Kolmogorovs axiom

Man kan se det så här istället: En omgång med satsat på 12 och 25 => 2 chanser på 38 = 1/19 dels chans att vinna. (Med 0 och 00, USA)

Om du spelar 1 gång, 2 gånger, 10 eller 1000 gånger så är chansen att vinna varje gång 1/19.

Du kan alltså teoretiskt missa 999 999 999 999 gånger, men tro inte att du borde vinna den 1 000 000 000 000 gången bara för att du har missat de första 999 999 999 999 gångerna, chansen är fortfarande 1/19 eftersom rouletten inte har något "minne" av vad som har hänt tidigare.

Det är rätt stor osannolikhet att förlora 999 999 999 999 gånger i rad, men det är en helt annan sak. :D

Last edited:
Dagens ungdomar har för mycket fritid, hade ni mer läxor och jobb skulle ni aldrig kunna fundera på såna här skumma saker, jag röstar för fler läxor och mindre fritid :gammalgubbe

Fast går vi in i Kolomogovorvs axiom är frågan om fritiden blir till 100 procent större eller 100 procent mindre? fast det är enklare att säga att den kommer med 50 procents chans bli mindre och med 50 procents chans bli större :tungan

Man kan se det så här istället: En omgång med satsat på 12 och 25 => 2 chanser på 38 = 1/19 dels chans att vinna. (Med 0 och 00, USA)

Om du spelar 1 gång, 2 gånger, 10 eller 1000 gånger så är chansen att vinna varje gång 1/19.

Du kan alltså teoretiskt missa 999 999 999 999 gånger, men tro inte att du borde vinna den 1 000 000 000 000 gången bara för att du har missat de första 999 999 999 999 gångerna, chansen är fortfarande 1/19 eftersom rouletten inte har något "minne" av vad som har hänt tidigare.

Det är rätt stor osannolikhet att förlora 999 999 999 999 gånger i rad, men det är en helt annan sak. :D

Jo men det är just det som är lite roligt med sannolikhet, den behöver inte stämma. Utan sannolikheten säger vad som borde hända. Så om du spelar just 999 999 999 999 gånger så borde du vinna den 1 000 000 000 000 gången, men det är inte säkert att du gör det. Men den störta sannolikheten är inte just 1 000 000 000 000. Utan sannolikheten att du vinner någong gång under dom 1 000 000 000 000 gångerna är 5.e+431 vad det nu säger(men det är så extremt stor sannolikhet att du vinner, men det är inte 100% säkert). Miniräknaren i datorn kunde inte visa så mycket siffror. Måste ladda ner en bättre :D

Dagens ungdomar har för mycket fritid, hade ni mer läxor och jobb skulle ni aldrig kunna fundera på såna här skumma saker, jag röstar för fler läxor och mindre fritid :gammalgubbe

Fast går vi in i Kolomogovorvs axiom är frågan om fritiden blir till 100 procent större eller 100 procent mindre? fast det är enklare att säga att den kommer med 50 procents chans bli mindre och med 50 procents chans bli större :tungan

Jag har ett jobb :D
Jag har bara inget vettigt att göra på kvällarna :näsblod

Last edited:
Jo men det är just det som är lite roligt med sannolikhet, den behöver inte stämma. Utan sannolikheten säger vad som borde hända. Så om du spelar just 999 999 999 999 gånger så borde du vinna den 1 000 000 000 000 gången, men det är inte säkert att du gör det. Men den störta sannolikheten är inte just 1 000 000 000 000. Utan sannolikheten att du vinner någong gång under dom 1 000 000 000 000 gångerna är 5.e+431 vad det nu säger(men det är så extremt stor sannolikhet att du vinner, men det är inte 100% säkert). Miniräknaren i datorn kunde inte visa så mycket siffror. Måste ladda ner en bättre :D

Jag har ett jobb :D
Jag har bara inget vettigt att göra på kvällarna :näsblod

Att vinna en gång under 1 000 000 000 000 spel är lite dyrbart... :näsblod

[YOUTUBE-ID]FjuhW-4tyEI[/YOUTUBE-ID]

hahaha. jag vet inte vad ni går på.......men jag vill också ha!

Att vinna en gång under 1 000 000 000 000 spel är lite dyrbart... :näsblod

[YOUTUBE-ID]FjuhW-4tyEI[/YOUTUBE-ID]

Haha, jo det är inte ekonomisk försvarbart att spela så mycket :D
Har läst lite om den där killen i klippet, och han värkar vara ganska duktig att tänka i just sannolikhets banor, vilket kan vara ganska svårt. Men nu när jag har löst hur man räknar ut sannolikheten så måste jag hitta någon annan utmaning. För allt man kan sätta nummer på går det att räkna ut sannolikheten på. Och alltså är sannolikheten på oändligheten är oändlig. Alltså är det väldigt osannolikt att det är oändligt men ändå lika sannolikt. Vilket gör att vi inte kan få fram riktigt hur sannolikt det är.
Någon som vet om det finns en symbol för sannolikheten? Som för oändlighetens ∞ ?

Och tiden är inte oändlig, för tiden finns inte. För "tiden är bara ett abstakt begrepp som menniskan har skapat. Så när mänskligheten upphör så gör tiden detsamma.

Tiden finns men däremot vårt sätt att mäta den är nåt människan skapat. Precis som avstånd finns men vår meterskala är skapad av människan.

Kan ju komma på högkant oxo?

Kanske en tiokrona men en svensk enkrona kommer aldrig stamma på högkant om underlaget är plant.

... Skolka bort 6an till 9an.

Förklarar ju endel... Ett tips är att du börjar med sexans matte innan du försöker skapa nya relativitetsteorier

Last edited:
Här är ett exempel på något som är ytterst osannolikt att det nånsin kommer att hända.

Vad var det som blev fel då?

Här är ett exempel på något som är ytterst osannolikt att det nånsin kommer att hända.

Nej, jag håller på att spara pengar...
Och intresset för att bygga den svalna lite när min crm fick problem med tändningen och jag orkade inte hålla på mer. Men nu har det kommit fram igen och har börjat rita och klura hur jag ska göra med lådan. Blir nog att göra som dom har på dragrace bilar 1-5 åt båda hållen. Ska bara se vart man kan få tag på en sån låda till en hoj.

Last edited:
Vad är sannolikheten då?

jag får det till:
40^7 = 163840000000 (40^14 ger det du själv fick ut)
sen om det du tänkt för att komma fram till den siffran är rätt eller fel har jag inte tittat på.

sannolikheten för roulleten har någon annan redan svarat på.

Last edited:
jag får det till:
40^7 = 163840000000 (40^14 ger det du själv fick ut)
sen om det du tänkt för att komma fram till den siffran är rätt eller fel har jag inte tittat på.

sannolikheten för roulleten har någon annan redan svarat på.

Mybad:glömdet
Råka klicka enter efter som då dubblar det :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!