Hjälmtvätt Shoei X-Spirit

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Min hjälm luktar "urban" efter en del svettande :zpy

Jag har tagit ur inredningen och undrar hur tvättar ni?
För hand - maskin, tvättmedel - bara vatten?
 
Jag körde inredningen i maskin,40 grader med centrifugering å hela programmet.
Glöm inte sköljmedel,luktar gottis.
 
jag körde våra i handtvättsprogrammet, med tvätt och sköljmedel, se till att inte överdosera medlen, är du minsta känslig kliar det satan när du blir varm.
 
Jag lusläste insruktionsboken nu...

Där står i handfat eller maskin i påse, men... "use water only for washing"..

Jag kan väl tycka att den "doften" som är i hjälmen just nu inte kan elimineras med bara vatten???

Undrar om hårschampoo kanske är mildare än tvättmedel? Vill inte fördärva något i "kuddarna"!
 
Jag lusläste insruktionsboken nu...

Där står i handfat eller maskin i påse, men... "use water only for washing"..

Jag kan väl tycka att den "doften" som är i hjälmen just nu inte kan elimineras med bara vatten???

Undrar om hårschampoo kanske är mildare än tvättmedel? Vill inte fördärva något i "kuddarna"!

Jag hittade inte på,jag gjorde som jag skrev.
 
Undrar om hårschampoo kanske är mildare än tvättmedel? Vill inte fördärva något i "kuddarna"!
Ingen fara att köra inredningen i tvättmaskin.Blir åtskilliga gånger per säsong för inredningen till crosshjälmen.
 
Hårschampoo kan löddra såpas mkt att maskinen kan få fnatt.
Ta något milt och dosera lite.

Jag lusläste insruktionsboken nu...

Där står i handfat eller maskin i påse, men... "use water only for washing"..

Jag kan väl tycka att den "doften" som är i hjälmen just nu inte kan elimineras med bara vatten???

Undrar om hårschampoo kanske är mildare än tvättmedel? Vill inte fördärva något i "kuddarna"!
 
Jag tvättade min hjälminredning (Arai RX-7) separat i tvättpåse. En matsked tvättmedel och 30 grader, ingen centrifugering förstås. Blev prima.
 
Vad händer om man centrifugerar dojor? gjort massvis utan att jag sett något? Torktummling däremot är döden om man brassar på :D

Bra, då vet jag också att det är safe :tummenupp

Centrifugerade ett par dojor en gång i tiden... sen dess är jag ganska restriktiv med centrifug.
 
Mina skor blev helt skeva. Tänk dig att du ser skon rakt bakifrån, |_| ungefär. När jag centrat dom såg de mer ut som \_\. Oanvändbara...
 
Mina skor blev helt skeva. Tänk dig att du ser skon rakt bakifrån, |_| ungefär. När jag centrat dom såg de mer ut som \_\. Oanvändbara...

Haha snygg ilustration :tummenupp
Tur att dom inte blev såhär: ~~´
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top