Förvara mc i förråd / garage?

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Morrn,

Har en fråga vad som kan anses vara garage eller inte och om man bryter mot några regler här. Ursäkta den något utförliga händelsebeskrivningen men vill underlätta för den som vill bistå med sin kunskap så att ni slipper gissa alltför mycket plus att jag behöver skriva av min frustration så här i morgonhumörets dimma.

Bor i en mindre BRF där det i huset alltid funnits att s.k. mc-garage.
Utrymmet är egentligen ett förråd som man kommer åt från gatan och är placerat direkt under lägenheterna ovanför. Där delar jag detta utrymme med en annan boende i huset och jag har min båge där samtidigt som han har ett par bortglömda projekt med mer damm än arbetstimmar på sig samt en bättre begagnad brukshoj kan vi kalla det.

Allt så långt, kanonbra, jag har ett litet utrymme jag kan förvara min båge på och utföra diverse mindre jobb på den om så behövs men framförallt jag bor direkt (ett par våningar) ovanför och har bra uppsikt över vad som sker nedanför.:tummenupp Men för några dagar sedan ställde min granne av sin hoj och ställde in den i vårt "garage". Under natten så började den så klart att läcka soppa, :brinnerup inte mycket, ett par tre deciliter men det räckte för att det via ventilation skulle bli en kraftig bensindoft i trapphuset och i en av lägenheterna ovanför (via ventilationen I guess). Han sanerade på morgonen och gjorde så gott han kunde för att täppa till det ventilationsrör som leder in i själva fastigheten och vi vädrade ur de rum där det fanns en klar bensindoft.

Nu blev ju självklart grannar som bor i huset oroliga då det inte gick att missa bensindoften och en jag snackade med nu på morgonen nämnde att hon pratat med brandskyddsföreningen i stan. Hon bubblade om nån inspektion/besiktning....Det ena leder säkert till det andra och nu är man orolig att bli av med sin mc-förvaring som varit både billig men även fullgjort sitt syfte till 100%. :gnissla:gnissla:huvet:huvet

Finns det några regler här för vad som får användas som förvaringsutrymme för motorfordon i ett (fler-)bostadshus? (jag tänkte ringa brandskyddsföreningen men ville "beväpna" mig med er kunskap först)
Någon annan med liknande omständigheter som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Någon som kanske arbetar med brandskydd eller liknande som kan uttala sig?

Det "sunda förnuftet" säger en att nej, man kan inte ha motorfordon i en bostadskåk om utrymmet ej är avsett för detta. Nu har detta utrymmet använts som sådant i minst 15 år och det omnämns tom på föreningens hemsida såsom mc/moped-garage.

Iaf, förbannad över att ev. bli av med ett grymt mc-garage om det vill sig riktigt illa. Lagom till vintern när man sedan några år tillbaka inte behövt bry sig längre...

Last edited:
Man får väl ha 100L brandfarlig vätska hemma.

Det är svårt dedär o går väl troligen inte direkt att svara på här utan det får väl någon typ av besiktningsman bedömma.
Våran förening har garage i bottenplan, hurvida det är skillnad på byggnaderna har jag ingen aning om men här är det ganska uppenbart helt okey med lite fordon i huset så att säga =)

Om inte annat så tycker jag att du ska stå på dig och få fram en begränsning på antal fordon eller liter brandfarlig vätska som får vara i förrådet.
Säg att du lyckas förhandla dig till 50L, ja då räcker de ju gott till 2 hojar åtminstone.

Här i örebro har vi ÖBO som dom nu heter.'
"Hyreslägenheter"

jag frågade om man fick ha en motorcykel i lägenheten, alternativt i förådet.
då fick jag till svar, att det får man ej.
därför att det är en brandrisk blabla....

men men, dom har haft fel förut...

"Hyreslägenheter"

Får o får, jag fick bassning när jag hade moppen i förrådet när ja va liten kis.
Men ställa en 10L bensindunk på samma ställe går bra :D

Det är nog inga större problem om man står på sig lite men o andra sidan så har många bostäder försäkring där det specifikt står att man ej får förvara motorfordon på vissa platser, då är det pga det man inte får.

Rent generellt är det svårt att svara på.

Det finns ju hyreshus där man har garage i bottenvåningen så det är generellt inte förbjudet att ha förvaring av fordon i direkt anslutning till bostadshus.

Dock kan det ju vara så att det är annorlunda byggt så att det är separata brandceller där. Nu misstänker jag att det i alla fall är så eftersom det oftast är betonggolv mellan våningarna och då är det ju en separat brandcell.

Så jag skulle tro att det faktiskt är tillåtet att ha det även i ditt hus.
Dock får ni ju naturligtvis se till att fadäsen med bensinen inte upprepas då det mycket väl kan hända att efter tillräckligt många gånger så får dom som råkar ut för bensinlukten till stånd ändringar i reglerna för bostadsrättsföreningen.

Man får väl ha 100L brandfarlig vätska hemma.

Det är svårt dedär o går väl troligen inte direkt att svara på här utan det får väl någon typ av besiktningsman bedömma.
Våran förening har garage i bottenplan, hurvida det är skillnad på byggnaderna har jag ingen aning om men här är det ganska uppenbart helt okey med lite fordon i huset så att säga =)

Om inte annat så tycker jag att du ska stå på dig och få fram en begränsning på antal fordon eller liter brandfarlig vätska som får vara i förrådet.
Säg att du lyckas förhandla dig till 50L, ja då räcker de ju gott till 2 hojar åtminstone.

Hittar flera sidor där man talar om just de 100L du nämner, skall kika vidare på detta. :tummenupp

"Hyreslägenheter"

hyresrätter kan vara lite restriktiva rent generellt känner jag och sätta sina egna regler lite hur som helst ibland verkar det som. :gnissla

Det finns ju hyreshus där man har garage i bottenvåningen så det är generellt inte förbjudet att ha förvaring av fordon i direkt anslutning till bostadshus.

Dock kan det ju vara så att det är annorlunda byggt så att det är separata brandceller där. Nu misstänker jag att det i alla fall är så eftersom det oftast är betonggolv mellan våningarna och då är det ju en separat brandcell.

Dock får ni ju naturligtvis se till att fadäsen med bensinen inte upprepas då det mycket väl kan hända att efter tillräckligt många gånger så får dom som råkar ut för bensinlukten till stånd ändringar i reglerna för bostadsrättsföreningen.

Ja det är inte alls ovanligt att man har ett garage i botten/källarplan för bilar och liknande i större hus. Där är det säkert inrett och ordnat med brandväggar och dylikt.

Ja det hade inte gynnat av oss mc-ägare i garaget om det eller något liknande händer. Man är försiktig redan som det är tycker jag, startar utanför och åker nästan med en gång för att inte störa på morgonen osv.

Sitter i styrelsen som supplemang då va, så hoppas kunna sniffa reda på och försöka stävja beslut i den riktningen. :död

Last edited:
detta händer bara i sverige. har folk inget liv och måste klaga på allt? trött man blir

sant ! Men grannen i detta fallet förstår jag faktiskt. Hon har haft 2 vattenläckor på ett år orsakat av andra lägenheter vilket gjort att hon har haft halva lägenheten omgjord till byggarbetsplats. En 2:a där hon bor själv med 2 barn. Just nu pågår en reparation av den senaste läckan och alla sover i vardagsrummet, och i just detta rummet var bensindoften bedövande. De kunde inte sova hemma den nästföljande natten då den behövde vädras ur ordentligt.

detta händer bara i sverige. har folk inget liv och måste klaga på allt? trött man blir

Bara i Sverige man klagar på at det stinker bensin i lägenheten?
Du verkar bara ha världsvana från Norge där man är så kåt på airforce one att man ger barack fredspriset bara för att han ska komma förbi.

OnTopic igen. Det skall nog gå att lösa med alla inblandade OM man har en vettig dialog och inte bara häver ur sig "Bara i Sverige!!" Ni behöver nog inte ens ta in lagboken etc. Har de råkat ut för 2 vattenläckor kan ni nog avleda vreden åt annat håll. Om ni inte skickar dit HarryH och prata förstås. Då lär ni åka ur ert förråd.

(Men ni kan då istället tycka att ni är skitcooola. :tummenupp )

Minimera antalet liter brännbara vätskor så är problemet troligen ur världen även om det blir inspektion. Jag har hört allt från 3 liter till 100 liter som tillåten mängd. Beror nog på hur det är byggt mm i det enskilda fallet.

Brandrisk

Jag och min sambo hade samma problem med vårt hyresbolag.

I vårat fall var fanns det ingen dörr som var bransäkerhetsklassad mellan förrådet och trappuppgången utan bara en vanlig dörr. Detta resulterar i att om det skulle börja brinna i förrådet så kommer röken att fylla trappen vilket är väldigt illa ur säkerhetssynpunkt. Likaså skall det vara seperat ventilation mellan förrådet och trappen. Det var dessa krav som inte kunde uppfyllas rent säkerhetsmässigt och därför fick vi inte ha våra hojar i källarförrådet.

Dock kom jag efter många om och men fram till att man får förvara motorcyklar och mopeder i förråd som inte uppfyller brandsäkerhetskraven om batteri eller brandfarlig vätska INTE finns kvar på hojen. Att hojen består av en massa plast och annat brännbart har ingen betydelse (barnvagnar är minst lika "brännbara").

Dock anser jag knappast att en sådan lösning var aktuell i vårat fall då vi ville ha dom "klara" för körning men det kanske räcker för dig.

Jag och min sambo hade samma problem med vårt hyresbolag.

I vårat fall var fanns det ingen dörr som var bransäkerhetsklassad mellan förrådet och trappuppgången utan bara en vanlig dörr. Detta resulterar i att om det skulle börja brinna i förrådet så kommer röken att fylla trappen vilket är väldigt illa ur säkerhetssynpunkt. Likaså skall det vara seperat ventilation mellan förrådet och trappen. Det var dessa krav som inte kunde uppfyllas rent säkerhetsmässigt och därför fick vi inte ha våra hojar i källarförrådet.

Dock kom jag efter många om och men fram till att man får förvara motorcyklar och mopeder i förråd som inte uppfyller brandsäkerhetskraven om batteri eller brandfarlig vätska INTE finns kvar på hojen. Att hojen består av en massa plast och annat brännbart har ingen betydelse (barnvagnar är minst lika "brännbara").

Dock anser jag knappast att en sådan lösning var aktuell i vårat fall då vi ville ha dom "klara" för körning men det kanske räcker för dig.

Ah, detta var intressant, ger åtminstone en hint om hur tankegångarna går vid sådana här diskussioner. I mitt fall så är den enda dörren rakt ut mot gatan, däremot så går troligtvis en del av ventilationen förbi lägenheten ovanför därav den starka bensindoften i grannens lägenhet.:gnissla

Låter som det är fel på ventilationen i byggnaden också....
Tom på natten när fläktarna kan vara avstängda brukar det ju vara nog självdrag för att dofter från ett ventilationsinsug inte ska tränga ut i ett annat.

Alla lägenheter är separata brandceller.
Svårt att tro att förråd i bottenplan inte skulle vara det med då.

Det enda jag kan tänka mig är att föreningen själva sätter stopp, så utgå därifrån o kom fram till en lösning nåt liknade det jag nämnde förut där ni ser till att bara en liten mängd brandfarlig vätska förvaras där inne samt eventuellt täpper för ventilationen?

Låter som det är fel på ventilationen i byggnaden också....
Tom på natten när fläktarna kan vara avstängda brukar det ju vara nog självdrag för att dofter från ett ventilationsinsug inte ska tränga ut i ett annat.

huset är ett landshövdingehus från början av 1900-talet, dvs byggt i sten första våningen (inkl. källare då) och de övre 2 våningarna är i trä. Att det sen är gas-spis i de flesta köken gör ju folk lite nervösa när det luktar bensin överallt.. :D

huset är ett landshövdingehus från början av 1900-talet, dvs byggt i sten första våningen (inkl. källare då) och de övre 2 våningarna är i trä. Att det sen är gas-spis i de flesta köken gör ju folk lite nervösa när det luktar bensin överallt.. :D
Gasen blir de väl av med i dagarna ändå? :)

Sätt upp lapp där ni ursäktar för bensinlukten och lova att det aldrig sker igen. I detta fall är det nog bäst att lägga sig på rygg och hoppas på det bästa.

Jag påstår att min mc är tom på bensin när den står i förrådet, på så sätt anser jag att den inte är mer brandfarlig än en cykel.

Alla lägenheter är separata brandceller.
Svårt att tro att förråd i bottenplan inte skulle vara det med då.

Det enda jag kan tänka mig är att föreningen själva sätter stopp, så utgå därifrån o kom fram till en lösning nåt liknade det jag nämnde förut där ni ser till att bara en liten mängd brandfarlig vätska förvaras där inne samt eventuellt täpper för ventilationen?

Jag hade ett liknade problem för ett par år sedan, förvarade hojen i ett fristående förråd. Nätväggar mellan de olika hyresgästerna.
Perfekt att ha hojen, efter 3 år så flyttade det in en "kärring" hon började klaga på att det luktade motorcyckel i förrådet. Hon pratade med mina grannar om detta och vill att jag skulle ta Helvetesmaskinen någon annanstans, då hon bara fick :va från mina goa grannar så vände hon sig till hyresvärden, en av vaktmästarna kollade i förrådet när jag inte var hemma och tyckte att det fanns en risk för brand mm, jag fick flytta hojen:huvet

Hade inget att komma med i samtalen med hyresvärden.

CA 3 veckor efter jag flyttat hojen ställer kärrningen in sin motorgrässklippare
i förrådet. Oj vad det luktar bensin i förrådet:D Ringde hyresvärden och klagade. Samma vaktmästare kommer och kollar, då luktar det mycket och vaktmästaren drar ut grässklipparen, går och skäller ut kärrning:yoparty

En vecka senare kommer ett utskick till alla hyresgäster där det påpekas att man inte får förvara bensin i förråden. Ett antal personer vet vad detta bottnar i och kärringen var inte poppis i området..:död Det var inte bara jag som hade hojen/moppen i förrådet..

" skit flyter alltid upp till ytan "

Ursäkta att jag var off topic..

" skit flyter alltid upp till ytan "

Ursäkta att jag var off topic..

helt ok, kul story att avsluta arbetsveckan med gött att hon fick igen iaf :kulspruta

Gasen blir de väl av med i dagarna ändå? :)

Sätt upp lapp där ni ursäktar för bensinlukten och lova att det aldrig sker igen. I detta fall är det nog bäst att lägga sig på rygg och hoppas på det bästa.

Jag påstår att min mc är tom på bensin när den står i förrådet, på så sätt anser jag att den inte är mer brandfarlig än en cykel.

ja gasen ryker väl frammåt vårkanten kan jag tänka mig...
och sant att med lite ödmjukhet kommer man långt ibland :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back