Dr.Bike
Guest
Du verkar inte vilja förstå..... Akra är en bra riktlinje, vare sig den visar lite högt eller lite lågt, men de lär ha jämnförbara siffror mellan olika märken. Om de vill skryta, att och skillnaden endast är 4 hkr. De kunde ju sänkt orginal effekten och fått ett bättre värde. De lär nog veta vad bänkkörning handlar om, milsvitt mer än alla dessa "hemmapulare" i sina garage.
Jepp - det är jag helt med på, dvs att det blir jämförbara siffror.
(under förutsättning att AKRA använder samma bänk jämt - men det är ett antagande vi troligen kan godta?)
Däremot, kan du som sagt inte jämföra TS hästar med akras.
Det var mitt budskap.
Sen är det ju så med de flesta mätinstrument att de ska kalibreras med jämna mellanrum vilket kostar pengar. Min gissning är att det inte görs så ofta med bromsbänkar. Kanske rent av aldrig.
Hojåkare är ju ganska petiga med just dessa kalibreringspapper då det gäller polisens laser. Kanske nästa steg är bromsbäknarna.
En god tanke.
Men vem ska kalibrera?
Och spelar det någon roll?
Huvudsaken är ju att folk LÄR sig att det inte går att jämföra olika bänkar i rena siffror.
Dessutom...finns det ANDRA - viktigare - frågor att diskutera när det gäller effektkurvor, än på vilket toppvärde de stannar.
Jag tycker att kurvans UTSEENDE är mycket viktigare.
Och ni som räknat lite integraler inser att det är arean under kurvan som räknas. Inte enskild peak.
Last edited: