Oljebyte Superduke (torrsump)?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tjing..

Tänkte kosta på pärlan ett mellanbyte av oljan nu mellan 750- och 1500-milaservice.

Är det snikit att byta olja/filter, men skita i att rensa allt som ska rengöras egentligen?

Eller kan jag köra den lätta varianten och suga ur oljetanken med pump, tömma motorn via pluggen och byta filtret rakt av?

Lite meckigt annars med tanken då det blir kladdigt och jävligt att hålla på med. Har inte bestämt mig för om det är en skön dag i garaget eller bara jobbigt än, men hur BORDE jag tänka?

Det är bara att tappa ur oljan och byta filtren. Oljesilar och mikrofilter är det ändå väldigt sällan där är något alarmerande på och oddsen är rätt stora att KTM handlaren aldrig rengör dem vid oljebyte ändå...

Det är bara att tappa ur oljan och byta filtren. Oljesilar och mikrofilter är det ändå väldigt sällan där är något alarmerande på och oddsen är rätt stora att KTM handlaren aldrig rengör dem vid oljebyte ändå...

Fast det är ju inte så "bara" att tappa ur oljan ur tanken.. därför jag tänkte suga upp den istället. Men ligger det massa skit i oljan där man bör va noga med att få med, hamnar det inte där utan i botten av motorn, eller spelar det ingen roll när det bara är ett extrabyte?

Jag har oljepump till båtmotorn nämligen, så det vore rätt smidigt att göra så, om man nu når ner till botten med slangen vil säga!

Gör ett ordentligt byte, det är inte svårt och det går att modifiera en 5L dunk så att du får en avlång och smal "tratt" så att man inte behöver drälla. Det kommer nog kännas skönare i vintermörkret om du vet att allt är tip-top med pärlan!:tummenupp

...och oddsen är rätt stora att KTM handlaren aldrig rengör dem vid oljebyte ändå...

Desto större anledning att göra det själv?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back