Spara pengar. Indexfond?

Inte Avanza Zero som vi snackat tidigare i denna tråd. Den är Avanzas reklam-fond som man måste vara kund hos dom för att få köpa.
Undantaget ppm.

Det där med pensioner är en annan fråga som strax skall tas upp... Jag har ingen som helst aning om hu det funkar. Jag har en sån som alla har, sedan nåt som jobbet pyntar in extra, plus att jag sedan tidigare har haft nåt privatsparande utöver detta som jag numera har sagt upp... Jag har ingen som helst aning, men nu är det den vanliga ekonomin jag prioriterar!

Företagsobligationsfonder verkar däremot ok, trots att vissa börshajar verkar varna för de. Har ni mer info ang dessa?

Företagsobligationer är bra sålänge man är övertygad om att bolaget inte går omkull. Ser man då till att välja bolag vars huvudsakliga verksamhet inte är bulgariska trisslottsoptioner så är det säkert....

När bolaget behöver pengar kan de antingen låna i bank, göra en nyemission från aktieägarna eller emittera obligationer. Att ett bolag emitterar obligationertyder tyder på att antingen vill inga banker låna ut pengar eller så tror sig ledningen få bättre ränta vid ett obligationsförfarande.

+Relativt hög ränta
+ Vid en konkurs är man prioriterad fodringsägare
- Du kan förlora precis allt vid en kk

Företagsobligationer är bra sålänge man är övertygad om att bolaget inte går omkull. Ser man då till att välja bolag vars huvudsakliga verksamhet inte är bulgariska trisslottsoptioner så är det säkert....

När bolaget behöver pengar kan de antingen låna i bank, göra en nyemission från aktieägarna eller emittera obligationer. Att ett bolag emitterar obligationertyder tyder på att antingen vill inga banker låna ut pengar eller så tror sig ledningen få bättre ränta vid ett obligationsförfarande.

+Relativt hög ränta
+ Vid en konkurs är man prioriterad fodringsägare
- Du kan förlora precis allt vid en kk

Tack för alla svar! :tummenupp

Skillnaden mellan företagsobligationer och företagsobligationsfonder, är det som det låter att i det första fallet lånar man mer eller mindre direkt ut stålarna till ett enda företag, medans fonderna placerar i flera bolag (spridd risk).

Stämmer det även att i företagsobligationer måste man dundra in typ 100k direkt, medans fonderna kan man dutta in lite hur som helst?

Tredje frågan. Kapitalförsäkring. Hur funkar de, är det bra eller blir man lurad? Vem vänder sig denna sparform till? :va

Tack för alla svar! :tummenupp

Skillnaden mellan företagsobligationer och företagsobligationsfonder, är det som det låter att i det första fallet lånar man mer eller mindre direkt ut stålarna till ett enda företag, medans fonderna placerar i flera bolag (spridd risk).

Stämmer det även att i företagsobligationer måste man dundra in typ 100k direkt, medans fonderna kan man dutta in lite hur som helst?

Tredje frågan. Kapitalförsäkring. Hur funkar de, är det bra eller blir man lurad? Vem vänder sig denna sparform till? :va

Kapitalförsäkring är för att skjuta upp skatten. Istället för att mecka med att deklarera aktievinter/förluster varje år lägger man in dem i en kapitalförsäkring och betalar en schablonskatt på värdet. Fördelen är smidighet och att du betalar mindre skatt på avkastningen, nackdelen är att du inte får dra av förluster och att vissa förvaltare har höga avgifter. Tror dock avanza har relativt låga avgifter.

Du har förstått det där med fonder och obligationer rätt med reservation för att minimibelopp varierar.

Samt att man betalar skatten oavsett värdeutveckling.

Skrev jag inte det iom schablonskatt? Fast nu är det klart förtydligat.....

Kapitalförsäkring= bra om det går bra och dåligt om du inte når över 3% avkastning om året...

Skrev jag inte det iom schablonskatt? Fast nu är det klart förtydligat.....

Kapitalförsäkring= bra om det går bra och dåligt om du inte når över 3% avkastning om året...

Kapitalförsäkringen. Hur placerar den sig vad gäller risk/avkastning och vart går pengarna liksom?

Som jag tidigare skrev är det skillnad på svenska företagsobligationer och det som vanligtvis kallas (high yield). I en svensk företagsobligationsfond investerar man i vad som kallas investment grade dvs. bolag med dokumenterat goda finanser antal bolag brukar ligga kring 60 - 80 st. Som förvaltare av dessa tar ofta en motposition och kan således skapa arbitrage vinster (riskfri vinst). Således är risken betydligt lägre än i en aktiefond men högre än en räntefond med statsobligationer. High yield är t.ex. ett bolag i Bulgarien som har svårt att låna upp pengar.

//Dafe

Men här är min favorit för trygg placering med bra avkastning.
Catella Hedge samt ingen minimi insättnings krav.
Den blåa linjen är msci sweden (omx)

Bifogat

• 4774da2d-e060-4b85-925d-7ed913175dbc.png
    4774da2d-e060-4b85-925d-7ed913175dbc.png
    15.9 KB · Visningar: 54
Trådlyft!

Ett ställe att spara pengar på är Akelius. Minst 4% ränta och den enda risken är om hela Akelius skulle konka då de inte omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Hur beräknar man den risken då?

http://www.akelius.se/spar/index.asp

Såsom liten.....

Akelius har på senare tid köpt på sig väldigt stora mängder fastigheter framförallt hyresfastigheter. Detta är iof finansierat i relativt stor grad med lånade pengar 67% men tittar man på ränta och löptid för för så är den absoluta merparten med bunden ränta på 5-10år. Sålänge svensson inte får för sig att sluta bo i hyreshus så finns där kassaflöde nog att betala lånen med väldigt god marginal.....

Såsom liten.....

Akelius har på senare tid köpt på sig väldigt stora mängder fastigheter framförallt hyresfastigheter. Detta är iof finansierat i relativt stor grad med lånade pengar 67% men tittar man på ränta och löptid för för så är den absoluta merparten med bunden ränta på 5-10år. Sålänge svensson inte får för sig att sluta bo i hyreshus så finns där kassaflöde nog att betala lånen med väldigt god marginal.....

Ok, med andra ord ett mycket bra sätt att spara pengar på då räntan är den högsta sparräntan på marknaden.

Detta blir allt mer intressant.

Ok, med andra ord ett mycket bra sätt att spara pengar på då räntan är den högsta sparräntan på marknaden.

Detta blir allt mer intressant.

Det är ett bättre alternativ än Intrum justitia och andra factoringbolag som erbjuder hög fast ränta utanför statens garantiprogram. Om det sen är bra öht med dessa konton får du själv avgöra...

Det är ett bättre alternativ än Intrum justitia och andra factoringbolag som erbjuder hög fast ränta utanför statens garantiprogram. Om det sen är bra öht med dessa konton får du själv avgöra...

Jag vill ju ha en del pengar så att jag kan gripa de med en gång, om man exempelvis skulle sabba bilen osv. Då vill jag ha något bättre avkastning än det vanliga lönekontot men ändå slippa risken att bli tvungen att sälja i fel ögonblick.

Inte för att man blir rik på 4% ränta, men det är egentligen en principsak.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg