Företagsekonomi; Hur tyder jag detta bokslut?

Som en förenklad tumregel brukar man säga att ett företag är värt 3 x sin vinst.

Så i mina ögon är det där företaget inte värt en spänn med tanke på att dom gjorde 66.000 kr i förlust. Vem vill betala för att förlora pengar?

Som många andra har påpekat är det extra uppseendeväckande med tanke på att det inte ens verkar gå att ta ut en vettig lön.

Och det är med svartpengar är inget man kalkylerar med.

Starta en egen blomsteraffär från scratch istället. :tummenupp Det fanns ändå inga anläggningstillgångar direkt.

Deecati du börjar med att ringa bolagsverket och begära ut senaste årsredovisningen gärna i PDF som vi sedan får granska. Det ger dig mest information utan att kontakta ägaren av bolaget. Då kan man närmare analysera hur det är ställt och hur tuff du skall vara när du kontaktar nuvarande ägaren. Fast givetvis skall någon från "din sida" granska all bokföring innan ett ev köp framförallt då jag är lite tveksam till redovisningsmetoderna i detta bolag....

Deecati du börjar med att ringa bolagsverket och begära ut senaste årsredovisningen gärna i PDF som vi sedan får granska. Det ger dig mest information utan att kontakta ägaren av bolaget.

Trodde jag var tydlig med det i inlägg 11, jag får nog jobba på pedagogikdelen.

Som en förenklad tumregel brukar man säga att ett företag är värt 3 x sin vinst.

Så i mina ögon är det där företaget inte värt en spänn med tanke på att dom gjorde 66.000 kr i förlust. Vem vill betala för att förlora pengar?

True, på pappret. Men du är för hård...., 5x sin vinst ifall ärligt ifall motpartern kommer med motbud, men rätt meningslöst i detta här fallet...:gnissla

Last edited:
Trodde jag var tydlig med det i inlägg 11, jag får nog jobba på pedagogikdelen.

Lyckades missa det....:krama

Att lära ut är fan inte lätt. Sommarjobbar som komvuxlärare och blir gravt frustrerad av alla elever som på något sätt misslyckas att ta till sig vad jag säger...:gnissla

Först och främst, härligt att se ert engagemang och jag trodde inget annat heller. Varför prata med min revisor när jag har mycket vettigare människor här :tummenupp

Ok, bara för att klargöra några saker:
Bolaget är INTE till salu mig veterligen utan det är jag som har tänkt kontakta dem när jag har mer kött på benen angående deras ekonomi.
Sen vill jag poängtera att det är en blomsterbutik det rör sig om och när det gäller lager så har jag fått klart för mig att snittblommor samt krukväxter räknas till ett "rullande" lager som har ett beräknat värde exklusive svinn som är en ansenlig del när det gäller snitt. Kan det vara därför tillgångarna på lager är så stora?
Att man har skrivit av inventarier till ett nollvärde är väl inget konstigt, vad är nackdelarna med det :va

Min sambo, som i dagsläget sköter en blomsterbutik åt ett större företag, sa även att det är ovanligt med en hög årlig VINST hos blomsterhandlare, det står ganska stilla på den fronten verkar det som och jag kan tänka mig att 5-10% är en normal vinst i sammanhanget så lite lågt är det ju här...
Det är ju omsättningen vi vill åt, hon ska kunna driva en butik på hemorten som förser henne med en bra månadslön för ett arbete hon uppskattar väldigt mycket. Självfallet ska det inte gå med förlust, det vore ju bra jävla dumt. Siffrorna i dagsläget är inte muntra men för ett köp så ser de ju bra ut isåfall.
Och angående utbetalda löner så förutsätter jag att det är korrekt skött utan svarta löner, förekommer det i det bolaget så är det väldigt lite. Så ja, det är antagligen timanställda utöver ägaren själv.

Jag ska följa Badgers råd och beställa lite mer uppgifter, sen återkommer jag för lite mer hjälp från er :tummenupp

Och att ett företag är värt 3 eller 5 gånger sin egen vinst kanske fungerar i många fall men jag vet även att det inte fungerar i en del andra fall. Och sen finns det företag som bara vill åt en omsättning för vidare konstruktion i företaget.
Hur som helst, ett inkråmsköp till rätt pris för att min sambo ska kunna jobba som florist på hemmaplan och bestämma helt själv över butiken kan vara värt att betala för, oavsett om det bara är omsättning utan vinst som är framtiden.

Starta en egen blomsteraffär från scratch istället. :tummenupp Det fanns ändå inga anläggningstillgångar direkt.

Ett väl inarbetat namn är värt mycket, samt bra lokaler. Men som sagt, priset ska ju vara realistiskt.

Last edited:
Ett väl inarbetat namn är värt mycket, samt bra lokaler. Men som sagt, priset ska ju vara realistiskt.

Inarbetat namn? Hallå! Det är inte Coca-Cola, McDonald’s eller RoLLERs MC du ska köpa. :såjaponken

Hur väl inarbetat namnet är samt hur bra lokalerna är står i direkt relation till företagets resultat. Vad säger det?

Nu vet jag inte hur konjunkturskänsligt ett blomsterföretag är men folk dör, döper sig och gifter sig oavsett konjunktur i guess.

Nu har jag inte orkat titta igen men tidigare resultat (i en annan konjunktur) va väl runt 11 resp. 14 tusen. Utan att direkt ta ut nån lön!

Det e mina 5 öre men köp rörelsen om du vill.

GL HF!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!