Regndäck

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
gsxr 750 k8
Hej, efter min andra säsong på hoj (dvs färsking) och efter några smckurser, vissa i regn vissa inte, så funderar jag på om man skulle ta och köpa in ett par regndäck. Jag planerar att åka betydligt mer på bana nästa år (för djävla roligt).

Min fråga är om det är lönt för mig som färsking, eller måste man ha däcksvärmare och köra som ett skållat för att de ska få upp/behålla temp osv. Funkar de bra även kalla för en medelgrupps åkare.
Det är ju skit tråkigt att åka iväg och pynta typ 2 lax (plus semster) för att sedan åka runt i regn en dag, visst jag ska ärligt säga att det var grymt nyttigt att prova även det men det vore ju roligare att kunna att ta i lite mer.
 
Last edited:
Ja, du behöver inte vara snabb för att ha nytta av regndäck, och däckvärmare behövs inte heller. Bara att köpa. :tummenupp
 
Mitt svar är precis tvärt om...

Håll dig i depån eller kör lugnt med gatdäck när det regnar. Dels skall du lägga minst 5kkr på extra fälgar och sen så dödar du ett regndäck på tok för fort även när det är blött för att det skall vara lönt för hobbykörning....
 
Mitt svar är precis tvärt om...

Håll dig i depån eller kör lugnt med gatdäck när det regnar. Dels skall du lägga minst 5kkr på extra fälgar och sen så dödar du ett regndäck på tok för fort även när det är blött för att det skall vara lönt för hobbykörning....

Det ligger nåt i det du säger! Även om känslan av knäskrap är frän i regn :)

/J
 
Har som amatör kört regndäck i tre år nu och jag tycker definitivt att det är värt varenda öre. Kör du inte allt för hårt och undviker att köra när det är för torrt så håller dom länge. Men jag rekommenderar att du skaffar regn fälgar :tummenupp

Men räkna med att det är lätt att gå omkull i regn, jag testade bromsarna i ejes nu i sommar och jag är långt från den enda som gjort det i regn :gnissla
 
Fick ett par fälgar över och köpte ett par begagnade regndäck för under 1000-lappen. Det har räddat åtminstone två ösregnsbandagar för mig och min sambo. En bandag för två med resa, boeende osv. går nog lös på runt 4000 kr, så att lägga en tusenlapp till på regnförsäkring för säsongen tycker jag är väl värda pengar.

Däckvärmare behöver du inte. Ta det lite lugnt första två varven så går det fint.

Men det är klart, ska du investera i fälgar för en 5-7000kr så blir det ju en annan ekvation...
 
Mitt svar är precis tvärt om...

Håll dig i depån eller kör lugnt med gatdäck när det regnar. Dels skall du lägga minst 5kkr på extra fälgar och sen så dödar du ett regndäck på tok för fort även när det är blött för att det skall vara lönt för hobbykörning....

Det är ju just det, att stå i depå de dagar som man har vikt för banåka......lutar nog ändå åt att hitta fälgar och köpa regndäck .

Tack för att ni tog er tid.
 
Givetvis.

Ett par 'bananpassade' gatdäck har ungefär samma fäste på regn som på is :näsblod


Du kan säkert fynda ett par beggade regndäck som är lite nötta men fortfarande väldigt mycket bättre än torrdäck.

Eller ett par nya. Det finns regndäck i många olika varianter, från fuktig/blöt bana till monsunregn. De närmare fuktig/blöt bana klarar bättre lite halvtorr bana medans monsunregn brinner upp på ett varv nästan.

Även om du inte har regnfälgar så gör ett däcksbyte. Om du skulle missa ett körpass på en bandag dör du knappast, och är det en kort övergående regnskur står du bara över passet och fortsätter när det torkat upp. Ösregnar det redan på morgonen byt däck och var nöjd :banana
 
Jag brukar hålla med Boris men i detta fall inte. Lätt beggade regndäck får du för halva priset och även hur slitna de än är så är det bättre grepp i dem än gatdäck. Har du däckkrängare och vet hur man kränger så byter du fram å bak på 30min. Är du riktigt van 20min. Nästan alla som tävlar använder inte däckvärmare till regndäck.

Köp
 
Det är ju just det, att stå i depå de dagar som man har vikt för banåka......lutar nog ändå åt att hitta fälgar och köpa regndäck .

Det går ju att kränga däck på plats också. Övar man lite tar det inte så lång tid, men när det börjar bli flera gånger på en dag är det ju lite drygt.
 
Eller så kan du gå hela vägen och skaffa en regnhoj :tummenupp
Det är alltid lika kul att komma in i depån och bara byta hoj medans dom andra står och funderar på om dom ska börja kränga däck :D
 
Jag tror att de får man inte ha på SMC-kurser????? Ska det inte vara landsvägreggade hojar??
Kan ha fel, och risk att man blir såga vid knäna
 
Jag brukar hålla med Boris men i detta fall inte. Lätt beggade regndäck får du för halva priset och även hur slitna de än är så är det bättre grepp i dem än gatdäck. Har du däckkrängare och vet hur man kränger så byter du fram å bak på 30min. Är du riktigt van 20min. Nästan alla som tävlar använder inte däckvärmare till regndäck.

Köp

Du behöver inte dela min åsikt. Allt detta är ju personligt tyckande och ingen fakta....

Jag tycker att för vanligt bandagsåka är regndäck overkill, man är ju ändå där för att leka och ha roligt inte för att jaga varvtider eller vinna race. Är det inte monsunregn utan halvblött så är det ingen sport att döda en uppsättning 3kkr regndäck på en timmes körning (och betydligt kortare tid än så på upptorkande)....

Hade jag haft den typen av pengar och varit gatåkare så hade jag satsat på en dedikerad banhoj istället så man slipper göra jordfräs av sin fincykel...
 
regnhoj, såklart det är det jag ska ha:tummenupp så får det bli ;-)

Självklart, varför förlora körtid på att kränga däck :tummenupp

I regn...
DSC_0440.jpg


och sol
IMG_13911.jpg
 
Man ska inte skapa nya trådar när man kan fylla på begagnade.

Jag köpte ett set nästan-nya Pirelli Diablo regndäck och körde på nyasfalterade Kinnekulle och det funkade skitbra.
Jag har också fegat mig runt Mantorp fast då på ett par halv-ok Dunlop regndäck.
(Jag har ingen aning om modellbeteckningar på däcken).

Kinnekulle var precis hur kul som helst medan Mantorp var lite småäckligt och jag funderar så på ifall det berodde på däckens slitage eller om det var något annat (som profil t.ex).
Mig veterligen släppte det aldrig men det blev heller inte den där kuliga känslan jag hade på Kinnekulle.

De få jag snackat med säger att Dunlop är helt överlägsna men vad grundar det sig på?
Hur kassa är i så fall Pirelli?
Jag ska köpa ett nytt set väldigt strax och vill ha lite hjälp att välja, själv kan jag ingenting i ämnet.
 
Man ska inte skapa nya trådar när man kan fylla på begagnade.

Jag köpte ett set nästan-nya Pirelli Diablo regndäck och körde på nyasfalterade Kinnekulle och det funkade skitbra.
Jag har också fegat mig runt Mantorp fast då på ett par halv-ok Dunlop regndäck.
(Jag har ingen aning om modellbeteckningar på däcken).

Kinnekulle var precis hur kul som helst medan Mantorp var lite småäckligt och jag funderar så på ifall det berodde på däckens slitage eller om det var något annat (som profil t.ex).
Mig veterligen släppte det aldrig men det blev heller inte den där kuliga känslan jag hade på Kinnekulle.

De få jag snackat med säger att Dunlop är helt överlägsna men vad grundar det sig på?
Hur kassa är i så fall Pirelli?
Jag ska köpa ett nytt set väldigt strax och vill ha lite hjälp att välja, själv kan jag ingenting i ämnet.

Selfbump, är det verkligen ingen som tycker något jag kan ta till mig?
 
Dunlop is tha shit. Men inget som varken du eller jag har nytta av.

Pirelli alt Bt för betydligt bättre kurs är nog vettigare.
Jag ska beställa några par regndäck. Kan kolla till vilket pris jag får shoppa och sedan återkomma.
 
Dunlop is tha shit. Men inget som varken du eller jag har nytta av.

Pirelli alt Bt för betydligt bättre kurs är nog vettigare.
Jag ska beställa några par regndäck. Kan kolla till vilket pris jag får shoppa och sedan återkomma.

Gott!

Greppet duger säkert oavsett men jag har funderat en del på varför Kinnekulle var så kewl medan Mantorp var så läbbigt.
Kan iofs berott på att det vurpade en snubbe per varv ett pass. Det behövs inte mycket för att saker ska sätta sig på huvudet.
 
Gott!

Greppet duger säkert oavsett men jag har funderat en del på varför Kinnekulle var så kewl medan Mantorp var så läbbigt.
Kan iofs berott på att det vurpade en snubbe per varv ett pass. Det behövs inte mycket för att saker ska sätta sig på huvudet.

Mantorp går ju bra mkt fortare än Kk vilket alltid har betydelse för mig och bara pga storleken så blir det fler platser att gå hårt på gas vilket kan vara nervöst. Dock kan jag medge att snabbvänstern under bron på Kk borde vara rätt läskig i regn.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top