Ducati-tråden

Hej på er.
Har en liten fundering då jag kanske ska köpa en Ducati Monster 620 till tjejen.
Skulle ni rekomendera det som en tjejhoj? Hon är inte värsta raceföraren (tyvärr) utan gillar att köra 150 kanske lite till som max och är inte speciellt sugena tt lägga ner i kurvorna och så.
Skulle en 620 passa henne tror ni? Hon är visserligen van vid att köra japs men det kanske inte gör något. Hon gillar ju monsterns utseende och ljud så.
Alla tips mottages med öppna armar.
 
Har börjat titta på hoj igen...är intresserad av 998 alt 999. min frågan är följande: varför är 998 dyrare än 999 ??
 
Last edited:
Hej på er.
Har en liten fundering då jag kanske ska köpa en Ducati Monster 620 till tjejen.
Skulle ni rekomendera det som en tjejhoj? Hon är inte värsta raceföraren (tyvärr) utan gillar att köra 150 kanske lite till som max och är inte speciellt sugena tt lägga ner i kurvorna och så.
Skulle en 620 passa henne tror ni? Hon är visserligen van vid att köra japs men det kanske inte gör något. Hon gillar ju monsterns utseende och ljud så.
Alla tips mottages med öppna armar.

Tror att det kan fungera i dom regionerna som du nämner dvs <150.
Dom är små och nätta att kasta runt i kurvorna men blir fort jobbiga på motorväg
i och med att du inte har så mycket vindskydd att skryta med.

Tipset är att åka till en handlare och prova.

Brasklapp: Som vanligt så är det 620 vi pratar om och inte 600 :D
 
Finns det nån "Buyers Guide" för Ducati Monster ?
Har inte hittat nån när jag sökt.

Har kanske en 900 på gång, -02 eller -03, tydligen väldigt lite körd, men stöldskadad. Nåt lås paj och diverse repor. Har inte varit och kollat på den än. Har stått still ett par år.

Tips önskas.
 
Du har ju redan en Ducati (enligt din info), så då spelar det ju ingen roll ändå när det kvittar. Du är såld - köp en till.
 
Borde kanske skrivit "snart Ducati" då jag är på jakt. Fältet var obligatoriskt att fylla i när man reggar sig.
 
Är det någon som har några bra mått på sagg på en 748.. Vad är det för mått som gäller statiskt/dynamiskt.. Kollade lite på olika fjädringssidor men de är ju sällan någon ducce de visar på (??!!)... är det olika mått elller är den "a inch- a inch and a half" alltid både fram å bak?
 
...helt dött... testar nästa fråga..
hur många tänder har kuggen orginal fram/bak på 748an?

Jäklar,,de va snabba svar!!:tummenupp precis som våra hojar..

Jäklar vilken H-D avatar du har... är de där drömvägen de..åka rakt fram...
å du ska vara Ducatist :confused: ;):D:tungan
 
Last edited:
Vad tycker ni...
Dax för nytt drivpaket.. skulle vilja testa att gå ner ett kugg fram för bättre ax. Då är frågan.. är det billigare att köpa allt var för sig eller ska man köpa ett "drivpaketskit" (antar att det är paketpris då) och sen köpa extra kugg fram.. men eftersom de skulle bli rätt så mycket pengar så har jag nu börjat fundera på och köpa en drevhållare istället och lösa kransar..då spar man ju lite stålar till nästa gång åtminstone.. Vad tycker ni?
Är det värt å köpa drevhållare om man åker 2-3bankörningar per år (gröna gruppen) och kör halvaktivt på vägen..eller är det over kill eftersom ja sannerligen inte kommer byta drivpaket på 3-4år om jag sköter det bra.. Vad säger ni?
 
Halloj... jag har en Ducati 900SSie -02 med en skev bromsskiva. Och nu tänkte jag höra med er som kan om det är så att jag kan ta en skiva från en Ducati Monster 620 ie -03 eller om det är olika mått på dem. Har endast sett bild på skivan från monstret och den ser ju iaf likadan ut. Tacksam för svar!
 
.. Ducati 900SSie -02 ...om det är så att jag kan ta en skiva från en Ducati Monster 620 ie -03 ... för svar!

Japp, funkar bra! Visst är det gott att kunna ta skivorna från en 851 från -90 och sätta på t ex en 998 från -02?

Du ska givetvis bara se till så att det är samma modell på skivorna, t ex snowflake.

marchwheel.jpg



Eller modellen som du troligen har:

2932551410076697328S600x600Q85.jpg


Man vill inte ha 200 gram mer på ena sidan.

Följande modeller kan byta skivor med varandra:
Ducati 600 Monster M 1994-2001
Ducati 600 SS ZDM600S... 1994-
Ducati 620 Monster M4 2002-
Ducati 620 Sport V5 2003-
Ducati 748 Biposto 748 1995-1998
Ducati 748 Biposto H3 1999-
Ducati 748 SP ZDM 748S... 1995-1996
Ducati 748 SPS, R ZDM 748S... 1998-
Ducati 750 Monster M 1996-
Ducati 750 Sport ZDM750S... 2001-2002
Ducati 750 SS S 1991-
Ducati 750 SS S 1999-
Ducati 800 Monster M 2003-
Ducati 800 SS, Sport V5 2003-
Ducati 851 Strada, Sp ZDM851S3... 1990-1991
Ducati 851 UPS ZDM851S3... 1992-
Ducati 888 Desmo4 ZDM888S... 1993-1994
Ducati 888 SP 5 ZDM888S... 1991-
Ducati 888 SPS ZDM888S... 1990-1993
Ducati 900 Monster M 1993-
Ducati 900 SL ZDM906SC2... 1992-1996
Ducati 900 Sport SS i.e. V1 2002
Ducati 900 SS S 1991-
Ducati 900 SS ie 1998- 2002
Ducati 916 Monster S4 M4 2001-
Ducati 916 SP 916 1994-1997
Ducati 916 SPS 916 1998-
Ducati 916 ST4 S2 1999-
Ducati 916 Strada 916 1994-1998
Ducati 944 ST2 S 1 1997-
Ducati 996 R H2 2001
Ducati 996 S H1 2001
Ducati 996 SPS, Biposto H2 1999-
Ducati 996 ST4 S S2 2001-
Ducati 998 Biposto 916 2002
Ducati 998 R H2 2002-
Ducati 998 S H2 2002-
Ducati 1000 Monster M4 2003-
Ducati 1000 SS V5 2003-

Utöver detta så kan du faktiskt, hör och häpna (och gråt :D ) så kan man montera skivor från en Yamaha FZR 1000 också på ovanstående modeller.
 
Klockrent. Tackar för ett underbart snabbt svar. Nu blir det köpa bromsskiva/skivor då det är lite läskigt att åka nu!
 
Forumet ligger nere på duccesidan så jag frågar här istället...

Är det någon Ducatist i Stockholm som ska till fjädringsseminariet på lördag och kan ta med sig en hyperkutts ner?

PMa mig är ni snäll!
 
Hur knepigt är det egentligen att byta kamrem och justera ventilerna själv?

I hayns manualen är det väl uppskattat som det svåraste i hela boken.. Men sen hur svårt de är de är ju svårt att säga... de blir nog lättare ju fler gånger du gör det iaf :tummenupp
 
I hayns manualen är det väl uppskattat som det svåraste i hela boken.. Men sen hur svårt de är de är ju svårt att säga... de blir nog lättare ju fler gånger du gör det iaf :tummenupp

OK,
jag har bytt på bilar förr, och det verkar ju lättåtkomligt på hojen. Klarar man sig med standardverktyg, eller behövs det nåt special?

Jag är nämligen spekulant på en Monster 1000 som stått några år, om jag köper den vill jag ju byta gummisnoddarna direkt. Jag litar inte på gamla remmar.
 
OK,
jag har bytt på bilar förr, och det verkar ju lättåtkomligt på hojen. Klarar man sig med standardverktyg, eller behövs det nåt special?

Jag är nämligen spekulant på en Monster 1000 som stått några år, om jag köper den vill jag ju byta gummisnoddarna direkt. Jag litar inte på gamla remmar.


Jag äar nybörjare också... så denna gång låter jag verkstan göra det.. nästa gång kanske man testar själv.. hur det är med specialverktyg vågar jag inte säga med skicka ett PM till Millihaff han har koll å har hjälpt mig massa gånger... annars har nog 80% i den här tråden stenkoll också...så de är väl bara vänta på svar :tummenupp :)
 
Tjenare!

Har nyligen införskaffat mig en 750 sport ombyggd. Men hatar verkligen det nya framlyset. Vet någon var man kan köpa en snygg till oki pris??
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top