Spara pengar. Indexfond?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tänkte lägga upp nån slags långsiktigt sparande (5-25 år?) och har för avsikt att lägga nån tusenlapp i månaden. Jag kommer dock aldrig att orka bry mig om vart de ligger, så det ska vara enkelt.

När jag kollat runt så verkar det här med indexfond vara the shit. Problemet är bara att jag inte har en aning om detta och att gå till banken för rådgivning är inget alternativ, då de är säljare och tjuvar...

Det problematiseras ytterligare av att jag skulle vilja ha detta sparande i min nuvarande bank, för enkelhetens skull. Då har man allt samlat och har bättre koll.

Så. Är detta bra och finns det någon dylik fond i handelsbanken?

Jag får återkomma när jag läst boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer", där står precis såna saker och vad man bör tänka på. Titeln är lite cheezy för att den ska sälja tror jag. Den verkar ganska seriös och intressant även för mig som jobbar i finansbranschen (med tekniken).

Öppna depå hos Avanza och utnyttja deras fond Avanza Zero.

Zero har ingen avgift och med tanke på att 99% av alla fonder bara följer index och inte ens klarar det så blir den slopade avgiften en ganska stor kaka med ränta på ränta i några år.

Zero har ingen avgift och med tanke på att 99% av alla fonder bara följer index och inte ens klarar det så blir den slopade avgiften en ganska stor kaka med ränta på ränta i några år.

Precis.....

Skall du ha en indexfond är 0% avgift da shit....

Sånt här gillar inte jag liksom. Jag vill helst ha en fysisk bank med ett kassavalv så att man ser att det är en bank...

Avanza. Är det som att betala pengar i förskott på blocket eller?
Hur överför man stålar dit?
Hur tar man ut pengarna?

Ja, hur funkar det med en extern förvaltare??

Sånt här gillar inte jag liksom. Jag vill helst ha en fysisk bank med ett kassavalv så att man ser att det är en bank...

Hur tar man ut pengarna?

Slappna av, pengar är ändå bara digitala ettor och nollor nu för tiden.

Här kan du hitta allt du vill veta om Avanza.
https://www.avanza.se/aza/home/home.jsp

Säkerhetsmässigt är det ingen skillnad att köpa deras fond mot om du köper en fond av t.ex SHB. Du gör bara överföringar till och från ditt nuvarande bankkonto när du vill sätta in resp ta ut pengar.

Konto skapat!

Är en indexfond ett bra alternativ då?

Mja....

Det har ju visat sig vara svårt för många fondförvaltare att generera bättre avkastning än index framförallt om man räknar med deras avgifter så en dålig investering är det definitivt inte. Sen finns där ju nischade fonder med hög risk som periodvis har riktigt bra avkastning men då måste man hålla sig up to date....

EX: En IT fond var 1997-2001 en betydligt bättre investering än en indexfond men idag 10 år senare är det väldigt tveksamt...

Hur tar man ut pengarna?

De ligger under finansinspektionens kontroll och måste följa alla regler som de vanliga bankerna. Fondkapitalet investeras ju i bolagen och det kommer inte bolaget åt även om de skulle börja gå dåligt för dem...

Last edited:
Är en indexfond ett bra alternativ då?

För månadssparande på några tusingar i månaden och utgående från vad jag bedömmer om ditt intresse att omplacera samt mitt antagande om din riskprofil så svarar jag ja på din fråga.

Ska du placera 20kkr och uppåt så skulle jag hellre råda till aktier i ett investmentbolag. t.ex Investor, Industrivärlden mfl. Dom har liknande riskspridning men lägre kostnader och större engagemang i sina placeringar och innehav. En variant kan vara månadsspara i fond t.ex en tusing i månaden och efter ett år när du har +25kkr säljer du fonden och köper 200 aktier i Investor.
Anledningen är att courtaget på kanske 99kr för att handla aktier blir 5% av 2000kr så det är inte rimligt vid månadssparande.

Att investera i branshspecifika fonder kräver mer engagemang än vad en normal sparare vill lägga ner. Och det är knappast ens värt mödan om man inte är intresserad.

....... därför har man aktiedirekt.se/ där minumum curtaget är bara 9:- om man handlar för mindre summor.:tummenupp

Jag är född på stenåldern och lever kvar där... :)

Eller nästan i alla fall... seriöst så vet jag att sådana depåer finns men procentsatsen blir väl ändå ganska hög har jag för mig?

Och framför att kräver enskillda aktier mer engageman(undantaget investmentbolag) vilket gör att timpengen fort blir ganska låg för jobbet att läsa på. Är man däremot intresserad är det ju en annan sak men är man intresserad så behöver man knappast fråga heller...

Sen finns nog ofta den (positiva?) effekten att intresset och engagemanget för aktier mm ofta ökar om man börjar lite försiktigt med fonder

Jag har ungefär liknande tankar som TS. JAg har en avanza zero på runt 10k, sedan så har jag tre olika i handelsbanken. Där har jag en som heter Sverige/världen som jag är väldigt nöjd med!

Mitt råd till dig är att du investerar ett antal tusen i en avanza zero redan nu, då kurserna redan börjat stiga och troligtvis kommer fortsätta göra det. Sendan så fixar du så att du slangar in 1000 kr i månaden så kommer du nog få en härlig avkastning :)

BTW är jag mycket mycket nöjd med avanza. Undrar man bara det minsta så svarar dom riktigt bra och trevligt! :D

Jag har ungefär liknande tankar som TS. JAg har en avanza zero på runt 10k, sedan så har jag tre olika i handelsbanken. Där har jag en som heter Sverige/världen som jag är väldigt nöjd med!

Mitt råd till dig är att du investerar ett antal tusen i en avanza zero redan nu, då kurserna redan börjat stiga och troligtvis kommer fortsätta göra det. Sendan så fixar du så att du slangar in 1000 kr i månaden så kommer du nog få en härlig avkastning :)

BTW är jag mycket mycket nöjd med avanza. Undrar man bara det minsta så svarar dom riktigt bra och trevligt! :D

Kurserna redan börjat stiga? Jahaja. Dom har gjort det ett tag nu.

Jag är också förespråkare av billiga indexfonder, men vill påpeka att det finns andra index att följa än OMXS30 som avanza zero följer. Själv har jag lämnat indexfonderna som följer OMXS30 och kör samma pengar på en ETF som följer Helsingforsbörsens OMXH25 istället som ligger efter i jämförelse med Stockholmsbörsen. Tänkte att det borde gå att surfa på olika index.

:)

Gör som alla säger spara i en indexfond efter som att du inte har något intresse. Men kom ihåg att hålla lite koll ändå i alla fall 1 gång om året. Då en indexfond bara säger att fonden är viktad mot ett index de finns flera och fondbolaget väljer själva vilket. De skall stå i fondens stadgar men då nya beslut om index kommer så betyder det inte att fonden automatiskt ändrar sig. En annan idé kan vara att titta på fonder med resultat baserad avgift då dessa ofta har lägre risk pga aktivförvaltning.

//Dafe

Då bumpar vi tråden igen!

Har nu startat ett konto på avanza och pyntat in lite pengar på deras zero. Men om jag vill ha ett tryggare sparande utan att för den skull ha pengarna på ett bankkonto, hur ska jag göra då? De pengarna ska inte vara en hushållsbuffert och inte långsiktigt, utan ett mittemellanalternativ. Man ska kunna ta ut allt om man skulle få för sig att typ köpa hattar för hela summan. Dessutom ske det sparandet ligga i avanza eller handelsbanken.

Tipsa på!

Då bumpar vi tråden igen!

Har nu startat ett konto på avanza och pyntat in lite pengar på deras zero. Men om jag vill ha ett tryggare sparande utan att för den skull ha pengarna på ett bankkonto, hur ska jag göra då? De pengarna ska inte vara en hushållsbuffert och inte långsiktigt, utan ett mittemellanalternativ. Man ska kunna ta ut allt om man skulle få för sig att typ köpa hattar för hela summan. Dessutom ske det sparandet ligga i avanza eller handelsbanken.

Tipsa på!

Vad är trygghet för dig? Det är ju den stor frågan men vill du vara säker på att inte tappa i värde och ha det enkelt är det en räntefond som gäller. Kan låta tråkigt just nu men det finns alternativ. Ett exempel är att titta på företagsobligationsfonder dock ej (high yield). Annars gäller en obligationsfond med för tillfället låg duration. Ett annat tips är Catella Hedge kolla in den på morningstar bra förvaltare och ruskigt stabil.

Lycka till!

//Dafe

Varför sparar ni inte på er vanliga bank? De flesta bankerna kan väl sälja de flesta fonderna nu för tiden. Jag har drygt 20 olika via Skandiabanken i alla fall.

Räntefond i dessa tider då det inte kostar något att låna, måste väl ändå vara onödigt tryggt. Den borde inte ge någon avkastning alls.

Hedge hade minst 100k eller dyl man skulle sätta in direkt, vilket inte lockar alls...

Företagsobligationsfonder verkar däremot ok, trots att vissa börshajar verkar varna för de. Har ni mer info ang dessa?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg