Fixa element (vattenburen, hyreslägenhet)?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har ett element som inte ger ifrån sig särdeles mycket värme. Misstänker att "piggen" i termostaten (Danfoss RA2000) har hängt sig. Hade ett liknande "problem" i min förra lägenhet och nån snubbe var där och fixade.

Orkar inte att ringa efter nån fastighetsjonny bara för att fixa en sådan enkel sak.

Fast, hur gör man? Utan att feppla sönder något alltså?
Bara att skruva loss yttre vredet och sen "motionera pinnen"?
Hur sitter yttre vredet fast? Bara gängat/fastskruvat i resten av ventilen?

Har du kollat att det inte är luft i elementet? Om så är fallet kan du behöva tömma det på luft så att vattnet kan cirkulera i elementet.

Kan givetvis även vara så att det är fel på termostaten.

Får du inte något vettigt svar får du nog ta och ringa hyresvärden eller representanten för denne.

Lycka till.

Har du kollat att det inte är luft i elementet? Om så är fallet kan du behöva tömma det på luft så att vattnet kan cirkulera i elementet.

Kan givetvis även vara så att det är fel på termostaten.

Får du inte något vettigt svar får du nog ta och ringa hyresvärden eller representanten för denne.

Lycka till.
Vetefan med luft. Kan det vara luft även i ett enskilt element när skiten är "centralstyrt"? :va

i 9 fall av 10 så är det luft i elementet som gör att det inte blir varmt. Bor själv i hyreslgh & iom att bergvärmepumpen inte för ut värme (varmt H20) under sommaren så luftar jag (grannarna sina) elementen på hösten när man drar på värmen igen om de inte blir varma nog. Du bör ha en särskild nyckel till detta. (eller hyresvärden)
ett tydligt tecken på luft i elementet: du drar på värmen & sen känner på det & endast tex. nedre delen blir varmt...

i 9 fall av 10 så är det luft i elementet som gör att det inte blir varmt. Bor själv i hyreslgh & iom att bergvärmepumpen inte för ut värme (varmt H20) under sommaren så luftar jag (grannarna sina) elementen på hösten när man drar på värmen igen om de inte blir varma nog. Du bör ha en särskild nyckel till detta. (eller hyresvärden)
ett tydligt tecken på luft i elementet: du drar på värmen & sen känner på det & endast tex. nedre delen blir varmt...
Mjae, jag vetefan. Hade som sagt samma problem i min förra lya och fastighetsskötaren nämnde att termostaterna ofta hängde sig (iom att man vrider ju knappt på skiten eftersom det snålas så inni från centralen...). Han plockade bara väck yttre delen och "masserade pinnen" lite så kom värmen igen.

Men men, får undersöka lite, annars så blir det att ringa någon tjomme som livnär sig på detta...

Mjae, jag vetefan. Hade som sagt samma problem i min förra lya och fastighetsskötaren nämnde att termostaterna ofta hängde sig (iom att man vrider ju knappt på skiten eftersom det snålas så inni från centralen...). Han plockade bara väck yttre delen och "masserade pinnen" lite så kom värmen igen.

Men men, får undersöka lite, annars så blir det att ringa någon tjomme som livnär sig på detta...

Plocka av termostaten. Antingen sitter den med en skruvklämma, typ som en slangklämma, eller så sitter den med gängfattning på ventilen. Hursom så är det ingen risk att du drar ur ventilen ur "huset" sen tar du bara en polygrip och pumpar på tappen så du ser att den går in och ut som den ska, när detta e gjort skruvar du tillbax termostaten och öppnar den för fullt. Funkar inte det så luftar du radiatorn på skruven högst upp på motsatt sida av var ventilen sitter. Skruva dock inte ur hela skruven då du kommer ha ett helvete att få i den igen, med svart vatten i halva lgh som påföljd.
Lycka till mvh: en tjomme som livnär sig på det :arsele

Skruva bort termostaten och tryck lite på det du kallar pinnen.
Men har du haft termostaten stått på maxvärme hela sommaren så kommer det inte att hjälpa. I så fall får du lufta radiatorn. Sitter en skruv för det högst upp i motsatta änden mot termostaten som du skruvar ut tills det rinner vatten utan att komma någon luft.

Vetefan med luft. Kan det vara luft även i ett enskilt element när skiten är "centralstyrt"? :va

Det kan finnas luft i systemet. Det är väldigt vanligt.

Själv bor jag i en vindsvåning och det händer att jag får lufta elementen på höstkanten när kylan börjar komma. Har även bott i lägenheter längre i fastigheter och där har jag också fått lufta elementen.

Last edited:
Plocka av termostaten. Antingen sitter den med en skruvklämma, typ som en slangklämma, eller så sitter den med gängfattning på ventilen. Hursom så är det ingen risk att du drar ur ventilen ur "huset" sen tar du bara en polygrip och pumpar på tappen så du ser att den går in och ut som den ska, när detta e gjort skruvar du tillbax termostaten och öppnar den för fullt. Funkar inte det så luftar du radiatorn på skruven högst upp på motsatt sida av var ventilen sitter. Skruva dock inte ur hela skruven då du kommer ha ett helvete att få i den igen, med svart vatten i halva lgh som påföljd.
Så får det bli! :tummenupp

Lycka till mvh: en tjomme som livnär sig på det :arsele
;) Tackar!

Skruva bort termostaten och tryck lite på det du kallar pinnen.
Men har du haft termostaten stått på maxvärme hela sommaren så kommer det inte att hjälpa. I så fall får du lufta radiatorn. Sitter en skruv för det högst upp i motsatta änden mot termostaten som du skruvar ut tills det rinner vatten utan att komma någon luft.
Termostaten har varit av hela sommaren, känns således som att den fastnat i stängt läge.

Annars får det bli luften. Och ett samtal till fastighetsskötaren.

Det kan finnas luft i systemet. Det är väldigt vanligt.

Själv bor jag i en vindsvåning och det händer att jag får lufta elementen på höstkanten när kylan börjar komma. Har även bott i lägenheter längre i fastigheter och där har jag också fått lufta elementen.
Steg två på min (tack SH) gedigna felsökningslista!

:tummenupp

PK i badrummet känns lite avigt, men okej, jag får ta mig en sväng till någon lämplig herrekipering! :banana

:näsblod

Last edited:
Det är piggen. Har haft samma fel på elementen i min gamla lya.
Lossa själva vredet och knacka till piggen lite löst med nåt hårt.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back