Nita om kopplingskorg Aprilia RXV 450

LLL

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RXV 450-06
Hej!

Någon som vet var man kan få tag på nitar för att nita om kopplingskorgen till kugghjulet? Jag har en Aprilia RXV med trasig korg. Har hittat en ny i England men nitar finns inte med.
Tipps på någon firma i stockholmstrakten som skulle kunna fixa detta?

Tacksam för tipps!

/Lars
 
Du kan inte återanvända dom gamla från din korg? Går ju alltid att TIG-svetsa. Fungerar fin-fint.
 
Du kan inte återanvända dom gamla från din korg? Går ju alltid att TIG-svetsa. Fungerar fin-fint.

Hur får jag ut nitarna utan att skada dem? Tänkte borra ur och sedan pressa ut resten. Kan inte se att man kan slipa bort något för att kunna pressa ut och återanvända.
 
Last edited:
Menar du att göra den fast, så den är idag kan korgen i förhållande till bakre delen röra sig emot gummikuddar.

något som kanske kan hjälpa dig (korgen skulle se ut såhär)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=181143

Kan få tag i en lös korg för 29£. Komplett kostar runt 50£. Tyvärr har ingen av de handlare jag kontaktat i UK en komplett hemma. Leveranstid vid nybeställning kan de ej bekräfta. Betydligt billigare än de 3000 sek som en korg kostar i Sverige. Tydligen kommer HD att ta över agenturen för Aprilia i Sverige i vår. Vore toppen med en generalagent som har pengar och kan satsa lite på märket och reservdelshållning. Danskarna har lyckats förstöra mycket...
 
Menar du att göra den fast, så den är idag kan korgen i förhållande till bakre delen röra sig emot gummikuddar.

något som kanske kan hjälpa dig (korgen skulle se ut såhär)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=181143

I princip. Man slipar av skallen på nitarna och byter hubben sedan svetsar man ihop det. Spelar ju ingen roll om det är nitat eller svetsat, båda sitter lika stumt. Ryckutjämningen gör man ju inte någon inverkan på.

Hur får jag ut nitarna utan att skada dem? Tänkte borra ur och sedan pressa ut resten. Kan inte se att man kan slipa bort något för att kunna pressa ut och återanvända.

På min gammel-Suzuki så slits originalplattan sönder av fjädrarna som agerar ryckutjämnare om man inte byter ut plattan och fjädrarna. När man gör detta tar man vinkelslipen (eller liknande) och helt enkelt nöter av skallen på niten. Sen gradar man kanterna på niten och monterar dit nya plattan med nya fjädrar och helt enkelt svetsar ihop den, såhär:

GSX1100-Super-Hub-clutch.jpg


Samma princip / tillvägagångsätt ska gå att tillämpa på din kopplingskorg också.
 
Last edited:
Man kan använda svarta skruv ( 12-9 kvalite)

som man svarvar till och tigsvetsar enligt ovan

Jag har gjort flertalet Busakorgar så jag kan nog tänka mig göra jobbet

Peter
 
Med tanke på att det är mitten på oktober så har leveranstiden inte speciellt stor betydelse(?) Beställ en komplett och sen vackert vänta, lär ju komma innan våren i alla fall.

Kan få tag i en lös korg för 29£. Komplett kostar runt 50£. Tyvärr har ingen av de handlare jag kontaktat i UK en komplett hemma. Leveranstid vid nybeställning kan de ej bekräfta. Betydligt billigare än de 3000 sek som en korg kostar i Sverige...
 
Man kan använda svarta skruv ( 12-9 kvalite)

som man svarvar till och tigsvetsar enligt ovan

Jag har gjort flertalet Busakorgar så jag kan nog tänka mig göra jobbet

Peter

Ok, om jag inte får fram någon komplett korg el. leveranstid för en sådan så återkommer jag. /Lars

Med tanke på att det är mitten på oktober så har leveranstiden inte speciellt stor betydelse(?) Beställ en komplett och sen vackert vänta, lär ju komma innan våren i alla fall.

Är en endurohoj som jag använder året runt :-)
 
Last edited:
Kan få tag i en lös korg för 29£. Komplett kostar runt 50£. Tyvärr har ingen av de handlare jag kontaktat i UK en komplett hemma. Leveranstid vid nybeställning kan de ej bekräfta. Betydligt billigare än de 3000 sek som en korg kostar i Sverige. Tydligen kommer HD att ta över agenturen för Aprilia i Sverige i vår. Vore toppen med en generalagent som har pengar och kan satsa lite på märket och reservdelshållning. Danskarna har lyckats förstöra mycket...

Vill gärna veta vilket företag som säljer en för 50£.

Jag har nämnligen precis köpt en för 105£:)
 
I princip. Man slipar av skallen på nitarna och byter hubben sedan svetsar man ihop det. Spelar ju ingen roll om det är nitat eller svetsat, båda sitter lika stumt. Ryckutjämningen gör man ju inte någon inverkan på.

Samma princip / tillvägagångsätt ska gå att tillämpa på din kopplingskorg också.


Dock tappar man i styrka på förbandet genom detta sätt.

Niten sväller på mitten och förhindrar glapp om man nitar korrekt istället.

Man tillverkar nitar om det inte finns korrekta att få tag på, har renoverat en bunt kopplingskorgar till olika märken på så sätt.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top