Daytona 675 VS Superduke

canonball

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
KTM Superduke
Tja alla hojåkare. Har precis gått o sålt min suzuki TL1000R.....Måste nu ha nått nytt. Mina tankar just nu ligger på att det blir antingen Daytona 675 eller en Ktm Superduke. Har alltid haft kåphojar så frågan är hur man trivs utan,, Jag är 184cm lång, kan jag va för lång för en daytona tror ni? eller nån som har den längden och kan tala om hur du tycker det känns. Jag vet att man kan åka o prova o liknande o det ska jag göra, men alltid kul att höra andras tankar och idéer. Så vad tycker ni, Daytona eller Superduke?

Jo den e ju tuff som faan tycker jag. ska tydligen va rätt kul o köra med vad jag hört.

Jorå. Nu har jag ju inte kört så jätte många hojar direkt. så jag är knappast nått levande lexikon.

Dock uppskattar jag vridet. körde en Hornet 600 tidigare, och vridet i superduken är dubbelt upp från horneten.

Sadeln på R modellen kan vara satans obekväm vid motorvägs crusing. Men så snart det blir lite mer aktiv körning så är den en dröm. Den kan också vara lite tjurig när det gäller gaspådrag m.m. inte alls lika följsam som hondan. Men när man väl lärt känna den så är inte det något problem.

Faktum är att den faktiskt går att försäkra också. Betalar nu 18k för hel försäkring via bilsport-mc. Är 26 och har haft kortet i 3 år. Nästa år sjunker försäkringen till 15. Dyrt - men ändå ok. Antar att en daytona inte heller är gratis att försäkra med tanke på att den faller in som sporthoj.

EDIT: jag har som sagt var aldrig kört en Daytona.

Last edited:
Själv kör jag ganska ofta på Rörken, utanför Uppsala. Där träffar man på många olika förare på diverser mc typer. Har sett ett par riktigt stora grabbar på 675:or och dom verkar trivas bra med sina cyklar. Tror att man gör sig bättre som lång på en Super Duke, men å andra sidan, en av de snabbaste runt Rörken är en liten f-n, just på en Super Duke.

Du är 184 cm, percis som jag. Bestäm dig för vad Du vill ha. En naken hoj att leka med eller en sport hoj att köra riktigt fort på !!

Jorå. Nu har jag ju inte kört så jätte många hojar direkt. så jag är knappast nått levande lexikon.

Dock uppskattar jag vridet. körde en Hornet 600 tidigare, och vridet i superduken är dubbelt upp från horneten.

Sadeln på R modellen kan vara satans obekväm vid motorvägs crusing. Men så snart det blir lite mer aktiv körning så är den en dröm. Den kan också vara lite tjurig när det gäller gaspådrag m.m. inte alls lika följsam som hondan. Men när man väl lärt känna den så är inte det något problem.

Faktum är att den faktiskt går att försäkra också. Betalar nu 18k för hel försäkring via bilsport-mc. Är 26 och har haft kortet i 3 år. Nästa år sjunker försäkringen till 15. Dyrt - men ändå ok. Antar att en daytona inte heller är gratis att försäkra med tanke på att den faller in som sporthoj.

EDIT: jag har som sagt var aldrig kört en Daytona.

Ok, vridet uppskattar jag oxå, TL:en var ju underbar där tyckte jag. Om den är lite obekväm vid motorvägscrusing bryr jag mig inte så mycket om, det är inte där jag brukar hålla till när jag åker hoj.
Nä Daytonan blir väl några tusenlappar dyrare på ett år än vad duken blir iofs. Men de jobbiga är att jag egentligen bara hört positivt om båda hojarna så det är inte lätt att välja.

Själv kör jag ganska ofta på Rörken, utanför Uppsala. Där träffar man på många olika förare på diverser mc typer. Har sett ett par riktigt stora grabbar på 675:or och dom verkar trivas bra med sina cyklar. Tror att man gör sig bättre som lång på en Super Duke, men å andra sidan, en av de snabbaste runt Rörken är en liten f-n, just på en Super Duke.

Du är 184 cm, percis som jag. Bestäm dig för vad Du vill ha. En naken hoj att leka med eller en sport hoj att köra riktigt fort på !!

Jag tro att jag skulle trivas på båda hojarna faktiskt. Men som du skriver så är det väl e fråga om att leka eller köra riktigt fort... som det känns nu så lutar det nog att köpa en som jag kan leka lite med, har ju kört sporthoj med kåpor hela tiden sen jag fick kortet. tror det kan va kul o testa nått annat. Det blir till att åka o kika på lite hojar imorrn, då har man ju nått att göra med :)

Last edited:
Daytona har märkesförsäkring hos IF, kolla hemsidan. Och kolla även självrisken, kan skilja även om BS&MC har rätt ok nivåer.

Och vill du ha en cykel med vrid kan du hoppa över D675 direkt. Men vill du ha en snygg cykel byggd för racing finns inget bättre. :fakta

Hej . Du väljer olika körställningar ! Personligen är jag helt såld på Superbdukens :) körställnig och brutala uppförande .

Ska du åka kurvigt på tex 70km/h vägar finns nog inget bättre "Roligare" än en Sd .

Gillar du att åka långt på motorväg köp något annat ...

en av de snabbaste runt Rörken är en liten f-n, just på en Super Duke.
Hehe , kan det vara en liten Hobb på en Orange/svart Sd som väger ca 39 kg ;)

Hobbies e Kung!

Sist han stog på vågen så vägde han 37,5, dock efter ett snabbt toa besök. Nu hörde jag rycktas om att han ligger o pendlar mellan 38- 39. Så han har lagt på sig endel :D

Hehe , kan det vara en liten Hobb på en Orange/svart Sd som väger ca 39 kg ;)

Hihi .. Jag hörde att Hobbe har gått upp i vikt pga av att han fått mjäll :)
Ne nu va jag taskig . Skål !

Hobbies e Kung!

Sist han stog på vågen så vägde han 37,5, dock efter ett snabbt toa besök. Nu hörde jag rycktas om att han ligger o pendlar mellan 38- 39. Så han har lagt på sig endel :D

Hihi .. Jag hörde att Hobbe har gått upp i vikt pga av att han fått mjäll :)
Ne nu va jag taskig . Skål !

Är det här min motsvarighet till "Dagens M1ckebild" -tråden? Pengarna tillbaka.

/A

Jag kan väl säga ett par ord om Daytonan. Jag är själv 184cm lång och trivs skitbra på Daytonan. (Hade en R1:a förut och en GSR600 innan dess). Jag har aldrig kört Superduken så den kan jag inte uttala mig om. Vad det gäller försäkringen så måste jag rekomendera Folksam och en SMC kurs. Klart billigare än IF som är märkesförsäkring.

PM'a Sixx o fråga honom vad han tycker. Han har haft en SD i ett par säsonger och den här säsongen bytte han till Daytonan. Nu är han på väg att byta igen...det verkar luta åt någon KTM...

Sixx

Jag hade personligen valt Superduken alla dagar i veckan :)

Väldigt olika hojar du väljer mellan.
675 är mer race-inriktad och det känns på en gång när du sätter dig på den. Framåt lutat och ihopkrupet. Rolig hoj men jag hade gärna sett den med speed triplens 1050 motor.

Superduken är underbar, mer upprätt sittställning och busvänlig som bara den :)

Ska du köra mycket bana, satsa då på 675:an. Ska du köra kurviga vägar och busa så väljer du superduken.

Jag hade personligen valt Superduken alla dagar i veckan :)

Väldigt olika hojar du väljer mellan.
675 är mer race-inriktad och det känns på en gång när du sätter dig på den. Framåt lutat och ihopkrupet. Rolig hoj men jag hade gärna sett den med speed triplens 1050 motor.

Superduken är underbar, mer upprätt sittställning och busvänlig som bara den :)

Ska du köra mycket bana, satsa då på 675:an. Ska du köra kurviga vägar och busa så väljer du superduken.

Den perfekta lösningen måste väl nästan bli en Speed Triple då...:va Det är en Triumph, det är 1050-motorn, den har ett grymt vrid OCH den är KALAS både att köra bana med och att busa på kurviga vägar!:tummenupp

Den perfekta lösningen måste väl nästan bli en Speed Triple då...:va Det är en Triumph, det är 1050-motorn, den har ett grymt vrid OCH den är KALAS både att köra bana med och att busa på kurviga vägar!:tummenupp

Enda problemet är väl att det är en Triumph :rolleyes:
Skiten håller ju inte... :gnissla

Men en speed triple med kåpor hade nog lockat en hel del raceknuttar :)
Hade funderingar på att modda 675 kåpor så att det skulle passa på triplen när jag hade den men den hann rasa innan det blev av...

Den perfekta lösningen måste väl nästan bli en Speed Triple då... Det är en Triumph, det är 1050-motorn, den har ett grymt vrid OCH den är KALAS både att köra bana med och att busa på kurviga vägar!

Den är rätt trevlig att köra , fanns inte Superduke då hade Speed Triplen vart intressant ,Synd att den är rätt så tung +20kg mot en Sd .
Lite mjuk framgaffel och lite sävlig att lägga ner i kurvor .
Men det är en rolig hoj helt klart :)

Enda problemet är väl att det är en Triumph :rolleyes:
Skiten håller ju inte... :gnissla

Motorrads 5000mila test av 1050-motorn (Sprint) visade inget slitage på motorn och den ligger på fjärde plats av de 23 testade i dagsläget. Daytona ligger på delad 13e plats med Kaw. ZX-10R och Yam. XT660X. Den enda testade KTMen, en 950 Adventure ligger på 20e plats.

Sedan har vi sTf_paPs här på forumet som kört en bit över 5500 mil med sin SpeedTriple 06a, enda problemet var som jag kommer ihåg det ett startdrev som byttes på garanti vid 2000mil.

Last edited:
*/ ?>
Back