Förvara mc i förråd / garage?

Bara i Sverige man klagar på at det stinker bensin i lägenheten?
Du verkar bara ha världsvana från Norge där man är så kåt på airforce one att man ger barack fredspriset bara för att han ska komma förbi.

OnTopic igen. Det skall nog gå att lösa med alla inblandade OM man har en vettig dialog och inte bara häver ur sig "Bara i Sverige!!" Ni behöver nog inte ens ta in lagboken etc. Har de råkat ut för 2 vattenläckor kan ni nog avleda vreden åt annat håll. Om ni inte skickar dit HarryH och prata förstås. Då lär ni åka ur ert förråd.

(Men ni kan då istället tycka att ni är skitcooola. :tummenupp )

Har bott i diverse länder i 12 år så nej tyvärr ditt påstående stämmer inte. Och nej jag är inte en anabolstinnt hane som du påstår. Faktum att just den här personen har råkat ut för vattenläckor genom åren visste jag inte och det förvärrar situationen avsevärt. Men tack för att du flyger på med massa påståenden direkt.

Sorry för OT och jag hoppas det går att ha en dialog med de som sitter i styrelsen av bostadsrättföreningen och att ni ger bra argument till varför ni får ha kvar era hojar där.

Haha, enligt lag får du ha MAX 5 liter brandfarlig vätska hemma. :tummenupp

Vart har du fått den siffran ifrån?

http://www.staffanstorp.se/primarna...f4115f53f498b800061330.html#Brandfarligthemma
Dom bör känna till hur det ligger till förhoppningsvis:

"Hur mycket brandfarlig vara får man ha hemma?
Exempel på brandfarlig vara är tändvätska, bensin, lampolja eller gasol. Generellt sett får ditt innehav inte vara större än hushållets behov eller egen förbrukning. Om du bor i ett hus med flera lägenheter får förvaring inte ske i källare eller på vindar. Du får maximalt ha 100 liter brandfarlig vätska, 60 liter gasol och 5 liter annan gas (acetylen) i hemmet. Förvaringskärlen har dock maxvolymer enligt följande: Brandfarlig vätska - maxvolym 10 liter per behållare. Gasol - max 30 liter per behållare i egen bostad och fem liter per behållare i lägenhet."

Så 100 liter är det som gäller för brandfarlig vätska, det du verkar syfta på är gasol per behållare i lägenhet och gasol är en gas :tungan

Last edited:
Kanske en om dragning av ventilationen skulle hjälpa. Fast det blir väl svårt att få igenom om man måste dra vent rören på utsidan av huset till taket. :va

Förvaring av MC finns i Uppsala i garaget med säkra lås.

Skicka PM för mer info

// Fredrik

Haha, mina uppgifter har jag fått av en säker källa! :rolleyes:
(gammal tråd på shoj... hahaha..) :D

Brandinspektion

Okay, lyfter tråden igen nu efter att vi har haft en brandinspektion och jag vet lite mer. Hoppas den fångar uppmärksamheten hos någon som kanske vet lite mer vad som gäller här.

Vi hade nyligen den här brandinspektionen jag tidigare nämnde och vi fick följande anmäkrning på just mc-förrådet:

Utrymmet som idag används som motorcykelförråd skall vara avskilt brandtekniskt i minst 60 minuter, detta gäller även ventilationen. Utrymmet skall även vara väl ventilerat både uppe vid tak och nere vid golv. Då det varit problem med ventilationen från förrådet, rekommenderar Räddningstjänsten att en firma som är experter på området kontaktas.
unquote

Mina frågor till expertisen här på SH:
60 minuter avskilt brandtekniskt, då väggarna (golv) är av sten kan man väl inte göra så mycket mer här men taket bör väl då kläs in i gips. Hur många lager / tjocklek isf? Vi har idag ett lager med 10 mm gips.

Ventilationen, det låter sig med största sannolikhet inte göras att man avskiljer befintlig ventilation och drar en ny ledning inom fastigheten då det blir både för kostsamt och finns nog ingen plats längre för det. Kan man då dra ventilation från golvnivå samt taknivå och leda ut på utsidan av fastigheten?

Några andra kommentarer / tips / idéer ?

Känns ruttet att bli av med detta förråd då det är för min del är alldeles perfekt, har översyn och även fått till en ordentlig liten hörna därinne att göra enklare mek-jobb. :huvet:huvet

60 min brukar betyda dubbelgips och viss väggtjocklek.

Skall du har brandklassad ventilation så brukar det springa iväg i pengar,med spjäll och grejer.

Goggla på EI60 så kanske det finns lite mer svar,dock brukar det vara lite luddigt.

Hej!

Ett alternativ är att skrota befintliga ventilationen i utrymmet.
Locka kanalen samt isolera den EI60.

Det blir för kostsamt att sätta dit brand/brandgasspjäll med styr o hela skiten. Sedan montera en liten frånluftssnurra mot fasaden, håltagningen kan vara strulig beroende på vad det är för material och galler (intag) i nerkant av dören in till förrådet.

Borde finnas någon ventilations montör / Entrprenör på SH som rent av kan fixa en begangnad kanalfläkt till dig.

Kolla antalet rörgenomföringar (värmerör, vattenrör, avlopps rör o.s.v.) som finns i förrådet också, skall rummet brandklassas gäller detta även samtliga genomföringar genom väggar och tak.

Mina frågor till expertisen här på SH:

Att vara expert på något på sh kan betyda allt från att man hört någon annan som hört någon annan säga något, alternativt att man har läst nåt i nån tråd, gissar, eller helt enkelt inte har en aning utan bara tar något ur luften och presenterar som fakta.. :tummenupp

PS. Självklart finns folk som faktiskt vet vad de pratar om, men det finns ett begrepp som är extra viktigt på sh (och flashback): Källkritik.

Måste bara fråga en sak, om man bor i en villa,
är de tillåtet att ha motorcykeln i ett uterum ? :)
skulle såfall ha hojen där istället för hos en bonde längre bort vilkte skulle vara mycket enklare

Låter tungjobbat det där, bor i en väldans bra br-förening men ventilation är nästan alltid ett helsike. Ska ventilation ändras av betydande storlek krävs bygganmälan/sk förenklat bygglov eller bygglov, sedan att man får göra det själv känns högst osannolikt och då kostar det + all tid och pappersgöra sånt här brukar kräva.

Förbättra brandskydd kan jag inget om men även om det är något du får göra själv kostar nog besiktning av det en slant.

Gällande ändringar för enskilt bruk utanför lägenheten så kan föreningen kräva att du skriver på att för skötselansvar för vad det nu gäller. Liknande avtal kan utformas så att ansvaret följer lägenheten så att nästa lägenhetsinnehavare efter dig måste sköta om utrymmet och det kanske den inte är så sugen på.

Inget som är hugget i sten men det kan förekomma ovanstående "hinder", har blivit en del forskande för egen del p.g.a. renovering etc.

Måste bara fråga en sak, om man bor i en villa,
är de tillåtet att ha motorcykeln i ett uterum ? :)
skulle såfall ha hojen där istället för hos en bonde längre bort vilkte skulle vara mycket enklare

Om du äger villan så är det något du bör ta med hemförsäkringsbolaget då det är dom du vill komma överens med om något inträffar. Naturligtvis kan försäkringsbolaget för mc´n vara involverade om du har krav på hur den förvaras.

Last edited:
60 min brukar betyda dubbelgips och viss väggtjocklek.
Skall du har brandklassad ventilation så brukar det springa iväg i pengar,med spjäll och grejer.
Goggla på EI60 så kanske det finns lite mer svar,dock brukar det vara lite luddigt.

Tack ! Definitivt en hint i rätt riktning, rotar vidare.

Hej!
Ett alternativ är att skrota befintliga ventilationen i utrymmet.
Locka kanalen samt isolera den EI60.
Det blir för kostsamt att sätta dit brand/brandgasspjäll med styr o hela skiten. Sedan montera en liten frånluftssnurra mot fasaden, håltagningen kan vara strulig beroende på vad det är för material och galler (intag) i nerkant av dören in till förrådet.
Borde finnas någon ventilations montör / Entrprenör på SH som rent av kan fixa en begangnad kanalfläkt till dig.
Kolla antalet rörgenomföringar (värmerör, vattenrör, avlopps rör o.s.v.) som finns i förrådet också, skall rummet brandklassas gäller detta även samtliga genomföringar genom väggar och tak.

Ja, just nu leker vi med tanken att strypa och brandsäkra befintlig ventilation (1 rör). Däremot passerar fastighetens huvudledning för vatten genom garaget, får kika vidare här också. Tack för infon. Låter ju rimligt att alla ledningar som passerar genom brandcellen skall uppfylla gällande brandskyddskrav.

Att vara expert på något på sh kan betyda allt från att man hört någon annan som hört någon annan säga något, alternativt att man har läst nåt i nån tråd, gissar, eller helt enkelt inte har en aning utan bara tar något ur luften och presenterar som fakta.. :tummenupp
PS. Självklart finns folk som faktiskt vet vad de pratar om, men det finns ett begrepp som är extra viktigt på sh (och flashback): Källkritik.

Va fint att du gör mig uppmärksam på det. :krama

Tack alla som kommer med idéer och uppslag.
När jag fått tillräckligt med kött på benen kommer jag ta en vända med styrelsen, sedan stämma av med killen som gjorde inspektionen och höra om det stämmer överens med hans bild över vilka åtgärder som krävs.

Haha, enligt lag får du ha MAX 5 liter brandfarlig vätska hemma. :tummenupp

Hittade detta!!
Förvaring av brandfarliga vätskor
Så här mycket får du förvara
Hemma får man, sammanlagt av alla fyra klasserna, förvara
högst 100 liter brandfarliga vätskor. Drivmedel i fordon och
reservdunk räknas inte in i detta. Dessutom får man förvara
högst 10 000 liter brandfarlig vätska klass 3 (eldningsolja
och diesel) för uppvärmning och elproduktion, dock inte i
själva bostaden. Om man har behov av att ha mer än detta
hemma måste man söka tillstånd hos kommunen.
Observera att man bara får förvara brandfarliga vätskor för
det egna hushållets behov, alltså inte för någon annans
räkning. Eget företag gäller också som ”någon annan” i
detta sammanhang. Med hushållets behov avses att man
bara ska förvara det man verkligen behöver hemma.
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

Själv skiter jag fullständigt i lagar och regler och har motorcykeln i vardagsrummet för att JAG VILL det. :rock
Jag kör dessutom för fort då och då för att JAG VILL det :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...