Först och främst, härligt att se ert engagemang och jag trodde inget annat heller. Varför prata med min revisor när jag har mycket vettigare människor här
Ok, bara för att klargöra några saker:
Bolaget är INTE till salu mig veterligen utan det är jag som har tänkt kontakta dem när jag har mer kött på benen angående deras ekonomi.
Sen vill jag poängtera att det är en blomsterbutik det rör sig om och när det gäller lager så har jag fått klart för mig att snittblommor samt krukväxter räknas till ett "rullande" lager som har ett beräknat värde exklusive svinn som är en ansenlig del när det gäller snitt. Kan det vara därför tillgångarna på lager är så stora?
Att man har skrivit av inventarier till ett nollvärde är väl inget konstigt, vad är nackdelarna med det
Min sambo, som i dagsläget sköter en blomsterbutik åt ett större företag, sa även att det är ovanligt med en hög årlig VINST hos blomsterhandlare, det står ganska stilla på den fronten verkar det som och jag kan tänka mig att 5-10% är en normal vinst i sammanhanget så lite lågt är det ju här...
Det är ju omsättningen vi vill åt, hon ska kunna driva en butik på hemorten som förser henne med en bra månadslön för ett arbete hon uppskattar väldigt mycket. Självfallet ska det inte gå med förlust, det vore ju bra jävla dumt. Siffrorna i dagsläget är inte muntra men för ett köp så ser de ju bra ut isåfall.
Och angående utbetalda löner så förutsätter jag att det är korrekt skött utan svarta löner, förekommer det i det bolaget så är det väldigt lite. Så ja, det är antagligen timanställda utöver ägaren själv.
Jag ska följa Badgers råd och beställa lite mer uppgifter, sen återkommer jag för lite mer hjälp från er
Och att ett företag är värt 3 eller 5 gånger sin egen vinst kanske fungerar i många fall men jag vet även att det inte fungerar i en del andra fall. Och sen finns det företag som bara vill åt en omsättning för vidare konstruktion i företaget.
Hur som helst, ett inkråmsköp till rätt pris för att min sambo ska kunna jobba som florist på hemmaplan och bestämma helt själv över butiken kan vara värt att betala för, oavsett om det bara är omsättning utan vinst som är framtiden.
Starta en egen blomsteraffär från scratch istället.

Det fanns ändå inga anläggningstillgångar direkt.
Ett väl inarbetat namn är värt mycket, samt bra lokaler. Men som sagt, priset ska ju vara realistiskt.