159 hk efter bänkning med helsystem och pc3 på Honda CBR1000RR 2008

maximums

nattkörning
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
2008, Honda cbr1000rr
Undrar om det är normalt att få ut 159 hk på bakhjulet när man har akra helsystem och pc3 efter bänkning på en Honda CBR 1000 RR. ?? :va

Vad folk säger ska man lägga på 10% av bakhjulshästarna för att få fram hästarna i motorn och då ska det bli 176 hk i motorn. Det ska ju Hondan ha original i motorn?!?!

jag undrar om det här kan stämma? :confused:

Tacksam för alla svar!!

skilljer ju mellan bänkar också..

har du en rak fin kurva är väl det man e ute efter..

bänkar du en annan dag i en annan bänk kanske du hamnar på 165 men med samma kurva..

Hur slö som helst....spinner väl knappt på grus med 159hk?

Skämt åsido..det skiljer mycket mellan olika bromsbänkar. Vem bänkade hojjen? Det är ju en ganska vanlig hoj så bänkoperatören borde ha resultat att jämföra med tycker jag.

Det är bäst att se bänkningen som en relativ mätning och jämföra effekten före/efter utförda ändringar.

/A

Förlusten på drivlinan är större räkna med en 15-20% beroende på skicket.
Sedan är det beroende på bänk med.
En bänkning är intressant innan och efter modd.
Annars säger egentligen föga.
I princip kan du få ut 1000bhk på en moped om du ställer om värdena på rullen samt ändrar andra punkter i programmet.
Allt beror på vilka lyckotal den är proggad till.
Din är nog en ärlig bänkning o inga nöjd kund siffror=)

Förlusten på drivlinan är större räkna med en 15-20% beroende på skicket.
Sedan är det beroende på bänk med.
En bänkning är intressant innan och efter modd.
Annars säger egentligen föga.
I princip kan du få ut 1000bhk på en moped om du ställer om värdena på rullen samt ändrar andra punkter i programmet.
Allt beror på vilka lyckotal den är proggad till.
Din är nog en ärlig bänkning o inga nöjd kund siffror=)

Snygg svenska av mig där=(

Last edited:
Hjular den på trean? I så fall är väl allt som det ska.

Hmm jag hade lätt mobbat dig om du kom till min korvmoj med ynka 159 hästar på hjulet!

Ja det låter väl rimligt. Lite beror på drivpaketets skick, motorolja, måndagsexemplar, bromsbänken med mera. Frågan är ju om du upplever skillnad. Blev vrid-kurvan bättre? Jämn och fin kurva utan hål nu? Bättre körbarhet och gasrespons? Stirra dig inte blind på hästkrafter.

Hur funkar man....

Om man nu har en hoj som går jättebra, levererar mer effekt än hälsosamt. Men det funkar ju för det är ju högerhanden som bestämmer och vissa bitar i hjärnan. :va

Tycker man nu efter en sådan här bänkning att hojen plötsligt går sämre. Fick ju inte på papper vad jag ville veta! Eller hur blir tankarna. Känns som att du plötsligt inte var lika taggad på just ditt ex, det blev dåligt, eller?

Jag bara tänkte, för mig så går en del gamla 750 maskiner med sina 100+ hästar, fortare än nyttigt. Men dessa stunder kommer ju bara när jag sitter och drömmer.

Ha det gott och hoppas hästarna infinner sig när du behöver dom! Toyman

Om man nu har en hoj som går jättebra, levererar mer effekt än hälsosamt. Men det funkar ju för det är ju högerhanden som bestämmer och vissa bitar i hjärnan. :va

Tycker man nu efter en sådan här bänkning att hojen plötsligt går sämre. Fick ju inte på papper vad jag ville veta! Eller hur blir tankarna. Känns som att du plötsligt inte var lika taggad på just ditt ex, det blev dåligt, eller?

Jag bara tänkte, för mig så går en del gamla 750 maskiner med sina 100+ hästar, fortare än nyttigt. Men dessa stunder kommer ju bara när jag sitter och drömmer.

Ha det gott och hoppas hästarna infinner sig när du behöver dom! Toyman

WORD! :bow

DU sammanfattar SÅ VÄL exakt det stora dilemmat, och den pedagogiska kristerapin vi brukar få ha med vissa kunder...
Frågan är ju alltså: Om vi (likt vissa bänkägare) låter bänken "ljuga" lite... blev hojen bättre då?

Nä.

Så siffran i sig säger ingenting, om man inte VET att bänken viar RÄTT.
(vilket nog inte många bänkar gör)

@TS: Dina siffror är nog helt korrekta enligt min bedömning.

Last edited:
Jag bänkade på en av de större mc butikerna här i stan och fick ut 154hk några månader senare så bänkade jag igen och fick ut 169.8hk
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4138804
Så det skiljer mycket mellan olika bänkar!
Tror mest det beror på hur pass intrisserad ben som byggt bänken är!
Om du tänker lite på vem tror du vill ha rätt resultat?
Den som har en månadslön för att justera andras hojar eller den som bygger en bänk själv för att justera sina egna inför tävling och hjälper andra för lite finnansiering??

Alla har åsikter kring detta, jag brukar använda Akrapovics hemsida för att få någorlunda jämnförbara värden. De mäter utan någon typ "powercommander", "allt enl deras hemsida".
Yamaha R1-09 161 wheelpower orginal 166wheelpower med helsystem
Blade 08 170 orginal 174 med helsystem.

Tar mig friheten att tro att Akrapovic har bra ordning på sina bänkar med tanke på att de utvecklar avgassystem för MC och bil.

Jag anser med tanke på vad du lagt ner i pengar, så ligger du klart i den lägre skalan av vad du kunde förväntat dig. Sen att det inte behövs mer hkr det är upp till var och en.

Jag bänkade på en av de större mc butikerna här i stan och fick ut 154hk några månader senare så bänkade jag igen och fick ut 169.8hk
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4138804
Så det skiljer mycket mellan olika bänkar!
Tror mest det beror på hur pass intrisserad ben som byggt bänken är!
Om du tänker lite på vem tror du vill ha rätt resultat?
Den som har en månadslön för att justera andras hojar eller den som bygger en bänk själv för att justera sina egna inför tävling och hjälper andra för lite finnansiering??

Ett lysande exempel, på vad jag just försökte säga - och vad jag alltid sagt :tummenupp

Det är alltså ENDAST deltat, dvs skillnaden mellan före/efter bänkning, och såklart de arbeten som gjorts på hojen efter bänkning ett, som är intressanta.

Siffror blir annars så lätt penisavund....

Alla har åsikter kring detta, jag brukar använda Akrapovics hemsida för att få någorlunda jämnförbara värden. De mäter utan någon typ "powercommander", "allt enl deras hemsida".
Yamaha R1-09 161 wheelpower orginal 166wheelpower med helsystem
Blade 08 170 orginal 174 med helsystem.

Tar mig friheten att tro att Akrapovic har bra ordning på sina bänkar med tanke på att de utvecklar avgassystem för MC och bil.

Jag anser med tanke på vad du lagt ner i pengar, så ligger du klart i den lägre skalan av vad du kunde förväntat dig. Sen att det inte behövs mer hkr det är upp till var och en.

Nu får vi tänka till lite...

VEM säger VAD och varför.

Acrapovic behöver väl inte vara en rikslikare för SANN effekt.
(i deras intresse ligger ju oxå så höga siffror som möjligt)
Eller hur?

Det är SKILLNADEN som räknas.

MED och UTAN helsystem.

Och som ni ser är den inte SÅ stor! (4 ynka häst. jag ger mer per investerad tusenlapp kan jag lugnt påstå!)

Sen om akra åker till en "ljugarbänk" eller en "sann" spelar ju ingen roll.

Du kan alltså (fortfarande!) INTE jämföra killens (TS) 159 hästar med Akras 174, eftersom.....*trumvirvel* de gjorts i OLIKA bänkar! ;)

Som att få sig ett nummer, alla är dom olika.

Eller lika... fast olika nummer... ;)

Last edited:
Har du plockat bort motorn till avgasspjället?

Helt normalt.

Varför skulle PC3 trolla fram en massa hästar ?
Då kunde dom ju likaväl gjort det på fabriken.
Byta avgassystem till ett rakt rör kan ju öka toppeffekten på max-varv.
Men hur kul är det när resten av vridmoments kurvan ser ut som skit.

Om du spenderar 30.000 på nytt system PC3 mappning och bänking så är det klart att den normale handlaren skickar med dig att paper som visar att du fick en skitfin effektökning och alla är nöjda.

Paper kostar ju inget och har man just bränt av 30,000 är man väldigt motiverad att tro på vad somhelst.

Om du bänkar själv före och efter i en oberoende bänk riskerar du att notera att det inte gav speciellt mycket.
Alltså, gör inte det.

Nu får vi tänka till lite...

VEM säger VAD och varför.

Acrapovic behöver väl inte vara en rikslikare för SANN effekt.
(i deras intresse ligger ju oxå så höga siffror som möjligt)
Eller hur?

Det är SKILLNADEN som räknas.

MED och UTAN helsystem.

Och som ni ser är den inte SÅ stor! (4 ynka häst. jag ger mer per investerad tusenlapp kan jag lugnt påstå!)

Sen om akra åker till en "ljugarbänk" eller en "sann" spelar ju ingen roll.

Du kan alltså (fortfarande!) INTE jämföra killens (TS) 159 hästar med Akras 174, eftersom.....*trumvirvel* de gjorts i OLIKA bänkar! ;)

Eller lika... fast olika nummer... ;)

Du verkar inte vilja förstå..... Akra är en bra riktlinje, vare sig den visar lite högt eller lite lågt, men de lär ha jämnförbara siffror mellan olika märken. Om de vill skryta, att och skillnaden endast är 4 hkr. De kunde ju sänkt orginal effekten och fått ett bättre värde. De lär nog veta vad bänkkörning handlar om, milsvitt mer än alla dessa "hemmapulare" i sina garage.

Akra är en bra riktlinje, vare sig den visar lite högt eller lite lågt, men de lär ha jämnförbara siffror mellan olika märken. Om de vill skryta, att och skillnaden endast är 4 hkr. De kunde ju sänkt orginal effekten och fått ett bättre värde. De lär nog veta vad bänkkörning handlar om, milsvitt mer än alla dessa "hemmapulare" i sina garage.

Hur vet du att acrapovic värden stämmer ?

Att man helt okritiskt granskar deras resultat är man ett offer för marknadskrafterna.

Last edited:
Sen är det ju så med de flesta mätinstrument att de ska kalibreras med jämna mellanrum vilket kostar pengar. Min gissning är att det inte görs så ofta med bromsbänkar. Kanske rent av aldrig.

Hojåkare är ju ganska petiga med just dessa kalibreringspapper då det gäller polisens laser. Kanske nästa steg är bromsbäknarna.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back