Fogden/inkasso

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Hur funkar det egentligen?

I mitt fall har jag fått en faktura som inte stämmer. Jag har bestridigt fakturan brevledes till företaget men de hävdar att deras betalningskrav kvarstår. De skickade även en kopia på ursprungsfakturan och ett meddelande som säger att den ska betalas inom en månad annars går den till inkasso (Kronofogden?). Nu är det ju som så att det finns inte en chans i helvetet att jag kommer betala detta eftersom jag vet att fakturan inte stämmer men samtidigt vill man ju absolut inte ha någon "prick" i registret.

Hur är gången i såna här fall. Vad behöver jag göra och finns det någon risk att bli prickad för en sån här grej som jag vet är helt oriktigt? Har en advokat, är det värt att bussa honom på företaget eller ska man rådda med detta själv? Advokater är dyra i drift som bekant...

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1201&lngArticleId=2659

Om bolaget skickar fakturan vidare till en inkassofirma, och du trots dina tidigare brev får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången ska du skicka det till inkassobolaget. Skriv: "Jag bestrider detta krav då det saknar laglig grund." Ta kopia på brevet och skicka även med en kopia på första brevet.

OBS! Du riskerar inte att få betalningsanmärkning om du gör så här. Om inkassobolaget ansöker hos kronofogdemyndigheten om att utfärda ett betalningsföreläggande, måste kronofogdemyndigheten nämligen först skicka ett brev till dig för att du ska kunna yttra dig i ärendet.

Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning (det gäller för konsumenter, men inte mellan företag). Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten (gäldenären) i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut.

Inkasso och Fogden är två skillda saker. Försök att lösa tvisten med företaget så långt det går. Påkalla bevisning, begär att få till ett möte etc. Om det går till inkasso ska du invända även där. Dom får inte skicka ärendet till Fogden innan man löst situationen med den som är skyldig pengar.

Vad är det som inte stämmer?
Har ni ej ingått avtal eller är det fel på summan som skall erläggas?

De enda krav som går dirket till Kronofogden är krav från staten, t ex. skatteinbetalning CSN inbetalning, de behöver ej gå via inkassobolag.

Att ha ett krav hos inkassobolag innebär ej en betalningsanmärkning utan endast en mycket fördyrande omständighet.

Dom får inte skicka ärendet till Fogden innan man löst situationen med den som är skyldig pengar.

Du menar om du bestrider så går det inte till fogden? Visst gör det så. Om det är rätt eller ej är en annan sak. Men så länge du bestrider även med fogden och förklarar situationen skall du inte få prickar och dylikt. Provat ett par ggr och det har slutat alla gånger att den som krävt pröjs gett upp. Alternativet är att det slutar i domstol men det är långt dit och då kan man ju alltid pröjsa om man känner sig osäker.

De enda krav som går dirket till Kronofogden är krav från staten, t ex. skatteinbetalning CSN inbetalning, de behöver ej gå via inkassobolag.

Att ha ett krav hos inkassobolag innebär ej en betalningsanmärkning utan endast en mycket fördyrande omständighet.

Last edited:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1201&lngArticleId=2659

Om bolaget skickar fakturan vidare till en inkassofirma, och du trots dina tidigare brev får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången ska du skicka det till inkassobolaget. Skriv: "Jag bestrider detta krav då det saknar laglig grund." Ta kopia på brevet och skicka även med en kopia på första brevet.

OBS! Du riskerar inte att få betalningsanmärkning om du gör så här. Om inkassobolaget ansöker hos kronofogdemyndigheten om att utfärda ett betalningsföreläggande, måste kronofogdemyndigheten nämligen först skicka ett brev till dig för att du ska kunna yttra dig i ärendet.

Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning (det gäller för konsumenter, men inte mellan företag). Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten (gäldenären) i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut.

Ok jag tolkar det som att bevisbördan alltså ligger på det fakturerande företaget. Jag tolkar det även som att jag behöver inte göra något fören det ev dimper ner ett brev från inkasso/fogden. Gör det det så drar jag hela storyn och bestrider kraven även där.

Man kan alltså inte få någon sk prick om man gör allt detta.

Det som inte stämmer är belopp och påstådda materialförbrukning/åtgångar. Det finns heller inget formellt avtal i botten mellan mig och företaget i fråga.

Har du lust att utveckla ditt sista stycke lite mer?

EDIT: Om ärendet i fråga skulle gå till tinget, hur fungerar det? Vem betalar kalaset etc?

Last edited:
Avslutade precis ett telefonsamtal om en liknande grej. Där fakturabeloppet var felaktigt, och råkat gå vidare. Löste sig utan problem samt snabbt med detta hjälpmedel.

Att använda telefon är underskattat i dagens samhälle.

Är fakturabeloppet för högt, så begär en kreditfaktura, svårare än så är det inte. Ifall ni inte råkar ha olika syn och inte ser er ha samma överenskommelse.

Avslutade precis ett telefonsamtal om en liknande grej. Där fakturabeloppet var felaktigt, och råkat gå vidare. Löste sig utan problem samt snabbt med detta hjälpmedel.

Att använda telefon är underskattat i dagens samhälle.

Är fakturabeloppet för högt, så begär en kreditfaktura, svårare än så är det inte. Ifall ni inte råkar ha olika syn och inte ser er ha samma överenskommelse.

Vad är en kreditfaktura? Ang ringa osv så tror jag inte det kommer göra så stor skillnad. Finns lite personligt skit mellan mig och den fakturerande firman. Jag tror inte de kommer vika från sitt krav, därför vill jag veta mina rättigheter i ett sånt här fall.

Vad är en kreditfaktura? Ang ringa osv så tror jag inte det kommer göra så stor skillnad. Finns lite personligt skit mellan mig och den fakturerande firman. Jag tror inte de kommer vika från sitt krav, därför vill jag veta mina rättigheter i ett sånt här fall.

Tex du får en faktura på 7000 kr, detta är en faktura som du ska betala.
Du har kommit överens om 5000 kr och ska således betala detta, dvs något har inträffat ppå vägen. Då begär man en kreditfaktura på 2000 kr, när du får den så betalar du 5000 kr enligt dina båda fakturor. Funkar så pga företagens bokföring.

Får du inte denna kreditfaktura, så skall du bestrida fakturan, dvs omedelbart skriva med stora bokstäver på fakturan att du bestrider innehållt. iom skall du inte då få någon inlämning till fogden utan att det är avgjort t ex via domstol.
Den som kräver betalning måste således gå till tinget för att bevisa sin fordran, och på så sätt få dig betalningskyldig.

Men, att tänka på, är så fort man kör den "formella" vägen. Så tar det tid och är rättså utdraget.

Last edited:
Det som inte stämmer är belopp och påstådda materialförbrukning/åtgångar. Det finns heller inget formellt avtal i botten mellan mig och företaget i fråga.

Har du lust att utveckla ditt sista stycke lite mer?

EDIT: Om ärendet i fråga skulle gå till tinget, hur fungerar det? Vem betalar kalaset etc?

Tja det e ju lite festlig men nu har en mkt god vän till mig råkat ut för ungefär samma sak, saltade räkingar frånnn hmmm just det ett byggföretag.....

Jag har bett min vän att be företaget att inkomma med kvitton i orginal eller kopior på åtgånget materiel, eller utdrag ur huvudboken på det samma.

Om företaget inte ligger inne med det så är det ett brott mot bokföringslagen och att jag i kraft av mitt ämbete blir VÄLDIGT intresserad av det företaget. Kan man inte styrka kostnader i företaget så.... tja och momsen skall vi inte börja prata om...

Ja det blir ju dyrare att få betala en massa pålagt skit från ett inkassoföretag än bara en ren faktura....

Vid förlust vid rättegång får du bära dina samt motpartens kostnader

Last edited:
Rent krasst. Bolaget kan gåvidare med sitt krav till ett inkassobolag. Inkassobolaget i sin tur kan kräva dig på pengarna + lagstadgad inkassoavgift. Om du bestrider även deras krav kan de välja att gå vidare med fodran till kronofogden som i sin tur kommer begära ett utlåtande av dig. Om du bestrider deras begäran och det inte är solklart så kommer dom väl få driva ärendet i rätten? Här är jag dock inte säker, har drivit ett ärende till kronofogden men fick sen pengarna så behövde inte gå längre.

Ursäkta min trådkapning;
Jag har ett krav på mig sen snart 10 år tillbaka som jag anser vara felaktigt och jag har bett dem flertalet gånger att skicka till kronofogden om de anser att jag ska betala.
Från början var det en skuld på 400:- för obetalda skolfoton som jag INTE hade beställt och som jag struntade i att returnera. Nu är skulden uppe i 4000:- men de vägrar skicka till kronofogden och jag har sagt att jag betalar endast när jag får ett krav från dem.
Kan man tolka detta som att de ej har laglig grund att indriva denna skuld från mig?

Ursäkta min trådkapning;
Jag har ett krav på mig sen snart 10 år tillbaka som jag anser vara felaktigt och jag har bett dem flertalet gånger att skicka till kronofogden om de anser att jag ska betala.
Från början var det en skuld på 400:- för obetalda skolfoton som jag INTE hade beställt och som jag struntade i att returnera. Nu är skulden uppe i 4000:- men de vägrar skicka till kronofogden och jag har sagt att jag betalar endast när jag får ett krav från dem.
Kan man tolka detta som att de ej har laglig grund att indriva denna skuld från mig?

Kan det vara att dessa kriterier ej är uppfyllda;

Kronofogden börjar arbeta med att försöka driva in skulden när;

- skulden är fastställd genom ett utslag och den du är skyldig pengar begär det
- kravtiden (i normalfallet) på betalningsanmaningen eller underrättelsen har gått ut. Kravtiden är vanligtvis 15 dagar från skuldens registreringsdatum.

Juridiskt är det väldigt enkelt:

Om det finns bevis för att du beställt en viss vara eller tjänst, antingen via din underskrift på ett papper med ALLT vad avtalet innebär skrivet på det eller via muntligt avtal mellan två levande personer(ej inspelning) så förlorar du i rätten. Finns inte detta så ska du inte bli ålagd att betala.
Nu finns det dock massor av sätt som företag försöker få det till att även andra avtalsformer ska vara giltiga(inspelningar via telefon, klick på webben, att man betalat en obeställd räkning etc etc) men juridiskt är de ogiltiga.
Det bästa sättet att slippa undan dessa ogiltiga avtal om man nu vet att man inte beställt är att bestrida, bestrida, bestrida. Om ett företag inte skickar fodran vidare till fogden så vet de att de inte har en giltig fodran men försöker ändå.

Sen kan man också tänka på att Kronofogden skickar ALLTID ut en fodran på obetalt belopp INNAN de ger en betalningsanmärkning. Så man har en sista chans att betala där.
Om det nu skulle komma så långt att fogden kräver pengar men man vet att fodran är felaktig och de inte lyssnar, så kan man gå till Kommunen och prata med deras jurist. I vissa fall kan man då göra så att man betalar till kommunen och de stoppar betalningsanmärkningen tills ärendet är utagerat. Hade man då rätt får man sina pengar tillbaka. Hade man fel så är skulden redan reglerad och man får ingen betalningsanmärkning. Detta är vanligast vid tvister om fastigheter eller liknande men kan även användas i andra fall.

Obs! Jag är ej jurist så ta ej mina ord som en absolut sanning. Dessa regler ändras hela tiden och jag skriver bara vad jag snappat upp här och där samt egna erfarenheter.

Ungefär något sådant jag misstänkte så i just mitt fall har de nog inte tillräckligt för att skicka till fogden. Jag låter dem hållas, snart är väl skulden uppe i över 40 000:- istället för 4000:- :D

Juridiskt är det väldigt enkelt:

Om det finns bevis för att du beställt en viss vara eller tjänst, antingen via din underskrift på ett papper med ALLT vad avtalet innebär skrivet på det eller via muntligt avtal mellan två levande personer(ej inspelning) så förlorar du i rätten. Finns inte detta så ska du inte bli ålagd att betala.
Nu finns det dock massor av sätt som företag försöker få det till att även andra avtalsformer ska vara giltiga(inspelningar via telefon, klick på webben, att man betalat en obeställd räkning etc etc) men juridiskt är de ogiltiga.
Det bästa sättet att slippa undan dessa ogiltiga avtal om man nu vet att man inte beställt är att bestrida, bestrida, bestrida. Om ett företag inte skickar fodran vidare till fogden så vet de att de inte har en giltig fodran men försöker ändå.

Sen kan man också tänka på att Kronofogden skickar ALLTID ut en fodran på obetalt belopp INNAN de ger en betalningsanmärkning. Så man har en sista chans att betala där.
Om det nu skulle komma så långt att fogden kräver pengar men man vet att fodran är felaktig och de inte lyssnar, så kan man gå till Kommunen och prata med deras jurist. I vissa fall kan man då göra så att man betalar till kommunen och de stoppar betalningsanmärkningen tills ärendet är utagerat. Hade man då rätt får man sina pengar tillbaka. Hade man fel så är skulden redan reglerad och man får ingen betalningsanmärkning. Detta är vanligast vid tvister om fastigheter eller liknande men kan även användas i andra fall.

Obs! Jag är ej jurist så ta ej mina ord som en absolut sanning. Dessa regler ändras hela tiden och jag skriver bara vad jag snappat upp här och där samt egna erfarenheter.

Intressant.

I mitt fall finns inget skrivet mellan oss, däremot kan jag tänka mig om det nu går så långt att firman försöker få det till att vi skulle haft någon slags muntlig överenskommelse. I vilket fall är fakturan de skickat helt felaktig (mängder/material/tjänster etc) så jag kommer stå på mig.

Fick brev från en inkassofirma igår och den bestred jag enligt rekommendation härifrån i morse. Fortsättning följer.

Ungefär något sådant jag misstänkte så i just mitt fall har de nog inte tillräckligt för att skicka till fogden. Jag låter dem hållas, snart är väl skulden uppe i över 40 000:- istället för 4000:- :D
Hur gammal var du när bilderna skickades ut?

Det finns ju något sånt om att man ska vara minst 16år eller något för att kunna ingå ett ekonomiskt avtal. Så om du var för ung när de skickade bilderna kanske de vet att kronofogden inte vill ta i ärendet? Istället forsätter de att skicka krav till dig och föra på ränta i hopp om att du en dag ska tröttna och betala.

Kontentan av allt:

De som vill ha pengar av dig måste kunna styrka att du köpt något. Kan de inte visa det så behöver du inte betala.

Har de en referens på fakturan?
Har de inte det behöver du inte betala då de inte ens kan styrka vem som handlat.

Lycka till!!!

Hur gammal var du när bilderna skickades ut?

Det finns ju något sånt om att man ska vara minst 16år eller något för att kunna ingå ett ekonomiskt avtal. Så om du var för ung när de skickade bilderna kanske de vet att kronofogden inte vill ta i ärendet? Istället forsätter de att skicka krav till dig och föra på ränta i hopp om att du en dag ska tröttna och betala.

17 tror jag att jag var men det är väl fortfarande myndig person som ska skriva under då det stog så på pappret. Alltså så var jag inte den myndige men ändå valde de att påbörja en ful process.
Och grejjen är den att jag skrev mitt namn och min siffra på kortet som man skulle göra, sen skulle man KRYSSA I EN RUTA om man INTE ville ha korten. Det gjorde inte jag, och detta är tydligen inte ett godkänt sätt att kränga grejjer på.
Jag kommer aldrig tröttna och betala, det här kan jag dra ut på så länge jag lever om det är så :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back