Hjälmfråga

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Har fått bra pris på en Arai Rx7 som jag funderar på att köpa. En lite fundering dock. Tyckte att "hakskyddet" satt väldigt nära hakan. Alltså om jag skjuter fram hakan eller putar med läpparna så nuddar jag typ hjälmen. I övrigt satt den bra men som sagt tajtare vid hakan än min gamla kruka. Nåt att bry sig om? Arai ska ju vara top of the line men vill ju inte slå i munnen i hjälmen vid vurpa.
Vad tror ni? Ingen fara eller fel hjäm för mig? Nån ny klotad med Arai Rx7 som har nån åsikt :) //johan

Min hjälm sitter på samma sätt. Vet inte om det är "rätt" eller ej men skulle man få en rejäl smäll rakt framifrån så tar jag hellre ett trasigt käkben än en trasig strupe..

Min Shoei XR-1000 är likadant. Det är ingen fara sitter den bara bra på alla andra sätt så köp

Testa å håll ena handen framför ansiktet å slå till lite lätt med den andra handen. Blir kraftigare smäll om du har handen en bit från ansiktet än om den ligger nästan emot. Så har jag fått höra att en hjälm funkar. Min XR1000 sitter nära mun/haka så tror det skall vara så.

Men FAN! Var o skulle köpa den idag o så var den såld. Åkt till Varberg i onödan. Tack för tipsen iaf //johan

arai beg?????????????????

Men FAN! Var o skulle köpa den idag o så var den såld. Åkt till Varberg i onödan. Tack för tipsen iaf //johan

Tänkte du köpa en beg hjälm???????????
tråkigt att den var såld ifall den var ny men var den beg lucky you

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back