Triumph Speed Triple-tråden

Är det några generella problem eller nånting speciellt man ska kika på om man ska handla en Speed Triple?

Hur är dom att köra lite längre sträckor på?
Då menar jag runt 40-50 mil.
 
Var iväg o provkörde en speed triple idag. Wooh! Enorm skillnad mot min 600cc radfyra. Framförallt så fanns det kraft över hela registret.

Nä, det blir nog till att sälja bålgetingen o skaffa sig en speed triple till våren.

jag gjorde precis som du tänker göra från hornet till speed3 har inte ångrat det en sekund :yoparty
 
Är det några generella problem eller nånting speciellt man ska kika på om man ska handla en Speed Triple?

Hur är dom att köra lite längre sträckor på?
Då menar jag runt 40-50 mil.

Vi har kört dagsrepor på krokvägar som blivit runt de milen. Inga problem alls. Jag körde Sthlm - Piteå i sommar, 86 mil. Det gick det med!:) Fick dock ta några stopp på vägen mot slutet för att värma mig lite, det regnade de sista 35 milen och var +7 grader när jag närmade mej slutmålet...:gnissla

Bara att handla om du frågar mej! Det är en hoj som är hur kul som helst!:tummenupp
 
:confused:

Några problem med bromsarna på 05-06orna?

Svar ja.

De flesta 05-06 jag provat lider av "svampsjukan". (Man kan dra bromsgreppet ända in i kaklet)

Man kan lufta bromsarna tills det står bromsvätska upp över öronen på en. Inget hjälper! Kolvar/Packningar nere i broms-oket måste bytas för att få en bra och permanent lösning. Luftar man endast kan det funka ett litet tag men sen kommer problemet tillbaks efter en kort tid.

Så köper du en 05-06. Se till att det är åtgärdat eller att greppet känns ok. Vissa fick det fixat på garanti, även om jag inte tror att Triumph officiellt gått ut med att det är ett generellt problem.

Annars verkar det vara väldigt få problem med S3or från 05 och frammåt.

Finns en riktig långmilare här i tråden. ( +5000 mil ) :Bugar
 
De flesta 05-06 jag provat lider av "svampsjukan". (Man kan dra bromsgreppet ända in i kaklet)

Man kan lufta bromsarna tills det står bromsvätska upp över öronen på en. Inget hjälper! Kolvar/Packningar nere i broms-oket måste bytas för att få en bra och permanent lösning. Luftar man endast kan det funka ett litet tag men sen kommer problemet tillbaks efter en kort tid.

Hur är bromsverkan när greppet går emot? Helt klart något man bör kolla upp, låter inget vidare.. :gnissla
 
Lite tips

Tjena,

funderar på att flytta upp min instrumentpanel till styret och funderar på om någon gjort detta tidigare och isf kanske har en bild eller ett par på hur du löste fästet isf.
 
Är det nånting speciellt man ska kika på innan man handlar en?

Är det nån större skillnad på 955i och 1050 motorn?
Nånting mer som uppdaterades?
 
Tjena,

funderar på att flytta upp min instrumentpanel till styret och funderar på om någon gjort detta tidigare och isf kanske har en bild eller ett par på hur du löste fästet isf.

Hör av dig till Rick, han gjorde så på sin vita :tummenupp
 
Är det nånting speciellt man ska kika på innan man handlar en?

Är det nån större skillnad på 955i och 1050 motorn?
Nånting mer som uppdaterades?

Jag tyckte att min 03:a var suverän med sin 955-motor, men 07:an jag har nu, med 1050-motorn, är ändå en helt annan upplevlse!:yoparty Sen är det ett gäng ändringar på hojen i övrigt, så det går liksom inte att jämföra dem riktigt... Men har du inte testat, så kan jag varmt rekommendera båda!:)
 
Du förlorar inte bromsarna men de känns svampiga och olustiga, men de flesta är fixade på garanti så det är inget bekymmer..
Tjong

Bromsverkar var rätt ok på min men det kändes som att krama ur en tvättsvamp ungefär. Inte så rejsigt!

Men tror du verkligen att de flesta har fixat detta? På de tre fyra hojar jag smykklämt på hade man definitivt inte gjort något åt problemet. Fast alla kanske inte är så kinkiga som jag. De kanske inte upplever det som ett problem att man inte kan bromsa med endast två fingrar på greppet.
 
Är det nånting speciellt man ska kika på innan man handlar en?

Är det nån större skillnad på 955i och 1050 motorn?
Nånting mer som uppdaterades?

Har en 955i -02, men har ej kört 1050.

Min har Triumphs egna bromsar och de är skitbra! Läste en brittisk resension där de tyckte den hade bland de bästa originalbromsarna på marknaden vid den tiden.

Motorn drar jättefint genom hela registret, max vrid redan vid 5000 rpm! Riktigt skönt att inte behöva ligga upp mot 8000 som med min gamla cbr 600f. Du ska dock hålla koll på tändstiften. Ett konstruktionsfel gör att det samlas fukt i tändhatt/tändstift. Hur det yttrar sig finns beskrivet tidigare i tråden, men en typisk grej är väl att den misständer vid snabba gaspådrag.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top