frågor om fjädring...

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
lite frågor ang.. fjädring.
Original har millen fjädrar i gaffeln av hårdhet 1.0
Är det värt att lägga 1000:- på ett par som passar min vikt (70kg naken) ?, vilket skulle bli 0.9
Är det värt att förutom fjädrarna köpa ventilsats för ytterligare 1300:- ??
Jag är inte ute efter att bli nån ny Stoner eller Rossi, men jag vill inte att det skall vara hojen som sätter gränser för hur fort jag kan köra. Så känns det just nu. Den studsar och lever fan, när jag nyper åt bromsarna i slutet på rakan på Falkenberg så lättar bakhjulet. Känns som man kör på is/olja i snabba kurvor. Jag skall justera bakdämparen imorgon, men den kan ju knappast ha nåt att göra med att bakhjulet lättar ?

Tips mottages gärna, så man inte slänger pengarna i sjön.
 
Det korta svaret är NEJ.....

Millefjädring från 99 behöver mer seriös kittning för att duga för banåka....

Originalfjädern fram duger men ett ventilpaket och ännu hellre ett cardigekit står på listan. Bak behöver du en ny dämpare, leta upp en beggad racedämpare och skicka den för ny olja/gas.....
 
Det korta svaret är NEJ.....

Millefjädring från 99 behöver mer seriös kittning för att duga för banåka....

Originalfjädern fram duger men ett ventilpaket och ännu hellre ett cardigekit står på listan. Bak behöver du en ny dämpare, leta upp en beggad racedämpare och skicka den för ny olja/gas.....

Okey, ett ventilpaket säger du, spelar det nån roll om det står "Race-Tech", Penske, WP eller "Öhlins" på ?

Bakdämpare ja, beggad racedämpare. Finns ju inte så himla många. Var hittar man sånt ?
jag har ju ingen lust att lägga en månadslön på dämparen.
Vad är ett vettigt pris på sånt ? Har sett Öhlins från RSV-R på ebay för runt $500, är det en bra dämpare för dom pengarna ?
 
Lätta på returen bak o se om bakhjulet hittar hem, 3 klick till o börja med.

Edit: Förutsatt att det inte är nån som skruvat sig tokig på fjädringen, ställ den i standard läge på allt o prova, sen justerar du om det behövs.
 
Okey, ett ventilpaket säger du, spelar det nån roll om det står "Race-Tech", Penske, WP eller "Öhlins" på ?

Bakdämpare ja, beggad racedämpare. Finns ju inte så himla många. Var hittar man sånt ?
jag har ju ingen lust att lägga en månadslön på dämparen.
Vad är ett vettigt pris på sånt ? Har sett Öhlins från RSV-R på ebay för runt $500, är det en bra dämpare för dom pengarna ?

Namnet spelar ingen större roll det viktiga är vad kittet innehåller och är matchat för. Idealet är att köpa en Öhlinare från R varianten och hänga i SBK ventilerna i den. (original är öhlinsgaffeln bättre än Showan men även den lite väl budget och gatbetonad)

För 500USD+moms+tull+frakt så kan man få bättre dämpare. Wilbers är prisvärt och beg öhlinare bör gå att få tag på billigt på ebay.de, men tänk på att de troligen behöver service innan banbruk....

EDIT: Pruta denna till 350€ montera med det uppgraderade länkaget och testa, duger den inte skicka för service och ev uppgraderad shimsning.

Här finns en bra guide för fjädringsuppgradering till din moppe.
 
Last edited:
Jepp, har läst den tråden. Tack iaf.

Namnet spelar ingen större roll det viktiga är vad kittet innehåller och är matchat för. Idealet är att köpa en Öhlinare från R varianten och hänga i SBK ventilerna i den. (original är öhlinsgaffeln bättre än Showan men även den lite väl budget och gatbetonad)
...

Tyvärr så är inte plånboken lämpad för det idealiska :(, så nån öhlinsgaffel finns inte med i beräkningarna. Däremot fuinderar jag på detta lilla paket:
Race-Tech Gold Valve Fork Kit for Showa Forks
Skulle det funka ?
Klarar man av att byta det själv ?

Millefjädring från 99 behöver mer seriös kittning för att duga för banåka....
Originalfjädern fram duger men ett ventilpaket och ännu hellre ett cardigekit står på listan.
Ang.. fjädrar i gaffeln så var det inte för att orig skulle vara dålig, däremot så är original avsedd för en 15 - 20 kg tyngre chaufför än mig, det var därför jag funderade på att byta. Men du tycker inte det behövs ?

Och så en fråga till:
Om man nu river ner gaffeln oavsett vad jag byter, skall man byta bussningar
och annat när man ändå håller på ? Eller är det sånt som är "lifetime" och inte behöver bytas ?

du får ursäkta om jag verkar trög, men hellre fråga en gång för mycket, framförallt när det gäller nåt jag inte kan överhuvudtaget.
 
Eftersom du inte ska tävlingsköra med din bajk utan bara övningsköra i gatgrupp är jag övertygad om att orginalfjädring duger alldeles utmärkt. Att köpa dyra fjädringskomponenter betyder ju inte att grejerna ställer in sig själva. På en 10 år gammal med 110 hästar känns det lite som att kasta pengarna i sjön. Ställ in befintlig fjädring eller be nån som kan. Byt bajk till nått modernare när det börjar gå fortare.
 
Jepp, har läst den tråden. Tack iaf.



Tyvärr så är inte plånboken lämpad för det idealiska :(, så nån öhlinsgaffel finns inte med i beräkningarna. Däremot fuinderar jag på detta lilla paket:
Race-Tech Gold Valve Fork Kit for Showa Forks
Skulle det funka ?
Klarar man av att byta det själv ?


Ang.. fjädrar i gaffeln så var det inte för att orig skulle vara dålig, däremot så är original avsedd för en 15 - 20 kg tyngre chaufför än mig, det var därför jag funderade på att byta. Men du tycker inte det behövs ?

Och så en fråga till:
Om man nu river ner gaffeln oavsett vad jag byter, skall man byta bussningar
och annat när man ändå håller på ? Eller är det sånt som är "lifetime" och inte behöver bytas ?

du får ursäkta om jag verkar trög, men hellre fråga en gång för mycket, framförallt när det gäller nåt jag inte kan överhuvudtaget.

HAr du aldrig skruvat gaffel skall du inte göra detta jobb själv.

Hänger du bara i ett kolvkit så skall du inte välja racetech då är både öhlins och K-tech bättre.
Bussningar håller inte lifetime men ganska länge och man byter dem inte förrän det behövs. Packboxar hade jag dock bytt när gaffeln var nere.

Åker du race brukar man ha lite styvare fjädrar så att åka med original fjäderkonstant lär fungera hyffsat. Hur ligger du i static och rider SAG?
 
HAr du aldrig skruvat gaffel skall du inte göra detta jobb själv.

Hänger du bara i ett kolvkit så skall du inte välja racetech då är både öhlins och K-tech bättre.
Bussningar håller inte lifetime men ganska länge och man byter dem inte förrän det behövs. Packboxar hade jag dock bytt när gaffeln var nere.

Åker du race brukar man ha lite styvare fjädrar så att åka med original fjäderkonstant lär fungera hyffsat. Hur ligger du i static och rider SAG?

Inte skruvat mer än bytt olja på den gamla hojen.
Race är väl att ta i, men väl bandagar.

Static & rider SAG skall jag kolla så snart jag hittar 2 starka kompisar.
Har ingen möjlighet att lyfta hojen själv.
Jag tänkte jag skall testa dom "track"-inställningar som står i manualen innan jag köper på mig massa delar. Samt ny olja i gaffeln.

Har mailat 3st och kollar pris på RSVR öhlins bak, får se vad dom svarar.
Den som sitter ( sachs ) är ju 10 år gammal och har väl gjort sitt, känns lite overkill att lämna in den för renovering.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top