GSX-R 1000 K7-tråden

1. Ser lite märkligt ut att kurvorna skiljer sig åt mellan A & B eftersom bägge ger fullt över 50% trottelöppning... :va
2. PC reglerar endast läge A
3. En del på SH verkar ha fått papper på just 175-178hk på slangen.... märkligt nog ingen som kör Racing :va
4. Min egen är bänkad före o efter moddning av en mycket noggrann o kunnig kille (Rille på Motorsport i Landskrona) - gav 12hk i mellanregister, men ökade endast från 161 till 165 på topp - medges dock att jag inte bytt främre rören - men resten... skulle främre rören ge 10hk? Aldrig!
(15% förluster i trans = 165x1,15 mot 175,nåt x1,15 = 12hk i skillnad... right:rolleyes:)
5. Har hittills aldrig känt brist på pulver på en raka mot annan hoj (tvärtom faktiskt mot K5/K6) - 10hk på slangen skulle nog märkas...

/Tvivlare

PS.
Visst, det kan säkert skilja några procent mellan bänkarna... 6%... kanske, låter mycket?
 
1. Ser lite märkligt ...

Aha! Nu vet jag varför du körde om mig på Sturup i Söndags, jag har ju bara 164 bakhjulshästar i min.:D Körd och tunad på Ebos i Malmö, utan kat och med enkel Yoshi-pipa. Dock inte med PC utan ommappning av originalboxen. Ingen glädjebänk den heller.
 
Aha! Nu vet jag varför du körde om mig på Sturup i Söndags....

Moahaha.... du kör ju alltid i läge B... Juuhh:D

...Ang. det med att den inte svara efter avslag så är detta troligen relaterat till kalibreringen av IAC ventilen som styr tomgången, hade inne ett sånt problembarn idag och bråkade med, kan inte säga att jag har 100% koll på det problemet men jag har börjat forska lite i det....
Kan det ha med Garanti-bytet av ECUn o göra? Har för mig den påverkade bl a tomgång och uppförande vid liten trottelöppning?
 
Last edited:
Man måste ta allt i beräkning när man jämför siffror!
De som jag postade upp för mode exemplet är Okorrigerad effekt.
Samma hoj i SAE korrektion som du har på dina papper gav 170,68hk och 109,55nm :) Och de lilla får man se som en acceptabel skillnad mellan 2 olika hojar!

Ang. det med att den inte svara efter avslag så är detta troligen relaterat till kalibreringen av IAC ventilen som styr tomgången, hade inne ett sånt problembarn idag och bråkade med, kan inte säga att jag har 100% koll på det problemet men jag har börjat forska lite i det. Det har dock inget med mappning/powercommander att göra.

//Christian

Det där med att det den går orent märkes först efter att jag mappade den o monterade pc:n.Men det kanske märktes mer när man fick bort katten.Min oproffisionella åsikt är att jag tycker det verkar som den förtsätter o skjuta in soppa efter att man slagit av.Och att den går orent pga att den fått lite mycket.Det hela rör sig om ca:2-3 sek tid om man smyger lite med gasen.Skickar du på direkt lite mer så försvinner det direkt.Trodde det kunde vara för att jag fick en pc:3a till en B king.Men som du sa då så skulle det bara vara du som fick jobba lite mer i bänken för o få ordning på allt.
Mvh:Anders
 
Garanti

Angående garantiåtgärder, vad bytte dom på era hojar? Min tog dom bara svänghjulet, han sa att ECU och var det tomgångsgivaren eller TPS?? inte behövde bytas. Var det bara vissa serienummer på K7?:confused:
 
Angående garantiåtgärder, vad bytte dom på era hojar? Min tog dom bara svänghjulet, han sa att ECU och var det tomgångsgivaren eller TPS?? inte behövde bytas. Var det bara vissa serienummer på K7?:confused:

Konstigt... Jag fick en ny K8 istället... :krama








...nästan...

Det där med att det den går orent märkes först efter att jag mappade den...
Tomgången på min pendlar utan Katen... Är Katen på så blir allt normalt igen, och -12hk i mellanreg.
Hmmm.... jag gillar pendlande tomgång.... :D
För o inte tala om avgasknallarna utan Kat :yoparty(jaaa - den är ommappad för rent system, enligt tidigare debatt).
 
Last edited:
1. Ser lite märkligt ut att kurvorna skiljer sig åt mellan A & B eftersom bägge ger fullt över 50% trottelöppning... :va
2. PC reglerar endast läge A
3. En del på SH verkar ha fått papper på just 175-178hk på slangen.... märkligt nog ingen som kör Racing :va
4. Min egen är bänkad före o efter moddning av en mycket noggrann o kunnig kille (Rille på Motorsport i Landskrona) - gav 12hk i mellanregister, men ökade endast från 161 till 165 på topp - medges dock att jag inte bytt främre rören - men resten... skulle främre rören ge 10hk? Aldrig!
(15% förluster i trans = 165x1,15 mot 175,nåt x1,15 = 12hk i skillnad... right:rolleyes:)
5. Har hittills aldrig känt brist på pulver på en raka mot annan hoj (tvärtom faktiskt mot K5/K6) - 10hk på slangen skulle nog märkas...

/Tvivlare

PS.
Visst, det kan säkert skilja några procent mellan bänkarna... 6%... kanske, låter mycket?

1:
Körningen är gjord med fullgas på A,B,C som det står, inget förändrades förutom läget på knappen.

2:
Sanning med modifikation. PC:n förändrar de signaler som kommer från ECU:n. Så vare sig du har A, B eller C så kommer PC:n göra samma procentuella förändring på spridarsignalen.
Gjorde faktiskt mode-testet bland annat för att se så inte A/F kurvan stack iväg på t.ex. B eller C


Det är inte ovanligt med skillader på runt 5% pga. t.ex. lättring på trumman, hur lätt trummans lager rullar och kalibreringstoleranser.
Har sett betydligt större skillader mellan olika bänkmärken t.ex. DynoJet - MJP etc.
Det enda bänkar man kan lita på är bromsbänkar kort och gott.
Chassidynamometers duger till utvärderande för/efter tester men man ska helst hålla sig till samma bänk hela tiden.
Gräset är inte grönare på andra sidan som man brukar säga, hojen går ju inte bättre för att det står 180 istället för 175 på pappret...


Det där med att det den går orent märkes först efter att jag mappade den o monterade pc:n.Men det kanske märktes mer när man fick bort katten.Min oproffisionella åsikt är att jag tycker det verkar som den förtsätter o skjuta in soppa efter att man slagit av.Och att den går orent pga att den fått lite mycket.Det hela rör sig om ca:2-3 sek tid om man smyger lite med gasen.Skickar du på direkt lite mer så försvinner det direkt.Trodde det kunde vara för att jag fick en pc:3a till en B king.Men som du sa då så skulle det bara vara du som fick jobba lite mer i bänken för o få ordning på allt.
Mvh:Anders

PC Enheten är densamma på hojarna det som skiljer är bara grundmappen den levereras med, jag utgår dock alltid från en 0-mapp så mig gör det ingen skillnad arbetsmässigt :)


Angående garantiåtgärder, vad bytte dom på era hojar? Min tog dom bara svänghjulet, han sa att ECU och var det tomgångsgivaren eller TPS?? inte behövde bytas. Var det bara vissa serienummer på K7?:confused:

Som jag minns så fick man skicka in ECU och IAC ventilen på någon form av kalibrering, och detta gällde en viss modellnummerserie.

Problemet verkar yttra sig efter längre motorbroms där man sedan ska gå över till gas, motorn svarar då inte på spjällöppningen utan det tar ett par sekunder innan allt kommer på en gång.
Den hoj jag jobbade med idag labbade jag en del med gasspjällets min-öppning och fick nästan helt bort problemet. Men då jag inte har Suzukis datorinstrument kan jag inte övervaka IAC:ns faktiska position vilket gör att man jobbar i mörker.

//Christian
 
1:
Körningen är gjord med fullgas på A,B,C som det står, inget förändrades förutom läget på knappen.

2:
Sanning med modifikation. PC:n förändrar de signaler som kommer från ECU:n. Så vare sig du har A, B eller C så kommer PC:n göra samma procentuella förändring på spridarsignalen.
Gjorde faktiskt mode-testet bland annat för att se så inte A/F kurvan stack iväg på t.ex. B eller C


Det är inte ovanligt med skillader på runt 5% pga. t.ex. lättring på trumman, hur lätt trummans lager rullar och kalibreringstoleranser.
Har sett betydligt större skillader mellan olika bänkmärken t.ex. DynoJet - MJP etc.
Det enda bänkar man kan lita på är bromsbänkar kort och gott.
Chassidynamometers duger till utvärderande för/efter tester men man ska helst hålla sig till samma bänk hela tiden.
Gräset är inte grönare på andra sidan som man brukar säga, hojen går ju inte bättre för att det står 180 istället för 175 på pappret...




PC Enheten är densamma på hojarna det som skiljer är bara grundmappen den levereras med, jag utgår dock alltid från en 0-mapp så mig gör det ingen skillnad arbetsmässigt :)




Som jag minns så fick man skicka in ECU och IAC ventilen på någon form av kalibrering, och detta gällde en viss modellnummerserie.

Problemet verkar yttra sig efter längre motorbroms där man sedan ska gå över till gas, motorn svarar då inte på spjällöppningen utan det tar ett par sekunder innan allt kommer på en gång.
Den hoj jag jobbade med idag labbade jag en del med gasspjällets min-öppning och fick nästan helt bort problemet. Men då jag inte har Suzukis datorinstrument kan jag inte övervaka IAC:ns faktiska position vilket gör att man jobbar i mörker.

//Christian

Jag fick en ny IAC(eller idc valve som det det på kartongen)Men kommer nog och titta ner till dig ändå i vinter o kolla hur den går när jag plockar på db killers.Förmodar att den kommer att gå lite fett då man ökar motståndet.
 
Jag fick en ny IAC(eller idc valve som det det på kartongen)Men kommer nog och titta ner till dig ändå i vinter o kolla hur den går när jag plockar på db killers.Förmodar att den kommer att gå lite fett då man ökar motståndet.

Jo kärt barn har många namn, men det är samma komponent vi talar om iaf.

Du är välkommen! Har ju som sagt extrapris på ommappning av redan mappade hojar, -500kr på ordinarie.

//Chrisitan Klarkner
 
Halloj de är inte nån som har en skiva i fram och sälja? Och de va inte ja som körde iväg med låset de va en kompis eller kanske frugan =)
 
Jag har en skiva liggandes hemma.

Hade rullat med hjulet i ca 150 mil innan den byttes ut. Som ny alltså.
 
Last edited:
Tjena boys!
Då har man införskaffat sig en K7! Bra köp eller :) ?
Finns en nackdel...
Du måste läsa HELA denna tråden från sida 1! :D
...dessutom måste du in i ytterligare ett forum:
Gixxer.se
Börja med tråden om fjädring o ratta in Motorrads inställningar

Din vinter är nu räddad :tummenupp
 
Finns en nackdel...
Du måste läsa HELA denna tråden från sida 1! :D
...dessutom måste du in i ytterligare ett forum:
Gixxer.se
Börja med tråden om fjädring o ratta in Motorrads inställningar

Din vinter är nu räddad :tummenupp

Tackar boys!

Har precis gått med i Gixxer.se ... Har hört en del om fjädringen, är den kass i original inställningen??

Ser verkligen fram emot nästa säsong då man får köra aset :yoparty
 
Tackar boys!

Har precis gått med i Gixxer.se ... Har hört en del om fjädringen, är den kass i original inställningen??

Ser verkligen fram emot nästa säsong då man får köra aset :yoparty

grym hoj i alla lägen.

dock så delar sig folks uppfattning ang -07 bakfjädring mycket..vissa hävdar att den är lika bra som alla andra sukkis..vissa inte.

stod på åsen och tittade på när öhlins tekniker inte kunde ljustera in bakfjädringen på 2 st hojar utan att lyckats.

svensken som körde IOM förra året el var det året innan vägrade åka -07 pga av fjädringen ( varför han inte hade öhlinare vet jag inte ) men tog sin -04 istället.

jag har testkört ngr -07 och jag gillar att åka bakhjul och där märks bakfjädringen..försökte ljustera oss blåa men kunde inte få bort svampigheten i bakfjädringen..samma sak tyckte jag mig uppleva i nerlägg i höga farter där hojen gungade rätt friskt..trots upprepande försök till ljusteringar ( med en mycket duktig fjädrings tekniker )

hade jag köpt en -07 hade jag letat runt lite på ebay efter en -08 fjädring el en beg öhlinare.

men i övrigt..grym hoj..bra val..
 
grym hoj i alla lägen.

dock så delar sig folks uppfattning ang -07 bakfjädring mycket..vissa hävdar att den är lika bra som alla andra sukkis..vissa inte.

stod på åsen och tittade på när öhlins tekniker inte kunde ljustera in bakfjädringen på 2 st hojar utan att lyckats.

svensken som körde IOM förra året el var det året innan vägrade åka -07 pga av fjädringen ( varför han inte hade öhlinare vet jag inte ) men tog sin -04 istället.

jag har testkört ngr -07 och jag gillar att åka bakhjul och där märks bakfjädringen..försökte ljustera oss blåa men kunde inte få bort svampigheten i bakfjädringen..samma sak tyckte jag mig uppleva i nerlägg i höga farter där hojen gungade rätt friskt..trots upprepande försök till ljusteringar ( med en mycket duktig fjädrings tekniker )

hade jag köpt en -07 hade jag letat runt lite på ebay efter en -08 fjädring el en beg öhlinare.

men i övrigt..grym hoj..bra val..

Ok, intressant! Vi får väll se hur det känns i vår, ska börja med original inställningarna och känns det värdelöst får man väll försöka ändra :)
 
Tjena boys!

Då har man införskaffat sig en K7! Bra köp eller :) ?

Oj oj oj.. det där med bakfjädringen är inte kul alltså... :D

Medan vi andra sitter och fikar i sommar så kan du stå och justera fjädringen.. Lösningen på problemet heter K6 kompisbruschanmannen yaeoo :tuttar
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top