Företagsekonomi; Hur tyder jag detta bokslut?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag letar efter ett lämpligt företag till min sambo som vill starta egen butik/köpa befintlig butik och då gjorde jag en enkel kreditkoll på Ratsit och fick fram detta bokslut men jag behöver lite hjälp av er för att tyda det hela. Jag har haft och har eget företag men jag är så lat så jag lämnar iväg allt pappersarbete till revisor och kan således ingenting om detta, inte tillräckligt åtminstone.

Värdera företag lär ju inte vara det enklaste, och jag tror jag sov större delen av timmarna på företagsekonomin i skolan :näsblod
Det blir en kassaflödesvärdering då det handlar om en blomsterbutik med väldigt små fysiska tillgångar, enda av värde är diverse kylar och lite inredning men lokalen är hyrd etc.
Hur långt in i framtiden räknar man på kassaflödet när man ska nuvärdesberäkna företaget för att få fram ett totalvärde, och hur räknar man av skulder etc från detta sen?

Och om någon har en länk till en bättre sida än Ratsit så är jag tacksam, jag fick en skitbra länk här förut till DN.se tror jag men den har jag tappat bort :(
Eller kan man begära in uppgifter kostnadsfritt från skatteverket eller dylikt? Någonstans ifrån måste ju Ratsit mfl få sina uppgifter från och då betalar jag hellre till rörd myndighet istället för några fifflare som har kommit på hur man tjänar pengar på andra på detta vis...

Nåväl, här är en print screen på bokslutet:

Bifogat

• resultat.JPG
    resultat.JPG
    45.4 KB · Visningar: 387
Alla intressanta poster pekar ju neråt vilket tyder på en mindre bra verksamhet men varför inte prata med din revisor eftersom du redan har en?

Alla intressanta poster pekar ju neråt vilket tyder på en mindre bra verksamhet men varför inte prata med din revisor eftersom du redan har en?

Han är dum i huvudet, så enkelt är det. Annars skulle jag gärna sitta och diskutera det med honom och få svar direkt men nu är jag ju medlem på världens bästa forum så då vet jag att jag får experthjälp ändå :)

Att posterna pekar nedåt är ju både bra och dåligt; Bra ur förhandlingssynpunkt men jobbigt som ny ägare att köpa en förluströrelse. Nu tror jag däremot att min kvinna kan vända detta då hon har lite nya idéer vilket är vad som krävs för just denna butik.
Det finns en butik till på orten som är intressant och där är siffrorna än värre tippar jag på men då det är en enskild firma så får jag inte fram några uppgifter om den :(

Edit/ Behöver jag nämna att jag är fruktansvärt avundsjuk på dig för att du har en så fet hoj? Nu gjorde jag det hur som helst.

Det pekar ju lite nedåt men det är ju inget generalras direkt.
Om det dessutom finns substans i omsättningstillgångarna så ser det ju relativt hyffsat ut!

Inkråmsköp eller bolaget som erbjuds?

Det är inget som är ute på försäljning utan jag tänker ta kontakt med dem och hota med att skicka maffian på dem om de inte säljer till mig :machinegu

Blir det aktuellt med köp så blir det nog ett nystartat bolag med inkråmsköp som följd.

Edit/ Någon som kan förklara de viktigaste posterna och vad de påverkar etc? Många av de där posterna är väl ganska ointressanta men just de som betyder mest för verksamheten skulle jag vilja få mer grepp om.

Det är inget som är ute på försäljning utan jag tänker ta kontakt med dem och hota med att skicka maffian på dem om de inte säljer till mig :machinegu

Blir det aktuellt med köp så blir det nog ett nystartat bolag med inkråmsköp som följd.

Edit/ Någon som kan förklara de viktigaste posterna och vad de påverkar etc? Många av de där posterna är väl ganska ointressanta men just de som betyder mest för verksamheten skulle jag vilja få mer grepp om.

Jag tittar direkt på omsättningstillgångar; alltså tillgångar som kan realiseras inom 12, höga siffror = mycket cash

Kortfristiga skulder = skulder som skall lösas inom 12 månader

Långfristiga skulder = skulder som skall lösas inom 5 år

Izah ovans tips blir ju lite bedömning ifall köpa bolaget eller få en känsla av hur "värdet" skulle kunna tänka sig vara o man får en "riskbedömning"

Nu när det gäller inkråmsköp och bedömning, så beställ från PRV årsredovisning några år bakåt. Du får då även med förvaltningsberättelse o mer detatljerade poster. lönekostnad t ex misstänker jag en "ägarlön" med två deltidare.

Dippen på nästan 400' är oroande, vid senaste omsättningen som har gett diverse påverkan och frågan är varför iom det verkar ligga stabilt och inga stora förändringar brukar ske på sån pass liten verksamhet.
Sen är det ju viktigt med butiksläget, vad finns det för kundrelationer, gammal upparbetning av duktig ägare, nerkört pga ny ägare, ev franschiseavtal som spökar till det, kundregister o dyl.

Sen är ju samma fråga som Izah ställde sig, är det bokförda värdet på tillgångarna "verklighetssiffor"?

Last edited:
Jag tittar direkt på omsättningstillgångar; alltså tillgångar som kan realiseras inom 12, höga siffror = mycket cash

Kortfristiga skulder = skulder som skall lösas inom 12 månader

Långfristiga skulder = skulder som skall lösas inom 5 år

Dessa omsättningstillgångar då, är det vinst på försäljning som kan tas ut eller hur förklarar du det för en som inte fattar mer än det som ramlar in på mitt konto varje månad :brinnerup
Om affären går knackigt mm så är det ju som sagt både bra och dåligt. Till att börja med så kommer min sambo vara ensam ägare och ha en anställd, där står det att de är tre anställda MEN anställningskostnaden är ju inte hög så med andra ord är det inte heltidstjänster vi ser?
Och ska man låna pengar för att köpa ett bolag så vill ju banken antagligen se roligare ekonomi än det där? Därav ett eventuellt inkråmsköp av ett AB med bättre kreditvärde än befintligt.
Men jag är nöjd om jag lär mig lite siffror i första hand, ska även försöka få fram siffror på den andra butiken som är av intresse men jag vet inte hur än.

Dessa omsättningstillgångar då, är det vinst på försäljning som kan tas ut eller hur förklarar du det för en som inte fattar mer än det som ramlar in på mitt konto varje månad :brinnerup
Om affären går knackigt mm så är det ju som sagt både bra och dåligt. Till att börja med så kommer min sambo vara ensam ägare och ha en anställd, där står det att de är tre anställda MEN anställningskostnaden är ju inte hög så med andra ord är det inte heltidstjänster vi ser?
Och ska man låna pengar för att köpa ett bolag så vill ju banken antagligen se roligare ekonomi än det där? Därav ett eventuellt inkråmsköp av ett AB med bättre kreditvärde än befintligt.
Men jag är nöjd om jag lär mig lite siffror i första hand, ska även försöka få fram siffror på den andra butiken som är av intresse men jag vet inte hur än.

Omsättningstillgångar, kan vara färdiga legoarbeten, lagervaror motsvarande. Alltså något som finns i företaget men har inte realiserats.

Anställningskostnaderan kanske inte e höga för att de betalar svart?:D

Anställningskostnaderan kanske inte e höga för att de betalar svart?:D
:hihi
God poäng, "kontanthandelsaffärer" av denna typ (vilket även gäller butiker och inte bara tjänster) där det inte går kontrollera så effektivt inköp mm, så är ju svarta pengar ibland vanligt.
Du jobbade på skattemyndigheten eller hur det nu var va...:skrämd :D

Det banken vill se är ett positivt kassaflöde så innihelsike. Vilket du inte kan visa, samt iom AB som val kommer ni bli tvungna att borga för lånengagemanget ni tar. Sorry för att jag är lite pessimistisk på den punkten.

När jag själv vill ha siffror går jag till gamla PRV det numera bolagsverket med deras näringslivsregister. Funkar via webben med.
https://snr4.bolagsverket.se/snrgate/startIn.do
Kostar dock en slant, alternativt beställa i pappersformat på http://bolagsverket.se/produkter_tjanster/bestallningsformular/bestall.asp

Last edited:
:hihi
God poäng, "kontanthandelsaffärer" av denna typ (vilket även gäller butiker och inte bara tjänster) där det inte går kontrollera så effektivt inköp mm, så är ju svarta pengar ibland vanligt.
Du jobbade på skattemyndigheten eller hur det nu var va...:skrämd :D

Jag e lika skrämd jag...:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd

Om den andra butiken drivs som enskild firma är ju ägaren bolaget. Då är det ägarens deklaration du behöver få tag på.

Du har fått många bra tips och idéer, men en sak som jag tänker på förutom det ovan nämnda. Det är att bokslutet nästan är ett år gammalt. Vore kanske ngt att invänta det nya bokslutet, då mycket kan ske på ett år.

Lönekostnaderna tycker jag är konstigt låga. 144tkr/person/år inklusive arbetsgivaravgifter motsvarar ju ett lönekuvert för den anställde på under 10'000 i månaden.

Tycker bara att det låter lågt om det inte är så att det är timanställda. Och då är ju frågan om du måste jobba ihjäl dig för att fortsätta hålla lönekostnaderna på den nivån.

Lönekostnaderna i förhållande till omsättning ligger på cirka 21-22% vilket är ok.

Omsättningsdippen i kombination med stigande kortfristiga skulder är också oroande men det har du ju koll på. Antar att det är leverantörsskulder som dom inte har råd att betala pga av att det går knackigt. Det egna kapitalet har också nästan halverats från "året innan".

Eftersom aktiekapitalet är 100 får ju inte EK understiga 50 utan att man upprättar en kontrollbalansräkning. Det vore intressant med dagsfärska siffror kring det här för att se om dom verkligen sitter på pottkanten eller om dom lyckats vända verksamheten redan, eller åtminstone hålla den på en jämn nivå.

En vinstmarginal på som bäst 0,9% är ju ingenting man kan leva på när omsättningen är 2,5 miljoner heller.

Vad vill dom ha för bolaget egentligen? Verksamheten som sådan verkar inte vara värt någonting idag om det inte är någon bra lokal, bra varumärke eller liknande som följer med på köpet. Annars är det ju bara att du köper deras varulager och får börja från noll.

Risken finns ju att dom går så dåligt för att dom saluför fel produkter och då är inte varulagret värt någonting heller egentligen och du kan lika gärna bygga från noll själv.

En vinstmarginal på som bäst 0,9% är ju ingenting man kan leva på när omsättningen är 2,5 miljoner heller.
..
Det är med absolut största sannolikhet ägarstyrt bolag, dvs ägaren driver bolaget och inget börsbolag...:gnissla:)
Så det där är mer vanligt än ovanligt, behöver inte visa vinst ifall man inte vill impa på nån investerare eller bank. Till trots att vi har en hyfsat låg bolagskatt....

Vad vill dom ha för bolaget egentligen? Verksamheten som sådan verkar inte vara värt någonting idag om det inte är någon bra lokal, bra varumärke eller liknande som följer med på köpet. Annars är det ju bara att du köper deras varulager och får börja från noll..
På "pappret" är sådana bolag inte värda nått speciell, men trots det brukar blir det en peng att slanta upp pga andra faktorer, det får väl dee_cati grunna på.... Inkråm som diskuterats tidigare brukar vara den smidigaste lösningen, när det gäller sånt här för att slippa gammalt skit som kan finnas i ett bolag.

Risken finns ju att dom går så dåligt för att dom saluför fel produkter och då är inte varulagret värt någonting heller egentligen och du kan lika gärna bygga från noll själv.
Det är ju det som är lite kul, med sån här verksamhet, så ett frö och du får en blomma att sälja, sköter du inte blomjävlen så vissnar den och blir utan kosing....:D

Last edited:
Vad är det för verksamhet?

Är det blommeri åt din chey hade jag dragit öronen åt mig och krävt att få titta på all redovisning. Antingen har någon gjort fel av misstag eller så ligger där en hund begraven.....

Att bolaget gör lite förlust och har låga lönekostnader förklaras säkerligen av viss svartomsättning och privata kvitton i rörelsen. Antalet hemmabio/plasma som köpts som "presentationsutrustning" är enorm...

Vad som är mer alarmerande är 360kkr i omsättningstillgångar. Hade det varit ett byggföretag som köpt material till ett hus så OK men omsättningstillgångar= lager. Där krävs rätt mycket blommor/band/gratulationskort/etc för att nå 360kkr. Dessutom finns där bara 2kkr i anläggningstillgångar= verktyg etc. Äger bolaget inte inredningen i butiken eller värderas den till nära nog 0?

Varför är lagret så stort och ökar? Är lagret verkligen inventerat eller döljer man något där?

Last edited:
Vad som är mer alarmerande är 360kkr i omsättningstillgångar. Hade det varit ett byggföretag som köpt material till ett hus så OK men omsättningstillgångar= lager. Där krävs rätt mycket blommor/band/gratulationskort/etc för att nå 360kkr. Dessutom finns där bara 2kkr i anläggningstillgångar= verktyg etc. Äger bolaget inte inredningen i butiken eller värderas den till nära nog 0?

Varför är lagret så stort och ökar? Är lagret verkligen inventerat eller döljer man något där?

Ökningen är jäkligt marginell.
Dock ifall jag ska fritt spekulera om denna verksamhet misstänker jag begravna hunden är gamla tingeltangelprylar eller liknande vilket inte går att sälja av en och annan anleding som numera är gamla hyllvärmare. Att realisera denna förlust, för saker som inte går att sälja, så är bolaget på pappret konkurs för länge sen.
De hankar sig fram, men det är ju ingen vinstmaskin direkt:gnissla

Ökningen är jäkligt marginell.
Dock ifall jag ska fritt spekulera om denna verksamhet misstänker jag begravna hunden är gamla tingeltangelprylar eller liknande vilket inte går att sälja av en och annan anleding som numera är gamla hyllvärmare. Att realisera denna förlust, för saker som inte går att sälja, så är bolaget på pappret konkurs för länge sen.
De hankar sig fram, men det är ju ingen vinstmaskin direkt:gnissla

Visst är höjningen marginell men frågan kvarstår vad fan finns i lagret som skulle motivera 300kkr överlager? Det enda lätta förklaringen till ett överlager är ju att man vill dölja förluster/svartförsäljning genom att ta upp en del av årets materialkostnad och bokföra den som lager.

Nästa spännande fråga är vad man gör avskrivningar på om där inte finns några anläggningstillgångar.

Vidare några funderingar:
De långfristiga skulderna ökar dvs någon lånar pengar men där verkar inte köpas anläggningstillgångar för dem. Vart går pengarna?

Kortfristiga skulder på 190kkr när bolaget omsätter 2 mille dvs mer än en månads omsättning i skulder till leverantörerna. Så lång tid överlever väl inte blommorna?

Visst är höjningen marginell men frågan kvarstår vad fan finns i lagret som skulle motivera 300kkr överlager? Det enda lätta förklaringen till ett överlager är ju att man vill dölja förluster/svartförsäljning genom att ta upp en del av årets materialkostnad och bokföra den som lager.

Nästa spännande fråga är vad man gör avskrivningar på om där inte finns några anläggningstillgångar.

Vidare några funderingar:
De långfristiga skulderna ökar dvs någon lånar pengar men där verkar inte köpas anläggningstillgångar för dem. Vart går pengarna?

Kortfristiga skulder på 190kkr när bolaget omsätter 2 mille dvs mer än en månads omsättning i skulder till leverantörerna. Så lång tid överlever väl inte blommorna?

Överlager att dölja svartaffärer. Riktigt korkat faktiskt ifall det skulle vara fallet, dock är jag väl naiv och tro på människans godhet, och har inte utvecklat min cynism. :)

Långfristiga skulder, misstänker jag är tillfälliga lösningar från ägaren på likviditetsproblem som har uppstått (är så pass lite pengar). Lösningar som blir permanenta när man gör bokslut.

Kortfristiga skulder består ju mer än av blommor, så där finner jag det inte så märkligt faktiskt, även ifall det är i överkant.

Avskrivningarna är intressant....Balansomslutingen är även den märklig för verksamheten

Detaljstudera som du själv föreslog redovisningen, är det enda rätta.
Dock, ska man i alla sådana här typer av företag helst ge fan i att köpa bolaget för att slippa skit som tidigare ägare har hittat på. Inkråmsköp is tha shit som jag tidigare nämnde

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg