Cykelstyre
Gudomlig sporthojare
hahahaha det var faktiskt ganska kul
naturligtvis är det inte svart/vitt, däremot stinker neutralitetspolitiken och vi vet dessutom att sverige (antagligen) aldrig varit neutrala. det är dessutom viljan hos andra (länder) att hjälpa till som är det viktiga, inte vad man själv (som utsatt) 'begär'. väldigt ofta stannar det bara kring 'viljan', därav uttrycket 'att vilja men inte kunna'. nu när sverige har en del 'kunnande' (soldaterna i afghanistan), så gnälls det på det ena eller andra sättet. det jag kan hålla med markus om, är att vi svenskar i syvende och sist, är jäkligt fega.
att hjälpa andra, ställa upp för andra etc etc etc, är enkel matematik; det fick du redan lära dig i 1'an.
Vet inte om man riktigt kan jämföra vad man i 1an lär sig om medkänsla och vilja att hjälpa folk i sin omgivning med de omständigheter som då rådde i världen.
Jag har aldrig kommenterat neutraliteten. Jag anser inte att vi var de under vare sig ww2 eller kalla kriget även om det var en officell ståndpunkt från Sverige.
För övrigt kan tilläggas att jag röstade för trupp i Afghanistan. Jag kan dock inte se hur denna fråga är relevent med Sverige under WW2. 2 ifrån varann helt olika situationer bakgrund.
Och jag håller inte med om att vi är fega bara för man inte huvudlöst slänger sig ut i krig.
Blir man rejält inträngd i ett hörn så anser jag nog allt man får se till att i första hand se efter sitt eget bästa än att samtidigt försöka hjälpa 3st nationer runt om oss som har 2 olika fiender som militärt sett var riktigt starka även om ryssarnas till en början hade stora självförvållade problem med sin taktik och ledarskap.
Jag ser hellre att min omgivning (och jag själv) klarar sig ifrån krig än att för sakens skulle ge mig in i kraftmätning med de motståndare som då fanns under 2a världskriget bara för just sakens skull.
Men gällande Sverige & WW2 finns de ju nu en tråd för det så hade varit bra om man kunde hålla sig där.

Last edited: