Lv-reggade race motarder

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Ville bara kolla med er vilka är de mest kompromisslösa Lv-reggade race motarder samt info om dessa. Det som är mest intressant är KTM och Husqvarna. Känner till dessa:

KTM 525 SMR

KTM 450 SMR

Husqvarna SMR 510

Husqvarna SMR 450

Sen finns det ju Husaberg och även Honda CRF450 (HM eftersom kravet är att det ska vara lv-reggat).

Det är väldigt intressant med en jämförelse av dessa, typ vad för likheter har KTM 525:an och 450:in motormässigt, chassiemässigt osv?

SXV:en är en annan kandidat men hört om mycket barnsjukdomar på dessa.

finns väldigt få KTM SMR som är LV-reggade!
Du får mixtra och ha dig fram och tillbaka för att få en KTM SMR/SX/SX-F LV-reggad!
Ändra en massa saker som t.ex. elsystem etc etc.... Sedan regga den som amatör bygge tror jag.

finns väldigt få KTM SMR som är LV-reggade!
Du får mixtra och ha dig fram och tillbaka för att få en KTM SMR/SX/SX-F LV-reggad!
Ändra en massa saker som t.ex. elsystem etc etc.... Sedan regga den som amatör bygge tror jag.

Okej. För jag har nämligen sett en del KTM 525 supermotard lv-reggade, men dessa är förmodligen inte SMR då?

förmodligen inte, Det finns ju en version som heter EXC som kommer LV-reggad från fabrik. Sedan finns det ju några hurtiga jävlar som lyckats med att LV-regga just SX och SMR versionerna!

Vad bänkar en 525 respektive 450 exc på hjulet?

Viktskillnad mellan dessa?

Ktm:s smr modeller är INTE lv-reggade o troligtvis omöjliga att göra med. Är du inne på ktm så ta antingen 525 eller 530 såvida du inte bara ska köra bana, alltså EXC-modellerna (enduro som är lv-reggade från början) som sen görs om till motard med andra hjul, bromsar och eventuellt fjädring. Eller kollar du istället på Husa 650 FS-E som är lv-reggade och har rätt bromsar, fjädring etc från början och dessutom har betydligt mer effekt och det vill man ha på gata. Både husan, 525/530 är 6 vxl medans i alla fall honda crf hm bara har 5 vxl (tror även husqvarna har 6 vxl men ej säker).

Ktm:s smr modeller är INTE lv-reggade o troligtvis omöjliga att göra med. Är du inne på ktm så ta antingen 525 eller 530 såvida du inte bara ska köra bana, alltså EXC-modellerna (enduro som är lv-reggade från början) som sen görs om till motard med andra hjul, bromsar och eventuellt fjädring. Eller kollar du istället på Husa 650 FS-E som är lv-reggade och har rätt bromsar, fjädring etc från början och dessutom har betydligt mer effekt och det vill man ha på gata. Både husan, 525/530 är 6 vxl medans i alla fall honda crf hm bara har 5 vxl (tror även husqvarna har 6 vxl men ej säker).

Effekt är jag inte ute efter då jag tänkte ha en supermotard/enduro parallelt med en sportis.

Hade varit coolt med en 450 eller en 525 enduro med motardkit. Lite kul att piska grus när man har lust också.

Vad är det för skillnad mellan en 450 och en 525 motormäsigt och chassiemässigt? Hittar inte specifikationer på nätet.

Frågan är väl mer hur mycket du är beredd att skruva. Husa och vassare motarder har mycket tätare service intervall än sporthojjar. Men en 525 med 540 kitt är en ganska aggro motard. Antar en husa 650 är snäppet värre... Har inte kört en 650, bara 450 på min i garaget...

Frågan är väl mer hur mycket du är beredd att skruva. Husa och vassare motarder har mycket tätare service intervall än sporthojjar. Men en 525 med 540 kitt är en ganska aggro motard. Antar en husa 650 är snäppet värre... Har inte kört en 650, bara 450 på min i garaget...

Husa är inte så intressant.

Jag är beredd att skruva en del eftersom jag har inget emot det + att jag kommer ha en till hoj parallelt med offroad/motarden.

Lutar åt en 450 eller 525 med eventuellt motardkit.

Vad jag hört om KTM 450 är denna hoj inget alls att rekommendera som motard till gata. Ska tydligen få varvas ganska rejält för att hänga med i trafik, sen massor av service.

Varför är inte Husa 650 intressant egentligen när du redan tittar på racehojar som ktm 450/525:confused: Husan kräver inte mer service än 450/525 men är färdig motard från början och dessutom med mkt mer krut i. Men köp då helst -04 eller nyare för dem är väldigt mkt bättre då än föregående årsmodeller.

Varför är inte Husa 650 intressant egentligen när du redan tittar på racehojar som ktm 450/525:confused: Husan kräver inte mer service än 450/525 men är färdig motard från början och dessutom med mkt mer krut i. Men köp då helst -04 eller nyare för dem är väldigt mkt bättre då än föregående årsmodeller.

Läst en del om Husaberg motorerna vilket har gett mig lite avsmak. Boost3 skrev lite om dem.

Samtidigt är man helt enkelt mer sugen på en KTM. Alltid velat ha en KTM, så det är ju inte direkt så mycket tankeverksamhet bakom det hela :gnissla

Läst en del om Husaberg motorerna vilket har gett mig lite avsmak. Boost3 skrev lite om dem.

Samtidigt är man helt enkelt mer sugen på en KTM. Alltid velat ha en KTM, så det är ju inte direkt så mycket tankeverksamhet bakom det hela :gnissla

Man tröttnar på ktm efter en stund. Nästa hoj för mig blir ju husa... lätt!

Han kommenterade också mitt husa 650 köp med "Grattis till världens roligaste hoj"

Han kommenterade också mitt husa 650 köp med "Grattis till världens roligaste hoj"

Åfan?

Hur ska han ha det? Hehe.

Husa 650 SM är ju nere på riktigt humana priser faktiskt... ska ta mig en funderare. Vilka årsmodeller ska man undvika?

Och hur funkar deras modellbeteckningar? Vad är en Enduro och vad är en renrasig motard? Man vill ju helst undvika att köpa en motardkittad enduro med originalfjädring, vill att det ska vara gatanpassad fjädring.

Last edited:
FE är Enduro, FS är Supermoto vad jag vet.

Enduro = mjukare fjädring, 21" fram, 18" bak. Annars är det nog ganska precis samma hoj. Fanns 650'n alls som Enduro ?

FE är Enduro, FS är Supermoto vad jag vet.

Enduro = mjukare fjädring, 21" fram, 18" bak. Annars är det nog ganska precis samma hoj. Fanns 650'n alls som Enduro ?

Ja FS är motard. Olika fälgar, bromsar annan fjädring bla.

Årsmodell efter -04 är att rekommendera :tummenupp

Ja FS är motard. Olika fälgar, bromsar annan fjädring bla.

Årsmodell efter -04 är att rekommendera :tummenupp

Vad är det för fel på tidigare modeller?

Har för mig att det var något med CDI boxen som var annorlunda. Dvs bättre tändning på nyare Husa.

*/ ?>
Back