Militär aktivitet i vårt närområde

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nytt för idag är att incidentberedskapen fick jobba när "ett utländskt miltärplan var på väg att kränka svenskt territorium".

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5478049

Det kan även hända att många har missat det faktum att ryssarna övar "landstigning och försvar av gasledning" i Östersjön, inklusive att man flyttat landstigningsfartyg från Svarta Havet (där de ligger nära Georgien, Sydossetien och annat rätt intressant för ryssarna) till Östersjön.

"...hotbilden mot Sverige till stor del byggts på att Ryssland ej längre har någon landstigningsförmåga i Östersjön"

http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2009/08/zapad-i-svensk-press.html

Det är lätt att missa att det här pågår eftersom rapporteringen i svensk press är så gott som obefintlig. DN står dock ut från mängden:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rysk-storovning-i-ostersjon-1.932709

Vad skall man nu tro om detta?

Edit: Intressant blogginlägg om saken.

Last edited:
Fort! Ta bort tråden och sätt på dig dina skygglappar igen. Låt oss sedan hoppas på att ingen mer hann läsa detta...

lilla pelle Putin har ju öppet sagt till sverige att godkänna gasledningen och konstigt nog verkar många andra länder (väst) vara väldigt inställsamma till vad lilla pelle säger. Att de dessutom är lite upprörda över ett visst inslag i melodifestivalen gör ju bara att lilla pelle lätt får med sig sitt folk mot sverige.

Det var väl därför de brassa när de letade efter timmerbåten.

"– Försvar av gasledningen är ett av de halmstrån som den ryska Östersjöflottan har försökt gripa efter, i avsaknad av andra vettiga uppgifter. Den vill hitta något som motiverar fortsatta budgetmedel, säger Fredrik Westerlund."

Var ju nyss en NATO övning i Norrbotten, den drog nog lika mycket uppmärksamhet för ryssarna.

Last edited:
EU kommer till vår räddning. :lol
Grekland och Ungern först! :rofl
Nä, NATO och kärnvapen är det enda§ msn ska fundera på mot ryss-svin. :yoparty

Det blir väl som vanligt - Svenska regeringen "böjer sig fram drar ned byxan" och välkommnar Ryssland in......... :arsele :huvet

varje svenne borde ha ett självmordsbälte, modell mini-nuke, just in case...

å andra sidan borde sverige tillåta ryska trupptransporter genom landet...

Fast när jag lumpade var incidentberedskapen upp titt som tätt och mötte anflygningar mor svenskt luftrum, det var inget ovanligt.

Det fanns en vägg med kopior på identifieringsfoton, bland annat en klassisk "TopGun" bild då dom resonerade medels internationella tecken.

Tja... som jag alltid sagt: MIB:ens LST-ftg har månne rostat på utsidan... men har nysmorda och polerade maskinrum.
Uppfuckade underrättelseagenter som inte kan nåt om nåt och ffa inte om mekanik, har rapporterat hem att "Rossia har ingen LST-kapacitet" pga detta, och vi somnade bekvämt om i Törnrosasömnen.
(ja den sömn vi skrämmande raskt tvingats in i av närmast maniska politiker, som jobbat hårt för att nedrusta, trots att detta kostat MER än att bibehålla/förrådsställa - ja det luktar nästan lite konspirationsteori, jag vet, men vad i helvete säger man? Och varför reagerar ingen?)

Sverige borde knyta starkare band med ryssarna, jag är lite förvånad över att rysskräcken fortfarande lever kvar, hur kan det vara förenligt med att arbeta för en säker omvärld? Det är dags att sluta stigmatisera ryssarna nu.

Sen skall Sverige självklart mota bort oönskade element i vårt luft- och vattenterritorium oavsett vilken nation det är som bryter gränsen. Och gasledningen hoppas jag Sverige säger nej till, det borde vara säkrare miljömässigt att lägga den på land.

Är det nån Sverige villigt öppnat byxorna för så är det ju Nato.

Sverige borde knyta starkare band med ryssarna, jag är lite förvånad över att rysskräcken fortfarande lever kvar, hur kan det vara förenligt med att arbeta för en säker omvärld? Det är dags att sluta stigmatisera ryssarna nu.

Sen skall Sverige självklart mota bort oönskade element i vårt luft- och vattenterritorium oavsett vilken nation det är som bryter gränsen. Och gasledningen hoppas jag Sverige säger nej till, det borde vara säkrare miljömässigt att lägga den på land.

Ja - och nej...

Ryssarna har alltid per definition "lurat" sina randstater och grannländer, drivit en expansionspolitik som syftar till territoriell/politisk och ekonomisk utvidgning.
När DE väljer att vara "vän" med någon är detta bara en liten maskirovka, innan fällan slår igen.
Kom igen! lär dig av historien!

Ryssland har heller aldrig varit en demokrati, utan folket har ALLTID levat under det ena, eller det andra förtrycket.
Är det såna länder vi ska liera oss med?
Tror inte det.

Men såklart ska vi, som alltid, vara artiga, men beredda.

Fast när jag lumpade var incidentberedskapen upp titt som tätt och mötte anflygningar mor svenskt luftrum, det var inget ovanligt.

Men då fanns en Hotbild, och vi upprätthöll ett Försvar mot denna Hotbild. Mot den bakgrunden var det rätt naturligt.

Idag finns vare sig Hotbild eller Försvar. Det ena i teorin och det andra mer praktiskt.

Helt plötsligt ser det lite mer avvikande ut än det gjorde -82.

Har någon sagt att vi inte skall knyta starkare band med dem, där så är lägligt?

Nej!

Dock är vi många som höjer på ögonbrynen att vi inte möter deras militära (framförallt offensiva) förmåga.

Det är en helt annan fråga än den om att knyta band. Och den handlar inte om att stigmatisera. I så fall så stigmatiserar de oss genom att rusta så inihelvete just nu - misstänker de att vi tänker invadera?!

Vad gäller knyta band så har det gjorts bl a genom att svenska företag etablerat sig i Ryssland.

Ryssarna engagerar sig i bandknytandet på ett något annorlunda sätt.

http://www.dn.se/ekonomi/ikea-lurat-pa-15-miljard-i-ryssland-1.895087

Inga fingrar som har nära band till staten i den smeten? Med tanke på oligarkin så låter det otroligt. Gasprom... ?

Sen skall Sverige självklart mota bort oönskade element i vårt luft- och vattenterritorium oavsett vilken nation det är som bryter gränsen.

Enig så långt. Men sedan kommer vi till frågan "hur då?", och där börjar det genast bli kvistigare.

Om du tycker att NATO är en lika otrevlig militär maktfaktor i närområdet som Ryssland som det ser ut idag så får det stå för dig. Då ser jag det inte lönt att diskutera. Googla lite på Alexander Dugin och Eurasianism till att börja med.

Start: http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=15

Oh, glömde att nämna den riktiga höjdaren att den där tjommen bland annat har som målsättning att befria finnarna från det demokratins ok som de idag är slavar under... tänk att finnarna inte har förstått att grannen numera är snäll och att det är dags att avrusta? Sickna nötter. Tur för oss att våra politiker vet bättre!

Last edited:
Det ligger en hel del i "Rusta för krig om du vill ha fred".

Att rena partipolitiska/budgetbaserade beslut upplagda över 2-3 mandatperioder skall kunna nedrusta ett helt land till var vi står idag tycker jag är skrämmande.

Det så kallade stabila världsläget vi varit i dom senaste 10 åren är enligt mig inte ett nytt normalläge utan bara en liten lucka mellan de normala spänningslägena som alltid kommer att finnas.

Sent skall syndarna vakna och i detta fall hinner man nog inte ens vakna innan röven värker.

"– Försvar av gasledningen är ett av de halmstrån som den ryska Östersjöflottan har försökt gripa efter, i avsaknad av andra vettiga uppgifter. Den vill hitta något som motiverar fortsatta budgetmedel, säger Fredrik Westerlund."

Antingen gör man som den här mannen och fortsätter med strutsbeteendet, eller så inser man att det är en ganska allvarlig hotbild som föreligger. Sverige ligger i princip försvarslöst medan Rysslands offensiva förmåga stärks. Men uppenbarligen ska det vara lugnt fram till 2024, det känns tryggt att strutsarna vet det.

Georgien har väl alla förresten glömt?

Jag tycker att vi skall ha ett bra försvar, och det har vi inte nu. Ett bra försvar främjar industrin och vi är ju bra på att utveckla bra grejer, dessutom så är det viktigt att vi kan stödja fredsinsatser runt om i världen.

Jag tycker att Sverige kan öva med Nato också men genom att bara bjuda in den ena sidan så har man ju på nåt sätt valt sida eller hur? Hur fredligt är det? Om det nu blir en gasledning i Östersjön så hoppas jag att Sverige tar chansen och genomför några övningar med ryssarna.

Det är bra att svenska företag etablerar sig i Ryssland men visst måste de få bukt med korruptionen först. Det borde vara deras högsta prioritet när det gäller att främja ett positivt företagsklimat i Ryssland, jag har ingen aning om vad de gör åt det men ett samhälle förändras inte så snabbt och de har lång väg att gå. Vi borde knyta starkare band till de baltiska länderna också, även kulturellt men jag antar att sånt tar tid när våra folk varit åtskiljda så länge :)

neutraliteten måste upprätthållas!

Jag TROR att det vi drar upp som sveket mot neutraliteten under 2a kriget skäms vi mer för än vi borde. Det vi stödde de allierade med väger nog upp tusenfalt om man jämför det mot trupptransporterna vi lät gå igenom vårt "neutrala" land. Diplomati är aldrig enkelt speciellt inte när hela världen runt om är i krig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg