Ersätta m10x25 10,9 med vad?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var ute och provade ut rallyhybriden på crossbana inför vårens begivenheter. Skulle visa MX kidsen att det visst går att hoppa långt med 150 kg KTM 660. Laddade man tillräckligt jäkligt gick det utmärkt att komma över trapphoppen och där var en och annan MX motionär som blev förskräckt när man hoppade förbi....

Under körpass två fick däremot skruvarna till plattan som håller vänster fotpinne för sig att gå av i en hård landning. - Flonk och en vinglig färd till sidan blev resultatet.

Original har KTM monterat 2x M10x25 med kvalisort 10,9. Detta har ju uppenbarligen visat sig vara icke tillfredställande.
Vad göra:
Införa driftstimmar på skruvarna?
Byta till 12,4 eller är de för spröda?
Byta till rostfritt?
Banta?
Sluta styla på crossbana?
 
Hahaha, det sista svaret är förmodligen det korrekta, men hur kul är det?

En kombination av dom andra förslagen kanske?
Dvs täta kontroller, prova med rostfritt på ena sidan och 12.4 på andra, se åt vilket håll du kör av bästa gång, det var fel sort....
 
Absolut inte rostfritt /Om det nu inte var så att dom rostat av:) ). Hur hade dom gått av ? Skjuvats eller böjis av ?
 
Hej!
Vad är det för belastning på skruvarna? Drag, böj, skjuv eller alltihop?
 
Absolut inte rostfritt /Om det nu inte var så att dom rostat av:) ). Hur hade dom gått av ? Skjuvats eller böjis av ?

Skjuvts (korrekt ordböjning?)av verkar det som då den av skruvarna som inte gick av inte visar tecken på böjning....

Den gick dock av 3 varv in i gängan och är nu urborrad så det var inte direkt lätt att se

Hej!
Vad är det för belastning på skruvarna? Drag, böj, skjuv eller alltihop?

oem_part_images%5C30325.gif


Det är skruv 30 2st som håller nr 38.
 
Last edited:
Skjuvts (korrekt ordböjning?)av verkar det som då den av skruvarna som inte gick av inte visar tecken på böjning....

Den gick dock av 3 varv in i gängan och är nu urborrad så det var inte direkt lätt att se

Om den gick av en bit in gissar jg på böjning och utmattning (råkade själv ut för det idag) antagligen för att skruven lossat lite.

Då kan du pröva med 12.9 och dra åt dom hårt. Kan du få dit en mutter på baksidan skulle jag borra bort gängan och ta en bult som har ogängad del genom plattan och en bit in i fästet och sen dra hårt. Får det plats kan du gå upp till M12

Skjuvts (korrekt ordböjning?)av verkar det som då den av skruvarna som inte gick av inte visar tecken på böjning....

Den gick dock av 3 varv in i gängan och är nu urborrad så det var inte direkt lätt att se



oem_part_images%5C30325.gif


Det är skruv 30 2st som håller nr 38.

När jag ser bilden så blir nog iden med genomgående 12.9 med ogängad del en bit in i ramen och mutter på baksidan djävligt mycket starkare, om du kan ha mutter på baksidan....
 
Last edited:
Skjuvts (korrekt ordböjning?)av verkar det som då den av skruvarna som inte gick av inte visar tecken på böjning....

Den gick dock av 3 varv in i gängan och är nu urborrad så det var inte direkt lätt att se

2x M10x25 med kvalisort 10,9 låter ju helt otroligt att det inte ska hålla,,,, hur gamla är grejerna och har de varit utsatt för våld tidigare, vurpor och hopp.
En icke helgängad bult blir ju mer stumm infästning med, men det kanske inte går om det är gängor i ramen där fotpinnen sitter.
 
2x M10x25 med kvalisort 10,9 låter ju helt otroligt att det inte ska hålla,,,, hur gamla är grejerna och har de varit utsatt för våld tidigare, vurpor och hopp.
En icke helgängad bult blir ju mer stumm infästning med, men det kanske inte går om det är gängor i ramen där fotpinnen sitter.

De har gått 9 dagars rally i Sahara och 200 mil grusväg här hemma så totalt 800mil. Det är ju raceat så klart det är vurpat men aldrig på asfalt så det fallit stumt....
 
De har gått 9 dagars rally i Sahara och 200 mil grusväg här hemma så totalt 800mil. Det är ju raceat så klart det är vurpat men aldrig på asfalt så det fallit stumt....

jag tror att det är nån tidigare skada som knäckt bultarna, en m10 10,9 bult lyftar,,,, ja,,, flera ton om man nu tar det ur draghållfasthetssynpunkt, men sen är det ju brytkraft iof.

Jag skulle byta till orginalet eller andra 10.9 bultar, tveklöst. Rätt moment är ju viktigt.

http://www.luna.no/portalshare/katalog/gemensam/v50/tekniskinfo_pdf/no/C186NO.PDF
 
Instämmer med ovan, det är mest troligt orsakat av tidigare stress på materialet. Exempelvis lagt sig på sidan nån gång.
Byt, åk =) Edit. Efter lite bläddrande i min gode vän verkstadsmanualen så är minkravet strax över 6ton för brottgräns på M10 10.9. Strax över 7ton på 12.9

Min herre kan oavsett ansenlig vikt påverka förbandet med denna kraft, utan att dra på sig större fysiska skador :)
 
Last edited:

Jaså det var du på den klumpen! Jag var där och såg att du som sagt var körde om några långsammare förare.
Funderar vad som är värst mellan att få bli omkörd av en 150 kilos klump eller att få tjejspö? :va
Gissade att du körde på runt 2:40-2:45?

Angående bulten så tror jag att det är en slump och engångsföreteelse att den gått sönder. Jag skulle inte modifiera om den inte pajjar igen.
 
Last edited:
Instämmer med ovan, det är mest troligt orsakat av tidigare stress på materialet. Exempelvis lagt sig på sidan nån gång.
Byt, åk =)

Du får gärna sponsra med en ny 690 Rally a 300kkr.....:D

Skruvarna var momentdragna och färgmärkta för att se om de gängat ur sig något de inte gjort. Kraschat är klart man gjort men man kan ju tycka att då borde aluminiumprylen ge sig före skruvarna....

Blir nog att montera 12,9 och införa driftstimmar på dem. Det är ju lite trist att stå i öknen utan fotpinne...
 
Det bildas ett moment kring den nedre infästningen.
Det bildas en dragkraft kring den övre infästningen.
Den totala kraft som fotpinnen utsätts för är = med den energi som bildas dvs M*V(kvadrat)/2
Det spelar naturligtvis ingen roll hur mycket hojen väger. Utan förarens vikt (M) samt rörelsen i vertikalled (V)
Dragkraften var högre i den övre bulten än vad den tålde? NEJ.
Den satt antagligen löst.
Så herren på den "österrikiska startgrinden" föll med 12 m/s han vägde 110 kg.
(glöm inte att dividera med två. Han har ju två ben)
SE SÅ räkna nu. den totala belastningen på fotpinnen torde motsvara cirka 10% av infästningens kraftupptagningsförmåga.

Hela ekvationen (eller tre ekvationerna) är ganska elimentär(a)

Jo om en högre fotpinne används ökar momentet kring den nedre infästningen.
om man höjer fotpinnen från 0 till 10 cm sker följande förändring:
110/2=55 kg* 9,82 * 0,1 m = 55 NM ett moment som en 8 mm skruv kan ta upp.

nåväl köp nya skruvar dra till rätt moment och gå vidare här i livet är mitt tips.
P.S.
förresten så ska cyl volymen i FIM rallyn begränsas till 500 cc. Så du kan lika gärna sälja den......
 
Jaså det var du på den klumpen! Jag var där och såg att du som sagt var körde om några långsammare förare.
Funderar vad som är värst mellan att få bli omkörd av en 150 kilos klump eller att få tjejspö? :va
Gissade att du körde på runt 2:40-2:45?

Angående bulten så tror jag att det är en slump och engångsföreteelse att den gått sönder. Jag skulle inte modifiera om den inte pajjar igen.

Tjejspö är jag van vid då jag växte upp som MX kid samtidigt som Elin Mann och fick vänja mig vid att hon alltid var lite bättre....

150Kg moppe +28L soppa i tanken är lite småtungt på sandbana

Gårdagen var verkligen kass mekaniskt. Första passet ville inte bränslepumpen så den lekte soppatorsk i stalpen.(klassiskt KTM fel då pumpmembranen inte gillar arabisk bensin) I pass 2 kom jag 3 varv innan punktering, bara in och kränga om bakdäck för att komma ut 2 varv och bryta skruven....:död
 
förresten så ska cyl volymen i FIM rallyn begränsas till 500 cc. Så du kan lika gärna sälja den......

I know.....

2010 för proffsen i Dakar, 2011 för alla i Dakar och 2012 i resten av FIM rallyna. För detta har pappa redan parkerat en oanvänd 450 EXC i garaget men den får jag väl först ärva 2011 när han hittar något ännu hetare...

http://www.dakar.com/2010/DAK/presentation/us/r3_1-news.html#art27732

Förresten så är arabsoppa likvärdig med eurpopesik bensin

Ja i Dakar där släpar de med sig högkvalitativ soppa.På mindre rallyn tankar man hos den lokale beduinen och det är sällan Vpower....
 
Last edited:
Bara jag som vill se bild på rallywannaben?


Bultlösning: Hur har KTM löst problemet på de riktiga rallyhojarna?
 
Bara jag som vill se bild på rallywannaben?


Bultlösning: Hur har KTM löst problemet på de riktiga rallyhojarna?

Den riktiga rallyn har samma fäste för fotpinnarna och jag är inte den första inom rally att köra av dem. Vanligen faller de dock inte av när man hoppar utan de böjs när man kraschar på hårt underlag....

Du får väl komma och titta...

Jag skall göra en retroperspektiv byggtråd också när jag orkar det någon dag. Men kort så började den sitt liv som en helt vanlig LC4 Adventure av sista årsmodellen. Därefter kittades följande:

Framgaffel: Shimsning från en SX fast kompensering för den ökade vikten.
Hjul: Tröttnade på att kröka original Behr fälgbanor så numera sitter där riktiga Excel
Naviagation: MD roadbook och IMO tripdator med fjärrjustering på v tumme. Hållare för Garmin GPS.
Sving: KTM Rally fullfabrik. Råkade komma över en fabriksving som är längre biffigare och lättare än standard. Gör dock cykeln lite väl stabil och understyrd för min smak så ev byter jag tillbaka till standard.
Stötdämpare: One off Öhlinare tillverkad till PG Lundmark när han åkte Dakar med Öhlinspons.
Bakram: KTM Rally med baktankar 2x8L, stor luftburk och riktig racesadel.
Tank: 30L Rally (en racevariant av vanliga 28L Adventuretanken" med riktigt tanklock, bättre kranar och ingen bränslenivåsensor. Dessutom genomskinlig så man ser bränslenivån.
Motor: Beror på dagsformen då jag har gott om olika kombinationer att bygga ihop. Grunden är dock Adventuremotorn fast med 102 eller 105mm borrning och 78 eller 80mm slag. Toppen väntar på spons av en portare och har uppgraderade retainers (för att inte riskera att de går åt helvete när man ligger mot varvstopp och inte kan slå av uppför en sand-dyn) samt rallykam.
Förgasare: Velar mellan original BST och FCR. FCR ger betydligt roligare motor men högre bränsleförbrukning och känslan till trots så ger den inte mer effekt.

To do:
Större kylare eller skaffa ännu större oljekyl vore trevligt. Behövs eg inte då Rallyn inte har det men min körstil bygger mycket värme....
Bygga ett lågt avgassystem som passar i nya genrationens topp

Behöver jag tillägga att sponsorer och folk som hjälper till med att svetsa sökes då studentekonomin är ansträngd och pappas konto för sponsring av sonen börjar bli tomt.
 
Den riktiga rallyn har samma fäste för fotpinnarna och jag är inte den första inom rally att köra av dem. Vanligen faller de dock inte av när man hoppar utan de böjs när man kraschar på hårt underlag....

Du får väl komma och titta...

Kör de med samma material i bultarna?

Hmm. Låter lockande, bara stålsätta sig mot lockelser av 102mm cylinder och trevligare kam du har ute till försäljning...

Kanske kombinera med en grusrunda? När är du hemma resp i Umeå? Kan ju köra allt sånt per pm annars..
 
Kör de med samma material i bultarna?

Hmm. Låter lockande, bara stålsätta sig mot lockelser av 102mm cylinder och trevligare kam du har ute till försäljning...

Kanske kombinera med en grusrunda? När är du hemma resp i Umeå? Kan ju köra allt sånt per pm annars..

Jo det är samma jäkla skruvar även på rallyn. De är specade med både hårdhet och DIN godkännande från KTM.....


Verry special prize for you only my lady... :brynad

Jag är i Lund till 25okt sitter på BMC och forskar just nu...
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top