessutom inte flexar. Eller hydrauliskt styrda ventiler reglerade med min uppfinning tex.

Jag tror faktiskt det redan är gjort, alltså motor med magnetostriktivt styrda ventiler men nog bara som ett experiment. Rätta mig gärna om jag har fel om någon vet.


En radikal ide vore att bara ha en ventil med tändstiftet monterat i ventilen. Om ventilen var nästan lika stor som cylindern så behöver man mycket mindre lyfthöjd. Sen skulle man kunna ha två enklare ventiler tex vrid som skickar ut avgaser eller släpper in luft. ved direktinsprutning som också sitter i ventilen.


Hmmm vridventil ...... nu fick jag plötsligt en ide. Får grunna och cadda lite.
 
Nä inte alls men man måste ordna en rätt rejäl utväxling så det blir nog rätt dyrbart. Har man 0,1mm rörelse och vill ha ett lyft på 10mm så måste man ha en utväxling på 1:100 som dessutom inte flexar. Eller hydrauliskt styrda ventiler reglerade med min uppfinning tex.

Jag tror faktiskt det redan är gjort, alltså motor med magnetostriktivt styrda ventiler men nog bara som ett experiment. Rätta mig gärna om jag har fel om någon vet.


En radikal ide vore att bara ha en ventil med tändstiftet monterat i ventilen. Om ventilen var nästan lika stor som cylindern så behöver man mycket mindre lyfthöjd. Sen skulle man kunna ha två enklare ventiler tex vrid som skickar ut avgaser eller släpper in luft. ved direktinsprutning som också sitter i ventilen.


Hmmm vridventil ...... nu fick jag plötsligt en ide. Får grunna och cadda lite.

Lotus har ju haft en del expriment med ventilstyrningar, hittar inget just nu tyvärr.
Gillar ditt tänk, ingen låda där inte.
caddar också nu men lite enklare.
 
Hmmm vridventil ...... nu fick jag plötsligt en ide. Får grunna och cadda lite.

5139_20206100108.jpg
 
En fråga bara ...
Hur får man ur kraften när den tänder inuti kolven ? vad är det som får den att fortsätta rotera ?

Nu förstår jag inte hur du menar?

Det är cylindern (toppen av den IAF) som roterar, inte kolven, den åker upp och ner som vanligt.

Hur man väljer att få cylindertoppen att rotera varierar men sker ofta med drev från vevaxeln.

Jag har bara sett modellmotorerna, men dom verkar fungera utmärkt.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top