Elduro - Enduro med spänning

Sådärja! Nu är ramen ihopsvetsad och även några andra saker är fixade.

Utöver ramen har jag kollat upp gashandtaget (eftersom det var på tal nyss) och fått bekräftat att det är ett "hall effect"-gashandtag. Det innebär att jag kopplar 5V till handtaget på röd sladd, svart jord och den gröna blir signalen som går till kontrollenheten. När jag inte ger gas är spänningen på signalsladden nästan 0, när jag gasar fullt är den 5V. Detta får man ställa in i kontrollenheten innan man börjar köra (mer om detta när det blir aktuellt).

Jag har även rengjort frambromsen och monterat denna rätt. Klossarna måste nog bytas ut eller grillas ordentligt i ugnen, de var ganska inoljade. Bytte även systemet på bromsvätska men detta får nog göras om senare för det blev inte bra.

Vad gällde svetsandet så tog jag några få bilder:
1. Rör från en handdukstork fick förlänga ramen, ett utanpå det andra.
2. Det ser snyggare ut underifrån
3. "Rullad" plåt fick förlänga de tjockare rören. Även staget till höger är ordentligt fastsvetsat.
4. Solen går ner fort så här års. Blev klar med allt svetsande, de nedre rören och kilen högre upp på ramen

Imorgon ska jag fortsätta jobba, då ska batteriburarna på plats och sedan skall strömsladdar mätas, kapas, tillverkas och kopplas.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    73.8 KB · Visningar: 289
  • 2.jpg
    2.jpg
    71.9 KB · Visningar: 260
  • 3.jpg
    3.jpg
    81.1 KB · Visningar: 233
  • 4.jpg
    4.jpg
    63.1 KB · Visningar: 261
Du jobbar inte som svetsare på ett kärnkraftverk va? ;)

Det hade inte blivit snyggare om jag hade svetsat heller.

En sak att tänka på är att inte svetsa sedan elen är monterad, det kan induceras höga spänningar i lindningarna och högeffektstransistorerna till motorstyrningen är löjligt känslifa!
 
Du jobbar inte som svetsare på ett kärnkraftverk va? ;)

Det hade inte blivit snyggare om jag hade svetsat heller.

En sak att tänka på är att inte svetsa sedan elen är monterad, det kan induceras höga spänningar i lindningarna och högeffektstransistorerna till motorstyrningen är löjligt känslifa!
Det är nog ett bra tips, har dock inte hunnit koppla någon el än så har inte kunnat sabba nåt.

De fina svetsarna beror nog på flera saker, främst flusstråden som skvätter och fräser mer än om man svetsar med gas, men även på att jag ser väldigt dåligt genom skyddsmasken. Detta leder i sin tur till att jag svetsar utan mask, kollar var jag håller munstycket, blundar och kör en halv centimeter och sedan upprepar. Att svetsa utan mask är något jag får sluta med. Igår såg jag solbränd ut i ansiktet och idag stramar det i ansiktet. Vet inte om det är den starka lågan eller att det skvätter och jag får massa små små brännsår i ansiktet. Inte särskilt skönt.

Nu väntar jag på att vädret blir bättre så jag kan gå ut och svetsa klart det som ska svetsas.
 
Att svetsa utan mask är något jag får sluta med. Igår såg jag solbränd ut i ansiktet och idag stramar det i ansiktet. Vet inte om det är den starka lågan eller att det skvätter och jag får massa små små brännsår i ansiktet. Inte särskilt skönt.

Nu väntar jag på att vädret blir bättre så jag kan gå ut och svetsa klart det som ska svetsas.

Du blir solbränd av det starka UV ljuset från svetslågan!

Använd ALLTID svetsmask!
 
Nu har jag varit ute och jobbat på både solbrännan och hojen! Tyvärr kom regnet ganska snabbt och satte stopp för allt.

Hann med att lufta bromsen, som nu känns bra men klossarna kanske ändå måste bytas. Punktsvetsade även fast batteriburarna, mm-precision på att ta i och ur batterierna. Kanske kommer kapa lite kablar och sätta på kabelskor om jag kan hitta var jag lagt prylarna. Bilder på det en annan gång. Fler uppdateringar kommer komma i veckan!
 
Har du bestämt dig för om hojen ska heta "Ljusbågen" eller "Blixten" än då? :D
 
Har du bestämt dig för om hojen ska heta "Ljusbågen" eller "Blixten" än då? :D
Blir inget namnbyte, Elduro får det bli...eller kanske Eldorado? Dock vill jag inte att den ska låta "billig".

Något som iaf är säkert är att min plan att kunna gå tillbaka till en bensindriven 2-t cross (om bygget inte skulle gå att genomföra) inte längre är möjligt. Ramen är ju ganska modifierad och så även diverse fästen. Dock är jag ganska nära en första provtur och det finns inga direkta orsaker till varför jag inte skulle lyckas genomföra projektet, det är bara en fråga om tid...och pengar, om jag har otur.
 
Inte för att raina på din parade, men kommer den där krysskilen hålla?!

Krysskilar i min värld är främst för att grejerna ska guidas till rätt ställe när den låses fast på en konisk axel, eller om den ska ta up de vridande krafterna så ska hela krysskilsspåret användas och inte bara den lilla ytan på drevet. Varje på och avslag kommer att hamra upp spelet mellan kil och drev när så mycket kraft får så liten anslagsyta.

Precis så tänkte jag oxå...
 
Jag håller på med att kapa kablar och sätta på kabelskor. Några av batterierna sitter ju nära varandra med endast någon cm mellan polerna som ska kopplas samman. Kabelskorna är ganska stora och kabeln måste gå som en båge mellan polerna vilket dels är onödigt och det är ont om plats.

Hemma har jag lite kopparrör, standar storlek för vvs antar jag. Kan man använda dessa mellan polerna som sitter nära varandra? Någon som har någon uppfattning om de klarar av att transportera 400A? Kan tänka mig att ha dubbla rör som man plattar till och lägger på varandra.

Lägger upp en liten bild. Övre exemplet är med gabelskor och kabel, nedre är med tillplattade kopparrör.
 

Bifogat

  • batterikoppling.JPG
    batterikoppling.JPG
    6.3 KB · Visningar: 98
Jag håller på med att kapa kablar och sätta på kabelskor. Några av batterierna sitter ju nära varandra med endast någon cm mellan polerna som ska kopplas samman. Kabelskorna är ganska stora och kabeln måste gå som en båge mellan polerna vilket dels är onödigt och det är ont om plats.

Hemma har jag lite kopparrör, standar storlek för vvs antar jag. Kan man använda dessa mellan polerna som sitter nära varandra? Någon som har någon uppfattning om de klarar av att transportera 400A? Kan tänka mig att ha dubbla rör som man plattar till och lägger på varandra.

Lägger upp en liten bild. Övre exemplet är med gabelskor och kabel, nedre är med tillplattade kopparrör.

Det är väl bara räkna på hur många kvadrats area du har och jämföra med kopparkabel.

Du kanske redan tänkt på det men den lösningen kommer ju även kräva att dina batterier är stumt monterade så att inte plåtbitarna ligger och bryter sönder batterierna när det rör sig.
 
Det är väl bara räkna på hur många kvadrats area du har och jämföra med kopparkabel.

Du kanske redan tänkt på det men den lösningen kommer ju även kräva att dina batterier är stumt monterade så att inte plåtbitarna ligger och bryter sönder batterierna när det rör sig.
Ja, det har du ju rätt i. Svårare än så behöver det ju inte vara. Och batterierna är faktiskt väldigt stumt monterade så det borde inte vara några problem.

Återkommer med en uppdatering på läget imorgon!
 
Det är väl bara räkna på hur många kvadrats area du har och jämföra med kopparkabel.

Det där stämmer inte helt :mattias
Vill du ha hög ström så ska du ha en mångtrådig kabel istället för ett bleck, speciellt vi låga spänningar.
Detta beror på att elektronerna färdas i "ytterhöljet" på en ledare. dvs. ju fler ledare i en kabel ju bättre ström.
Jämför med en högkvalitativ högtalarkabel, den har många väldigt tunna ledare för att kunna transportera stor mängd ström lättare.

Om du bara räkna på total ändyte-area i en kabel och överför på en massiv bit koppar så blir det inte alls samma ledningsförmåga. Sen vill man ju antagligen att batterierna ska kunna flexa lite sinsemellan då det antagligen blir rätt stora belastningar vid hopp bland träd och stenar i skogen.
 
Last edited:
Det där stämmer inte helt :mattias
Vill du ha hög ström så ska du ha en mångtrådig kabel istället för ett bleck, speciellt vi låga spänningar.
Detta beror på att elektronerna färdas i "ytterhöljet" på en ledare. dvs. ju fler ledare i en kabel ju bättre ström.
Jämför med en högkvalitativ högtalarkabel, den har många väldigt tunna ledare för att kunna transportera stor mängd ström lättare.

Om du bara räkna på total ändyte-area i en kabel och överför på en massiv bit koppar så blir det inte alls samma ledningsförmåga. Sen vill man ju antagligen att batterierna ska kunna flexa lite sinsemellan då det antagligen blir rätt stora belastningar vid hopp bland träd och stenar i skogen.
Ok, men jag har för mig jag sett någon stans att man använt kopparbleck för att koppla ihop cellbatterier. Gör nog så att jag räknar på ytan och sedan lägger på lite så det får kompensera. Men går det att få plats med kabeln använder jag nog den istället.

Annars kan jag tillägga att jag ska köpa lite komponenter. Bestämt mig för att använda en spänningsregulator för att ge ström åt handtaget. Följande delar ska köpas:

7805 spänningsregulator
0,1uF kondensator
0,3uF kontensator
150ohm motstånd
1000 ohm 10W effektmotstånd
Grön lysdiod

Hur allt skall sitta visar jag senare. Måste förbi elfa först och inhandla allt.
 
Ok, men jag har för mig jag sett någon stans att man använt kopparbleck för att koppla ihop cellbatterier. Gör nog så att jag räknar på ytan och sedan lägger på lite så det får kompensera. Men går det att få plats med kabeln använder jag nog den istället.

Annars kan jag tillägga att jag ska köpa lite komponenter. Bestämt mig för att använda en spänningsregulator för att ge ström åt handtaget. Följande delar ska köpas:

7805 spänningsregulator
0,1uF kondensator
0,3uF kontensator
150ohm motstånd
1000 ohm 10W effektmotstånd
Grön lysdiod

Hur allt skall sitta visar jag senare. Måste förbi elfa först och inhandla allt.

kopparskenor används överallt, är ganska standard inom eldistrobution, ställverk och liknande vid väldigt höga strömmar så det lät ju funka utmärkt, sen har du ju bara 400A i kablarna som går till motorn, mellan batterierna i mitten av seriekopplingen är ju strömmen betydligt lägre.
 
kopparskenor används överallt, är ganska standard inom eldistrobution, ställverk och liknande vid väldigt höga strömmar så det lät ju funka utmärkt, sen har du ju bara 400A i kablarna som går till motorn, mellan batterierna i mitten av seriekopplingen är ju strömmen betydligt lägre.

Så snackar en riktig starkströmselektriker.:tummenupp
BARA 400A:rolleyes:
 
Lägger upp en liten bild. Övre exemplet är med gabelskor och kabel, nedre är med tillplattade kopparrör.

Kabeln måste ju inte gå uppåt. Den kan ju lika gärna gå i en böj åt sidan. Typ som med kopparröret, fast i en liten böj. Då behöver du ju ingen extra plats på ovansidan.

Så snackar en riktig starkströmselektriker.:tummenupp
BARA 400A:rolleyes:

Precis min tanke! Hehehe
 
Last edited:
Här är en karl som bygger sina egna elmotorer, det verkar vara bra flås i dom.:tummenupp

Han ska sätta en i en Yamaha TZR 125:a så du hittar säkert något intressant i länken.

Visst är det kul att se folk snickra själva, men det är inte elmotorerna nu som är problemet, det finns redan tillräckligt små och kraftiga motorer på hyllan hos tillverkarna.
(med betydligt tightare toleranser/högre verkningsgrad än disc-motorerna)

Det som seriöst hämmar utvecklingen fortfarande är batterierna, både storleksmässigt och kostnadsmässigt.

Inte ens dom bästa batterierna i dag, som är alldelens för dyra för fordonsbruk, har tillräckligt hög energidensitet för att vara praktiska i en motorcykel, knappt ens i en elbil.

Antingen får man bra prestanda i ett par minuter, eller elmopedprestanda i någon timme eller två, eller slutligen en aldelens för tung och opraktisk motorcykel.

Därför är det ju kul att se att man på Ångströmlaboratoriet i Uppsala har lyckats dopa en grönalg med polymeren polypyrrol så att man har fått fram en polymermatris med större ytarea än tidigare, vilket främst ger ett snabbladdat batteri som kan avge hög ström.

Utvecklingen går framåt, innan 2020 kanske vi har fungerande elfordon i butik!
 
Det där stämmer inte helt :mattias
Vill du ha hög ström så ska du ha en mångtrådig kabel istället för ett bleck, speciellt vi låga spänningar.
Detta beror på att elektronerna färdas i "ytterhöljet" på en ledare. dvs. ju fler ledare i en kabel ju bättre ström.
Jämför med en högkvalitativ högtalarkabel, den har många väldigt tunna ledare för att kunna transportera stor mängd ström lättare.

Om du bara räkna på total ändyte-area i en kabel och överför på en massiv bit koppar så blir det inte alls samma ledningsförmåga. Sen vill man ju antagligen att batterierna ska kunna flexa lite sinsemellan då det antagligen blir rätt stora belastningar vid hopp bland träd och stenar i skogen.

Vet inte om det du säger stämmer men min uppfattning är iallafall att anledningen till att man har många trådar är att kabeln ska vara flexibel...


Ang hur batterierna ska kopplas samman så kan jag säga att i min Elbil så sitter dem med kopparbleck som är eloxerade eller liknande.
Men som sagt det är väldigt viktigt att batterierna sitter stumt då....
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top