Hjälmtips....

Jag har en x-lite 801 & ett tips kan vara att låta den sitta på ett tag. Sitter skitskönt tills efter en halvtimmes (mer eller mindre) åkning, då trycker den sönder pannan känns det som. Får stanna i några minuter med hjälmen av...Ja, det är nog buckelskallens fel :)

Stortryne skrev:
2147740 Och vad kostar ett nytt huvud?
Det är värt varje krona med en bra :hjälm

Det har du helt rätt i...men nu handlar det faktiskt om en pris-skillnad på 2000 spänn mellan AGV:n och X-lite:n...jag får nog iallafall se det så här...denna S4:a verkar ju faktiskt vara en par snäpp bättre och lättar än den jag har nu...så i själva verket så byter ändå upp mig så att säga :tummenupp

Henken skrev:
2147926 Jag har en x-lite 801 & ett tips kan vara att låta den sitta på ett tag. Sitter skitskönt tills efter en halvtimmes (mer eller mindre) åkning, då trycker den sönder pannan känns det som. Får stanna i några minuter med hjälmen av...Ja, det är nog buckelskallens fel :)

Ja, det är ju inte säkert att denna hjälm passar mitt huvud heller...iii...vad jobbigt det måste vara att behöva stanna och "lätta på trycket" så att säga.

Det hade ju vart suveränt om man fick testa en hjälm under några mil för att se om man verkligen kan ha den...men det finns nog ingen firma som går med på det...de har jag väldigt svårt att tänka mig.

Henken skrev:
2147926 Jag har en x-lite 801 & ett tips kan vara att låta den sitta på ett tag. Sitter skitskönt tills efter en halvtimmes (mer eller mindre) åkning, då trycker den sönder pannan känns det som. Får stanna i några minuter med hjälmen av...Ja, det är nog buckelskallens fel :)

Jag har samma erfarenhet av Nolan(x-lite är Nolan som tillverkar). Föreslår att du tittar på Shoei(raid/XR1000) eller AGV(Gp-pro/S4) så slipper du förmodligen det problemet.

har samma problem med min x-lite 801, gör lite ont i pannan efter ett tag.....

...den e gjord för folk med mer runda skallar vilket jag inte har, märkligt att man i butiken inte sa nåt om detta (då det på mig tydligt syns att man inte är rundskallig)...

Anders R skrev:
2149777 Jag har samma erfarenhet av Nolan(x-lite är Nolan som tillverkar). Föreslår att du tittar på Shoei(raid/XR1000) eller AGV(Gp-pro/S4) så slipper du förmodligen det problemet.

Jo, det hade jag i åtanke innan jag visste om problemet. Känns lite drygt & köpa ny hjälm...igen. Får tänka på det tills nästa gång.

Andreas N. skrev:
2148816Det hade ju vart suveränt om man fick testa en hjälm under några mil för att se om man verkligen kan ha den...men det finns nog ingen firma som går med på det...de har jag väldigt svårt att tänka mig.
Du får knalla runt i affären i en halvtimme med hjälmen på dig. Det borde gå bra, bara det finns annat att kolla på under tiden :)

Henken skrev:
2150981 Jo, det hade jag i åtanke innan jag visste om problemet. Känns lite drygt & köpa ny hjälm...igen. Får tänka på det tills nästa gång.

Kolla om det innanför klädseln i pannan sitter någon skumgummi eller liknande som du kan ta bort , som gör det uthärdligt, tills du köper ny. Alternativt har folk tryckt ihop frigoliten vid pannan med en sked vid liknande problem, sedan om det är lämpligt vet inte jag.

Stortryne skrev:
2145248 Min Shoei Z-one passar bra på mitt huvud, men den immar igen som :cdevil

Då tjööper du ett nytt visir som har pin-lock pluttar på och ett pin-lockvisir...Då slipper du all imma, på min XR-1000 är det fan omöjligt att få imma med detta på. :tummenupp

hade också Z-one innan...grymt skön hjälm

Stortryne skrev:
2153618 Du får knalla runt i affären i en halvtimme med hjälmen på dig. Det borde gå bra, bara det finns annat att kolla på under tiden :)

Precis...gå runt och provsitta några hojar...göra vrooom-läten för sig själv :rolleyes: ...ha ha ha...får kanske lite konstiga blickar på sig men det är ju ett alternativ :hihi

Tja!

Skulle vilja ha lite hjälptips. Dags att köpa ny till våren då min gamla Airoh S4 känns sliten.

Lite krav:
SHOEI går bort direkt då hjälmen inte passar mitt huvud så bra.
Integral ska det vara såklart.
Färger m.m ska passa min hoj ( se avatar )
EJ DD-ringar
Prisbild 0kr-3500kr ( runtomkring )

årets trådlyft?

:backontop

Varför inte DD ringar?
går du med på det skulle jag rekomendra AGV´s hjälmar.

Asså?
Bra krav, inte DD-ringar o det ska matcha färgen på hojen, det är det viktiga?
Du kan ju lika gärna måla skallen orange istället.

Iväg o prova hjälmar, den som sitter bäst köper man.

årets trådlyft?

:backontop

Varför inte DD ringar?
går du med på det skulle jag rekomendra AGV´s hjälmar.

Japp årets trådlyft! Varför skapa nya trådar då det redan finns....:D

DD-ringar är det bara en massa pjoller med. Kör med en sådan under skotersäsongen och jag tycker det är för bjängligt om man jämför med snabbspänne.
Ja...jag har faktiskt varit inne på AGV:s S4 och det verkar faktiskt vara en schysst kruka, men det kanske finns fler idéer och förlag som går att suga på under vinterhalvåret...

Asså?
Bra krav, inte DD-ringar o det ska matcha färgen på hojen, det är det viktiga?
Du kan ju lika gärna måla skallen orange istället.

Iväg o prova hjälmar, den som sitter bäst köper man.

Jupp, MINA krav är det. Sedan vad du tycker om kraven, får du göra en egen tråd för....

Prova hjälmar på affärer gör jag ganska konstant, men har inte hittat någon riktig "Den där vill jag ha", ännu.
Därav är jag mottagbar för tips som man kan grunna lite på.

Last edited:
Japp årets trådlyft! Varför skapa nya trådar då det redan finns....:D

DD-ringar är det bara en massa pjoller med. Kör med en sådan under skotersäsongen och jag tycker det är för bjängligt om man jämför med snabbspänne.
Ja...jag har faktiskt varit inne på AGV:s S4 och det verkar faktiskt vara en schysst kruka, men det kanske finns fler idéer och förlag som går att suga på under vinterhalvåret...

Jupp, MINA krav är det. Sedan vad du tycker om kraven, får du göra en egen tråd för....

Prova hjälmar på affärer gör jag ganska konstant, men har inte hittat någon riktig "Den där vill jag ha", ännu.
Därav är jag mottagbar för tips som man kan grunna lite på.

Jag nöjer mig bra med den här tråden för att uttrycka mina åsikter.
Om du själv inte hittar den du vill ha genom att prova så hjälper det väl föga med att få tips här?
Kan väl tipsa om KBC, finns i mängder av färger o ligger väl i din prisklass.
Men jag tänker inte tipsa om att beställa hem en som matchar din hoj från nätet o va nöjd så.

Jag nöjer mig bra med den här tråden för att uttrycka mina åsikter.
Om du själv inte hittar den du vill ha genom att prova så hjälper det väl föga med att få tips här?
Kan väl tipsa om KBC, finns i mängder av färger o ligger väl i din prisklass.
Men jag tänker inte tipsa om att beställa hem en som matchar din hoj från nätet o va nöjd så.

KBC kör DD...
Jävligt synd, för jag har bara bra erfarenhet av dessa hjälmar sedan tidigare

Jag kör med Marushin NX999 riktigt skön hjälm, aningens högt vindbrus men jag kör iaf öronproppar i så för min del spelar det ingen roll.
Bra ventilation, har inte haft problem med imma eller så.
Sen hade den fått bra betyg i Sharp's safety test..
Dock har dom DDringar som jag iaf föredrar, känns säkrare på något sätt.

Tja!

Skulle vilja ha lite hjälptips. Dags att köpa ny till våren då min gamla Airoh S4 känns sliten.

Lite krav:
EJ DD-ringar

NZI har både med och utan d-ringar (Vitesse utan). Borde passa dig om du tycker att shoei (och x-lite) trycker i pannan. Har spyder lll själv och är nöjd med den.

Last edited:
Tja!

Lite krav:
EJ DD-ringar

Jag tror att en HJC skulle passa dig bra, de har överlag bra testresultat enligt http://sharp.direct.gov.uk/. Shoei passar mig inte, mitt huvud är mer åt Arai-hållet. Jag körde tidigare med en Arai Condor XL och storleken är densamma på HJC.

Beställde min HJC FG-15 (har inte DD-ringar) från fc-moto.com för ca. 2000kr inkl. frakt, finns även en som är orange. Passformen är riktigt bra, som på min Arai. Tyvärr så tycker jag att det blåser aningen mer inne i hjälmen men med tanke på priset och säkerheten så är jag väldigt nöjd.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back