Taco-törstig - Varför?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Behöver inte dra i sig så stora mängder salt för det. Lite salt som i tex sportdrycker/drop osv är för att påskynda så man kroppen snabbare tar upp vätskan.

Tex när man ger drop så har man förmodligen för låg salthalt i kroppen också. I Sportdryck för att kroppen ska ta upp det snabbare, inte sagt att det är bättre, utan bara att kroppen tar upp det snabbare.

Det finns hundra olika anledningar till att ge dropp. För höga koncetrationer elektrolyter i kroppen kan vara en, liksom för låga eller rätt koncentration men för låg volym. Alla kan vara livshotande.

Beroende på vad som är fel ger man olika sorters vätska med olika sorters tillsatta elektrolyter (eller utan tillsatser).

Att det finns salt i "seriösa sportdrycker" kanske har och göra med att man svettas ut salter när man tränar.

Om höga koncentrationer salt tas upp av blodet från maten så renas överskottet bort i njurarna. Har det då bundit vatten så åker ju vattnet med, right?

1. Njurarna är inte F1-snabba. Tills njurarna fixat sitt är man svullen.
2. Njurarna renar ut bös och salter ur kroppen och skickar ut det vätska.
3. Alltså behövs extra vätska för att spola ut extra salter.
4. Därför ger höga serumelektrolyter törstkänsla.

:brinnerup

Last edited:
Det är väl inte lillgrabbens fel att han inte läst på läxan ordentligt men svamlar ändå? :näsblod

Klart det sker osmosgrejer i kroppen, men blodbanan är liksom inte det enda stället som salterna håller till på.

Ingen tvekan om det, men knappast liknar det en torrboll man har i husvagnen över vinterförvaringen.

Jag tror för övrigt att törstkänslan efter tacomaten beror på allt konstigt jox i tacomixen. Av detta är en betydande del salt och druvsocker. Testa att göra egen tacomix utan konstigheter och se om det blir någon skillnad.

Last edited:
:rofl

Sen till alla som säger att te är vätskedrivande: Kamma till er och kom in i matchen.
Te är INTE vätskedrivande.

Vad är det som är kul? Jag blir ju förbannad på alla konstiga teorier i denhär tråden. :banana

Nä, jag jobbar inte på sjukhus heller. Knappast något som en frisk människa som ätit en laddning salt tacoköttfärs råkar ut för.

Nä, jag jobbar inte heller på sjukhus. Och nej, jag menar inte att det är vad en frisk tacoätare råkat ut för. Jag menar bara att dom kemiska principerna inte ser skillnad på din torrboll i husvagnen eller en människokropp.

Last edited:
Jag menar bara att dom kemiska principerna inte ser skillnad på din torrboll i husvagnen eller en människokropp.

Det fattar jag också.

Det jag menar är att skillnaden mellan torrbollen och omgivningen är som skillnaden mellen svart och vitt. Skillnaden mellan elektrolytnivån i och utanför cellerna för att man ätit salt mat är skillnaden mellan två nyanser av grått.

1. Njurarna är inte F1-snabba. Tills njurarna fixat sitt är man svullen.
2. Njurarna renar ut bös och salter ur kroppen och skickar ut det vätska.
3. Alltså behövs extra vätska för att spola ut extra salter.
4. Därför ger höga serumelektrolyter törstkänsla.

:brinnerup

Vad menar du med svullen?

En till fråga på ämnet.
Hur vet man när man har vätskebrist i kroppen ?

Själv dricker jag nog bara ca 0.5L RENT vatten om dagen. Det är när jag borstar tänderna och ibland när jag lägger ut snusen.
Man bör väl dricka runt 1.5-3liter om dagen utöver det man får i sig i mat.

En till fråga på ämnet.
Hur vet man när man har vätskebrist i kroppen ?

Nyp dig själv på ovansidan av handen. Håll kvar i ca 30 sek, släpp. Om huden inte åker tillbaks snabbt har du vätskebrist.

Testa att göra det när du är bakfull så vet du hur det INTE ska se ut.

Last edited:
Nyp dig själv på ovansidan av handen. Håll kvar i ca 30 sek, släpp. Om huden inte åker tillbaks snabbt har du vätskebrist.

Testa att göra det när du är bakfull så vet du hur det INTE ska se ut.

Huden far tillbaka snabbare än lucky luke skjuter så att säga.
Urinet är nästan alltid ljust fint och fyllt av väldoft :va

Näe men asså jag dricker ju jävligt lite rent vatten, men jag har aldrig känt att jag har vätskebrist. Borde jag inte ha det när jag bara dricker så lite varje dag.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back