Kolmogorovs axiom

Sannolikhet är lätta saker men du krånglar till det

Mjo, har varit vaken lite för länge tror jag. Men vet någon hur man räkar med Kolmogorovs axiom? Skulle vara väldigt kul att lära sig, och om det inte finns någon här. Vart bör man söka sig? :confused:

I desperat anda så blir det att ringa 118118 för att se om någon trött nattjobbare kan komma på det :näsblod

Last edited:
Har ni rökt på allihopa eller? Whatever ni pillar i er vill jag också ha för jag fattar inte o då är ändå mitt sinne hyfsat utvidgat av alkohol nu.

Är något oändligt så är det väl för fan oändligt!?

Har ni rökt på allihopa eller? Whatever ni pillar i er vill jag också ha för jag fattar inte o då är ändå mitt sinne hyfsat utvidgat av alkohol nu.

Är något oändligt så är det väl för fan oändligt!?

Jo, men det borde gå att räkna ut sannolikheten på oändligheten?

Edit eniro tanten sa att jag skulle smsa så dom skulle få tid att räkna på det, så sms skickas snart och väntar på svar :rolleyes:

Last edited:
För dom som vill försöka sig på hur Kolmogorovs axiom funkar
http://home.student.uu.se/emes1201/Matematisk Statistik/F1InledningShtGrunder.pdf

Och tiden är inte oändlig, för tiden finns inte. För "tiden är bara ett abstakt begrepp som menniskan har skapat. Så när mänskligheten upphör så gör tiden detsamma. Då vet en del i det löst :D
Då är det bara vara när det händer eller hur stor sannolikhet det är ATT det kommer att hända

Om man ska räkna ut sannolikheten på att få 7 rätt på ett lotto där det är nummer mellan 1-40 så har blir det 40^7=26843545600000000000000 olika kombinationer och en är rätt. Hur får man fram chansen på att man gissar rätt?
Om man utgår from en verklighets modell så borde man kunna på en teoretisk summa på hur stor sannolikheten är och i och med det även osannolikheten att gissa rätt.

Last edited:
För dom som vill försöka sig på hur Kolmogorovs axiom funkar
http://home.student.uu.se/emes1201/Matematisk Statistik/F1InledningShtGrunder.pdf

Och tiden är inte oändlig, för tiden finns inte. För "tiden är bara ett abstakt begrepp som menniskan har skapat. Så när mänskligheten upphör så gör tiden detsamma. Då vet en del i det löst :D
Då är det bara vara när det händer eller hur stor sannolikhet det är ATT det kommer att hända

Om man ska räkna ut sannolikheten på att få 7 rätt på ett lotto där det är nummer mellan 1-40 så har blir det 40^7=26843545600000000000000 olika kombinationer och en är rätt. Hur får man fram chansen på att man gissar rätt?
Om man utgår from en verklighets modell så borde man kunna på en teoretisk summa på hur stor sannolikheten är och i och med det även osannolikheten att gissa rätt.

:D:D
Du har verkligen funderat över detta.

Det borde gå att trycka in masor av coola matrixcitat här, typ är verkligheten bara en illusion etc. Ta nu det RÖDA pillret och somna om. Inte det BLÅ!! :Bugar

Tror jag fick till det nu 40^7=26843545600000000000000 och om lottot kör en gång i veckan i ett år 26843545600000000000000/48= 559240533333333333333,33333333333
Alltså har men en chans på 559240533333333333333,33333333333 om jag räknat rätt?

Fan det blev fel! ska räkna om...

Räknat om och nu rätt, tror jag :confused:

Last edited:
Men det är bara så enkelt som att du kan singla en slant hur länge som helst och du kommer alltid få krona, P(A)=0.5 eller klave, P(B)=0.5.

Kan ju komma på högkant oxo? om inte annat:

Coin-tossing research

General status of the research on coin toss:
“Their preliminary data suggest that a coin will land the same way it started about 51 percent of the time. It would take about 10,000 tosses before a casual observer would become aware of such a small bias, Diaconis says. "Maybe that's why society hasn't noticed this before," he says.
This slight bias pales when compared with that of spinning a coin on its edge. A spinning penny will land as tails about 80 percent of the time, Diaconis says, because the extra material on the head side shifts the center of mass slightly.”
Diaconis quoted in Science News
http://www.sciencenews.org/articles/20040228/fob2.asp
More about Diaconis and his experiment:
http://news-service.stanford.edu/news/2004/june9/diaconis-69.html
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=1697475
Previous work:
http://www.sciencenews.org/articles/20040228/mathtrek.asp
About the penny:
http://www.sciencenewsforkids.org/pages/puzzlezone/muse/muse0403.asp

Bias catching or letting fall on table:
“Experimental data suggest that a well-tossed fair coin is a satisfactory randomizer for achieving an equal balance between two possible outcomes. However, this equity of outcome doesn't necessarily apply to a coin that rolls along the ground or across a table after a toss. An uneven distribution of mass between the two sides of a coin and the nature of its edge can slightly bias the outcome to favor, say, heads over tails.
The U.S. penny -- with Abraham Lincoln's head on one side and the Lincoln Memorial on the other -- provides a striking example of such a bias. Stand a dozen or so pennies on edge on the surface of a table. Then bang the table so that the pennies topple over. You'll find that nearly always more heads than tails are face up. Sometimes all the coins end up heads. On the other hand, spinning pennies tend to land with tails up more often than heads!”
http://www.sciencenews.org/pages/sn_arc97/12_13_97/mathland.htm

Spin, flip, tilt and previous work:
There are three kinds of coin experiments that are often carried out in an introductory statistics course using U.S. pennies. Following terminology of Robin Lock we shall call them flips, tips and spins. For a "flip experiment" you toss coins in the air so that they flip over a number of times and you either catch them or let them fall on a surface where they will not bounce, For a "tip experiment" you stand a number of coins on their edge on a table and strike the table gently until all the coins have fallen over. For a "spin experiment" you spin coins on a table counting only those that comes to rest on the table without having hit any other object. . Conventional wisdom is that a flip experiment should not result in significantly more heads or tails than could be accounted for by chance. A tilt experiment should result in significantly more tails than heads and a spin experiment significantly more tails than could be accounted for by chance.
As we remarked in Chance News 10.03 there have historically been some large flip experiments. Here are the results of three such experiments.
Number of trials Number of heads Proportion of heads Standard deviations from mean for fair coin 95% Confidence interval for proportion of heads
Buffon 4,040 2,048 .5070 .881 (.491, .522)
Pearson 24,000 12,012 .5005 .155 (.494, .507)
Kerrich 10,000 5,067 .5067 1.34 (.477, .517)

Last edited:
:D:D
Du har verkligen funderat över detta.

Det borde gå att trycka in masor av coola matrixcitat här, typ är verkligheten bara en illusion etc. Ta nu det RÖDA pillret och somna om. Inte det BLÅ!! :Bugar

Är det inte dom blåa som är nedåt? och dom röda som är uppåt?
Eller har jag lärt mig fel? :gnissla

(Och nej, har inte tagit några piller eller svampar under kvällen :D)

Jag har väntat oändligt länge på att få 7 rätt på lotto.
D.v.s. P(få 7 rätt på lotto) => lim→∞ P(för länge) = Jävla skit.

Jag har väntat oändligt länge på att få 7 rätt på lotto.
D.v.s. P(få 7 rätt på lotto) => lim→∞ P(för länge) = Jävla skit.

Du som är vaken och verkar ha lite koll. Kan detta stämma?
Att man har en chans på typ 259 om man spelar på två nummer på roulette?:va

Du som är vaken och verkar ha lite koll. Kan detta stämma?
Att man har en chans på typ 259 om man spelar på två nummer på roulette?:va

Det är typ 10 år sedan jag läste sannolikhetslära så jag kommer inte ihåg så mycket nu.

Men menar du två dragningar och att du vinner båda gångerna?

Det är typ 10 år sedan jag läste sannolikhetslära så jag kommer inte ihåg så mycket nu.

Men menar du två dragningar och att du vinner båda gångerna?

Nej t.ex som om du spelar på 12 och 25 så är sannolikheten att du vinner en gång på 259 omgångar

Om jag har räknat rätt är det fan fel på mig... Skolka bort 6an till 9an. Gick lite i 9an och sen börja med 100% praktik och nu jobbar jag. Lärde mig allt det här under kvällen genom att tänka. Gick hjälp med hur man fick fram hur många olika kombinationer man fick fram. Men att få fram sannolikheten klura jag ut själv, så jag är inte 100% på att den stämmer :gnissla

Last edited:
Törs inte svara på det, måste kolla i någon gammal bok först.

Men kör allt på rött istället. ;)

Haha, har aldrig spelat på riktigt men har alltid kört röd/svart. Men det var inte lika kul att räkna ut :rolleyes:

Nu har jag kommit på en ny sak(enbart en teori). Sannolikheten är instabil, pga att den har en oändlig hysteres för att den mänskliga faktorn aldrig är perfekt.
Men jag tror det går att få sannolikheten att bli ganska exakt på t.ex rouletten för den är ganska simpel och inte som lottot. Ifs kanske det också är simpelt men bara har massa fler siffror som krånglar till det :gnissla

Last edited:
Haha, har aldrig spelat på riktigt men har alltid kört röd/svart. Men det var inte lika kul att räkna ut :rolleyes:

Nu har jag kommit på en ny sak, sannolikheten går bara att säga ungefär, den är aldrig exakt och den är oändlig. Men nu ska det sovas innan jag får kortis i skallen :D

Sannorlikheten att du får kortis om du inte sover är 1. Dvs 100%.

Nattinatti.

Edit: Desto mer du spelar roulett, desto mer kommer du att förlora.

Om sannolikheten på 26843545600000000000000/48= 559240533333333333333,33333333333 blir 559240533333333333333,33333333333
Så borde osannolikheten bli 1288490188800000000000000. (var tvungen att kissa innan jag skulle sova så kom jag på att jag hade glömt bort osannolikheten... Men det blev också rätt tror jag :gnissla

Natti natti, får se om jag är lika smart efter jag sovit :D
(om jag nu har räknat rätt)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!