När kommer Win 7?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Har uppgraderat ett par datorer jag har som är inköpta efter juli. 22 oktober skulle ju Windows 7 släppas. Så när kommer mina Windows 7 installationer på posten?!?

enligt HP ska de skickas inom "några veckor" eller inom 4 veckor eller vad det nu stod...

EDIT: det ska stå när du får ett mail att ditt kvitto blivit granskat och godkänt.

Farsan köpte sin dator 2 veckor för tidigt och får ingen gratis uppgradering.

Brorsan beställde sin laptop med förinstallerat 7, men den har inte kommit än.

Ni som får uppgraderingar, får ni då en skarp version så att ni kan blåsa datorn tom och göra en ren install, eller får ni en uppgraderingsskiva som kräver vista?

För vad jag har läst så blir det ingen bra installation om man uppgraderar på Vistan, dessutom tar det en jävla tid.

Ni som får uppgraderingar, får ni då en skarp version så att ni kan blåsa datorn tom och göra en ren install, eller får ni en uppgraderingsskiva som kräver vista?

För vad jag har läst så blir det ingen bra installation om man uppgraderar på Vistan, dessutom tar det en jävla tid.

som jag förstått det så kan man blåsa disken och göra en nyinstallation, enda kravet är att datorn haft vista/xp tidigare.

bara OEM som släpptes 22Oktober, skall du ha en retail får du vänta lite till. Minns inte datum för dom.

Ni som köpt datorer, men säger att ni inte får Win7, kolla tillverkarens hemsida.
Handlaren påstår att jag inte skall få nån win7 på min Acer timeline, men kollar jag hos Acer så står den med. Bara att beställa från Acer. Jag får iofs betala skivan och frakt, men det är bara 160:- SEK så det kan jag ta.

Läste någon nyhet att folk redan börjat installera, tänkte va fasen.... Vill ha mitt Windows 7 nu juh!

Nej det tar inte alls lång tid att uppgradera. Jag fick ha kvar precis allt också men det går inte att gå ifrån vista ultimate till win7 pro om ja mins rätt. Jag har installerat win7 3 gånger nu. 1 uppdatering 2 helt frächa installationer.

Tycker också det är gött att studera när skolan bjuder på win7 pro till både stationära och bärbara:)

Slängde in 7:an igårkväll på laptopen, tog ca:1timme
Dock så finns det inga drivrutiner till ljudkortet, så jag får väl slänga in XP igen:huvet
Gillar dock 7:an starkt:tummenupp

Jag kan inte installera skiten. Det svartnar precis efter att alla filer laddats från skivan. D-Sub kanske löser det.

Köpte igår en sån här till morsan: http://www.webhallen.com/prod.php?id=104493
Funnits på marknaden en hel vecka, och har 7an förinstallerad.

Någonting jag inte reflekterat över är att, även om det nu äntligen är 7an på OEM-burkar, så fortsätter tillverkarna att kluttra sina datorer sönder och samman med så mycket bloatware att man blir skelögd. Segar ner allting nåt fruktansvärt mer än nödvändigt. Blows my mind, som de säger, att tillverkarna på allvar är så dumma i sina marknadsföringsdekade huvuden.
Efter en rensning av oräknerliga skitapplikationer och avbockning av det mesta i autostarten använder datorn fortfarande 40-nånting procent minne i idle där min likvärdiga dator med clean installation använder 20.
Jävla skit. Vad gör de så för? Vad är det för dumheter? :mad:

Men ändå. Äntligen är Vista ur världen. :)

Last edited:

Någonting jag inte reflekterat över är att, även om det nu äntligen är 7an på OEM-burkar, så fortsätter tillverkarna att kluttra sina datorer sönder och samman med så mycket bloatware att man blir skelögd. Segar ner allting nåt fruktansvärt mer än nödvändigt. Blows my mind, som de säger, att tillverkarna på allvar är så dumma i sina marknadsföringsdekade huvuden.
Efter en rensning av oräknerliga skitapplikationer och avbockning av det mesta i autostarten använder datorn fortfarande 40-nånting procent minne i idle där min likvärdiga dator med clean installation använder 20.

Vild gissning, de får betalt av programföretagen?

10-40% köper väl fullversion tids nog av bloatwaren

Vild gissning, de får betalt av programföretagen?

10-40% köper väl fullversion tids nog av bloatwaren

80% är "program" de utvecklat själva.

Toolbars, assistenter, managers, widgets, backup-program, uppdateringsprogram och vem vet vad mer.
Allt ska givetvis autostartas.

Bortsett från bloatware, där jag håller med dig till fullo, så SKA minnet användas i datorn. Det är inte något positivt att ha massor av RAM ledigt. Du har RAM för att det ska fyllas upp, det är där datorn jobbar snabbt.

Tyvärr verkar inte prefetchen på Win7 mycket bättre än tidigare versioner, då uppstartstiden för applikationer är lika lång. I min drömvärld slår jag på datorn, och när den bootat upp ska den dra in de program jag statistiskt sett använder mest i RAM. T ex Firefox, thunderbird m.fl. Så sägs det att den ska jobba, men jag upplever det inte så.

Men som sagt, du ska inte vara upprörd att datorn använder för mycket minne. Du ska uppröras av motsatsen. :tummenupp

Pja, jag kan bara utgå från mina egna jämförelser.
Två datorer, båda 2 gig samt dual core av samma tillverkare.

Den ena har clean install, den andra har en install med i största mån raderad bloatware.
20% vs 40% minnesanvändning idle.
Blixtsnabb(och då menar jag blixtsnabb) vs märkbart sirap-syndrom.

Och på den vägen är det.
Dagen då tillverkare levererar sina datorer med rena installationer, då håller jag klaffen. :nicka

Pja, jag kan bara utgå från mina egna jämförelser.
Två datorer, båda 2 gig samt dual core av samma tillverkare.

Den ena har clean install, den andra har en install med i största mån raderad bloatware.
20% vs 40% minnesanvändning idle.
Blixtsnabb(och då menar jag blixtsnabb) vs märkbart sirap-syndrom.

Och på den vägen är det.
Dagen då tillverkare levererar sina datorer med rena installationer, då håller jag klaffen. :nicka

Jag sa inte emot dig innan, jag höll med dig. Jag hatar också bloatware och vet precis hur illa burkarna rullar med dylika installationer.

Jag kommenterade uppfattningen många felaktigt har, att låg minnesförbrukning är något positivt, vilket inte är helt sant. Man monterar ju inte RAM för att det ska vara tomt.

EDIT: Läste ditt förstainlägg noggrannare och upptäckte en detalj jag missade innan. Stycket ovanför detta gäller inte dig. :)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...