Blåst 6:ansväxel....

MiLfEr

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2008
Hoj
Gixxer 750
Rensade 6:ans växel häromdagen... helt plötsligt under rejäl belastning på 6:an så började det kugga över och rassla i lådan.... växlade ner till 5:an och det blev tyst... verkar som drevet eller dreven till 6:an gett sig....Alla andra växlar fungerar och det känns inget annorlunda i växelföringen.

Så vad är nödvändigt för att ta isär den delen på motorn och fixa grejerna.... måste jag plocka ur motorn ... osv ...osv.... Hjälp...!!!!

GSXR-750-99...:gnissla

Dokumentera renoveringen med gott om bilder och beskrivningar :)

Ska renovera 2st gsxr750 -98or växellådor i vinter :D

Hade en gång ett högt missjud på sexans växel. När motorn revs så visade det sig att det var ett drev som var lite slitet knappt synbart. I mitt fall så lät det mycket värre än vad som syntes på kuggen.

Troligen gaffel som gett med sig. Men eftersom dreven fått sig en omgång så är väl 6an och 2an som skall bytas också. Gör du det själv så ca 5500:-

För mig hade alla tre gafflarna gått + 2 drev, så var uppe i 7500:- Vart en "ny" motor istället som gått 55mil för 10000:-

Har du stött på liknande problem eller är det något annat....

Ha ha ..... nä....!!:yoparty

Troligen gaffel som gett med sig. Men eftersom dreven fått sig en omgång så är väl 6an och 2an som skall bytas också. Gör du det själv så ca 5500:-

För mig hade alla tre gafflarna gått + 2 drev, så var uppe i 7500:- Vart en "ny" motor istället som gått 55mil för 10000:-

Är det min hoj du pratar om eller vems e det.....

Enbart min 6:a som strular...

Rensade 6:ans växel häromdagen... helt plötsligt under rejäl belastning på 6:an så började det kugga över och rassla i lådan.... växlade ner till 5:an och det blev tyst... verkar som drevet eller dreven till 6:an gett sig....Alla andra växlar fungerar och det känns inget annorlunda i växelföringen.

Så vad är nödvändigt för att ta isär den delen på motorn och fixa grejerna.... måste jag plocka ur motorn ... osv ...osv.... Hjälp...!!!!

GSXR-750-99...:gnissla

Du måste ur med motor ur ramen. Det är nog bara att köpa en verkstadshandbok och börja mecka. Stressa inte då gör man klantfel.

Är det min hoj du pratar om eller vems e det.....

Enbart min 6:a som strular...

Ja det är din hoj jag pratar om. 6an hugger in i 2ans växel/kugg därav behöver man oftast byta bägge...

+ gaffeln då som trycker/styr in dreven/drevet. Det är troligtvis det som är det egentliga problemet. Det kan bero på allmänt slitage, att man slått i växelföraren eller växelaxeln... mm mm...

Last edited:
va ska du med 6an till?? jag tror din hoj fixar toppfarten på 5an :)

Last edited:
Ja det är din hoj jag pratar om. 6an hugger in i 2ans växel/kugg därav behöver man oftast byta bägge...

+ gaffeln då som trycker/styr in dreven/drevet. Det är troligtvis det som är det egentliga problemet. Det kan bero på allmänt slitage, att man slått i växelföraren eller växelaxeln... mm mm...

Om nu 6:an hugger i 2:ans växel borde man inte känna något på 2 :ans växel då!!:confused:

Glöm inte avancerad fotodokumentation :tummenupp

:)

Om nu 6:an hugger i 2:ans växel borde man inte känna något på 2 :ans växel då!!:confused:

Nej. När du fått isär lådan så förstår du varför. alternativt leta upp mina bilder när jag klöv motorn och kolla hur det ser ut på mina kuggar... ;)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025