Lite frågor om Suzuki GSX 400E

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
Go kväll! :)

Har nu tänkt att införskaffa mig en billigare hoj till att nöta konbanor/övningsköra med. Vill inte lägga ut så mkt så ja slipper oroa mig ifall jag skulle lägga den osv.

Kollat lite på Suzuki GSX 400E. Hur funkar dem som träningshoj/allmänt? Tycker att dem verkar helt OK från vad ja sätt på youtube :rolleyes:

Har väll tänkt att lägga 6-10k på ett ungefär.

Hur ser dem ut med underhåll osv? Kräver dem mkt?

Hade sj en sådan när jag övningskörde. funkade skitbra! Behövs inget underhåll direkt. Beror på hur mkt du kör med den. Å i vilket skick du köper den i. Sj böt jag olja en gång per år å pumpade däcken:) Det var vad som behövdes.

Last edited:
Hade sj en sådan när jag övningskörde. funkade skitbra! Behövs inget underhåll direkt. Beror på hur mkt du kör med den. Å i vilket skick du köper den i. Sj böt jag olja en gång per år å pumpade däcken:) Det var vad som behövdes.

Vad köpte du din för? Man borde väll kunna få en fin för 6-10k?

Hur är deras elsystem, tänkte mest med elstarten, strular det ofta eller?

Se till att ALLTID ha ett fräscht batteri, laddsystemet är klent som gör att man bränner generatorlindning och ibland regulatorn med.
Så laddsystemet är en sak som brukar krångla, å att se opp med när du köper.'

Annars är de en trevlig maskin att brumma omkring på :tummenupp

Har lillasystern till 400:an, alltså 250, i praktiken samma maskin. Fungerar utmärkt som pendalhoj om man inte ska köra mycket motorväg.
Toppfarten på dessa är rätt låg (säkert hög på mindre hojar under 80-talet), på 250:n 140, 400:an kan jag misstänka 150.
Då är det rätt högt varv redan vid 110. Mycket växlande blir det också, min hoj vill gärna ha alla växlar till 100 :tungan Blir lite mopedkänsla av allt växlande.

Rätt bra drag för att vara så små, drar lite bensin och är lagom kompakta. Dock väger dom en del.

Vill du ha lite mer hoj men ändå en billig maskin så inrikta dig på GSX400FWS, sportigare och mer påkostad och har samtidigt mera kusar och högre toppfart. Dock kostar dom lite mer, 10000-15000kr, har dock sett ett par försvinna för 7000kr så det går att få dom där omkring. Ser dock att det är ont om dom just nu på blocket.

Vad köpte du din för? Man borde väll kunna få en fin för 6-10k?

Hur är deras elsystem, tänkte mest med elstarten, strular det ofta eller?

Gav 12000 för min, men det var för runt 6 år sen. Så för under 10k borde du kunna få en skaplig. Min strulade aldrig men det är ju alltid olika från hoj till hoj. Kan tillägga att den duger bra till övningskörning, inte så mkt mer tyvär. Fjädringen e inte alltför bra och det känns vid mer inspirerad körning. När du väl har kortet kommer du vilja ha ngt annat. Men det kan du ju funderar på då=)

Är det paralelltwin på alla de modellerna? (400e).

Vad står det för egentligen? Inte direkt påläst :)

Hur är det med kolvbyten osv på dessa? Hur länge håller de?

Är det paralelltwin på alla de modellerna? (400e).

Vad står det för egentligen? Inte direkt påläst :)

Hur är det med kolvbyten osv på dessa? Hur länge håller de?

Ja.

400E tänkte du? E är nakenmodell eller halvkåpa.

Kolvbyten? *skratt*

Det behöver du inte oroa dig om ska du se. Du kan säkert klämma ut 20000 mil ur en om du sköter om den.

Ja.

400E tänkte du? E är nakenmodell eller halvkåpa.

Kolvbyten? *skratt*

Det behöver du inte oroa dig om ska du se. Du kan säkert klämma ut 20000 mil ur en om du sköter om den.

Ja precis, 400E. Vad är paralelltwin?

haha, jasså okej :D, man måste ju fråga för att få veta, trodde inte de höll så pass mkt! :tungan

Ja precis, 400E. Vad är paralelltwin?

haha, jasså okej :D, man måste ju fråga för att få veta, trodde inte de höll så pass mkt! :tungan

Paralelltwin är när dom två cylindrarna ligger brevid varandra, typ såhär:

O|O <- cylinder 1 & 2.

V-twin så pekar cylindrarna ifrån varandra som ett L, där cylle 1 och 2 är uppåt och rakt fram.

Jag hade en 400F när jag tog körkort i början av 90-talet, är väl i princip samma hoj men med en radfyra i stället. Den funkade rätt bra, största kritiken var nog som nämnts innan laddsystemet, fick byta spole i generatorn och laddregulatorn. Chansen är rätt stor att den du ev köper redan har genomgåt den proceduren mao :D

Den hade väghållning som en snok, höll man lite för hög fart så gillade den att slingra sig både på rakor och i kurvor.

Nu tror jag inte att det är så stor skillnad på väghållningen men jag hade nog kikat på nån Honda CB750 eller liknande i stället, inte så mycket högre pris men (rätta mig om jag har fel!) du får använda den för att köra upp med, det går inte med suzukin...

Mvh
Micke

Paralelltwin är när dom två cylindrarna ligger brevid varandra, typ såhär:

O|O <- cylinder 1 & 2.

V-twin så pekar cylindrarna ifrån varandra som ett L, där cylle 1 och 2 är uppåt och rakt fram.

Nja. Parallelltwin innebär att kolvarna rör sig parallellt i cylindrarna, till skillnad från en vertikaltwin där kolvarnas rörelser är förskjutna 180 grader. Det är inte cylindrarnas placering som avses. Då talar man om radmotor i så fall, när cylindrarna är placerade i en rad till skillnad från v-twin t ex.

Gsx400E var min första hoj och jisses vad kul jag hade på den. :D

Men mycket gick sönder, kan ha att göra med att den var 19 år gammal men haft 20 ägare. Växelförarna gick vilket tydligen är ett vanligt problem, köpte en ersättare från skroten som även den gick. Soppakranen pajade (öppnade och fixade själv), varvräknaren som drivs med vajer från motorn och då jag fick något fel innuti instrumentet så drog den konstant sönder vajrar, fick istället öppna och olja in delar. Hastighetsmätare dog också i mekaniska drivaren i framhjulet , slutade med att jag körde med belyst cykeldator.

Hittar du ett ex med färre ägare och i bättre skick så är det definitivt värt några extra tusenlappar. Var inte dumsnål med dom sista tusenlapparna.

Ventilmätning/justering ska göras relativt ofta då det är skruvar och inte shims. Å andra sidan är det ganska lätt att komma åt och skruvar innebär att man slipper riva ut kammar vid justering så i långa loppet går det nog på ett ut tidsmässigt

Nja. Parallelltwin innebär att kolvarna rör sig parallellt i cylindrarna, till skillnad från en vertikaltwin där kolvarnas rörelser är förskjutna 180 grader. Det är inte cylindrarnas placering som avses. Då talar man om radmotor i så fall, när cylindrarna är placerade i en rad till skillnad från v-twin t ex.

Får be om ursäkt att jag var otydlig. Var lite seg i hjärnan igårkväll. :krama

Kör själv GSX400E -82 sen jag tog MC-kort i juni och pendlar och fritidskör med den sedan dess. Har som plan att använda den till nästa sommar då jag tänker byta upp mig.

Precis som påpekats tidigare är det en hållbar modell som dock har problem med elen och ofta får laddproblem. Något jag dras med just nu och ett statorlindningsbyte hägrar. (Stator=generator)

Men utöver detta så är den slitstark, med normalt underhåll kan du krama ur många mil ur den till en låg kostnad.

Leta efter en välskött med få ägare. Min hoj har TVÅ tidigare ägare, och då är den ändå 27 år. Men räkna med att det kommer att dyka upp en del småfel under resans gång, det är trots allt gamla hojar vi pratar om. Men det är en hyfsat lättmekad modell där man kan lösa mycket själv oavsett hur händig eller begåvad man är.

Behöver du hjälp med felsökning och andra tips kan jag rekommendera Classic Suzuki-klubbens forum, där hänger de riktiga experterna:
www.classicsuzuki.com

Annars finns ju liknande hojar av andra fabrikat som inte har dessa elproblem. Honda cb 400 (som jag har) är en erkänt slitstark och pålitlig modell som man lätt hittar för under 10.000 och ofta med måttliga körsträckor. Yamaha xs 400/xj 400 är också vanliga på Blocket.

Började själv på en GSX400F -82 för sex år sen.
Gav då 6500 kr för min. Laddsystemet funkade ej, soppakranen pajade, packboxarna började läcka samt gick lite ojämnt på tomgång. Men när man hade fixat till felen var den underbar att lära sig köra hoj med(!). Riktigt lättkörd och hur kul som helst tyckte jag den var...

...tills man lessnade på härken (efter att man haft körkort några veckor) och då köpte en 600, sedan en 750 och sedan en 1000... *suck* :)

*/ ?>
Back