GSXR kass bromsar?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag har aldrig haft några större problem med mina bromsar på gixxern. Tycker att de tar rätt bra, har en distinkt känsla, är lättdoserade och konsekvent tryckpunkt. Tills igår när jag provkörde en Honda VTR SP2. SATAN! :näsblod:Bugar
Här pratar vi inte små skillnader! Hondans bromsar var fullständigt förkrossande bra jämfört med gixxerns. Jag hade nästan svårt att bromsa vettigt med min egen efter provkörningen. Saken är den att också att Hondans bromsar var helt original med gummislangar medan jag har kevlarspunnet. Till saken hör att jag bytte vätska och luftade för mindre än en månad sedan. :va

Det positiva var att jag plötsligt förstår hur mycket bra bromsar kan hjälpa till i stressade situationer, eller på banan. Mindre kraft går åt till att bromsa vilket minskar kroppens påverkan på styret vilket ger bättre uppträdande hos cykeln.

Nu till min fråga. Är gixxerns bromsar ganska kass original, eller bör jag kolla mina så att inget är fel? Finns det något man kan göra för att förbättra bromsverkan förutom det självklara - byta pump och OK?:confused:

Så stor skillnad skall där inte vara....

Byt vätskan, rengör/smörj oken och lufta nogrannare. SKulle det inte räcka så är det dags att byta packningar i bromspumpen...

Bromsarna är kanske inte kassa, som jag beskrev i ett ögonblick av djupaste besvikelse, men det är definitivt skillnad. Det jag märkte främst är hur mycket hårdare bromsarna på Hondan tar initialt. Nästan lite läskigt när man är van vid annat. Mina bromsar tar lite mer linjärt, men det är inget problem att bromsa upp den på framhjulet med två fingrar.

Men eftersom bromsarna kan betraktas som viktiga får det bli ok- och pumprenovering i vinter.

750in har bra bromsar. Prova en gixxer 1000 01-02.... :mad:

Om det är så att dina bromsar tar direkt och inte svampar så skulle man bara kunna prova byta till några andra belägg som har lite bättre friktionskoeff. Vilka det är är ju svårt att säja men prova byt märke. Företrädelsevis köper du några streetbelägg.

Företrädelsevis köper du några streetbelägg.

Inte lika snabb som du runt Gotland Ring, men jag tycker mig minnas att någon överskattade sina belägg en aning på Yellow75-körningen....:tummenupp:D

Bara skämt, tag inte illa upp.

Nu när du nämner det, cykeln min är ju en före detta Superbike-hoj. Det kan ju vara så att det sitter racebelägg på den för jag vill minnas att bromsarna tog bättre och bättre för varje dag på Gotland Ring. Det blir ju aldrig att man bromsar lika hårt och mycket på gatan. Man kanske skulle byta belägg då och testa. Någon som har något att rekommendera?

De röda Brembobeläggen (typ SA) för gata, suveränt 2-fingers kallgrepp med bra känsla och fungerar utmärkt för några rejäla hårdbromsningar, men inget för bankörning som ställer andra krav.

Det låter intressant, men det blir ändå en del bana på en säsong och det vore fint med belägg som inte svimmar för tre dagar Gotland i +30 grader.

Inte lika snabb som du runt Gotland Ring, men jag tycker mig minnas att någon överskattade sina belägg en aning på Yellow75-körningen....:tummenupp:D

Bara skämt, tag inte illa upp.

Nu när du nämner det, cykeln min är ju en före detta Superbike-hoj. Det kan ju vara så att det sitter racebelägg på den för jag vill minnas att bromsarna tog bättre och bättre för varje dag på Gotland Ring. Det blir ju aldrig att man bromsar lika hårt och mycket på gatan. Man kanske skulle byta belägg då och testa. Någon som har något att rekommendera?

Det är stor skillnad mellan olika belägg. Sitter det racebelägg så vill de ofta ha mer värme för att fungera bra
Så där kan du verkligen hitta skillnader.

en sak att testa är shells bromsvätska är nog den bästa på marknaden, finns på mekonomen. du kan stå i fuktigt klimat o byta vätskan utan att den tar åt sig vatten .vet att gixxertiger blev nöjd efter byte

en sak att testa är shells bromsvätska är nog den bästa på marknaden, finns på mekonomen. du kan stå i fuktigt klimat o byta vätskan utan att den tar åt sig vatten .vet att gixxertiger blev nöjd efter byte

Kan ju vara intressant att jämföra. Just nu kör jag med Motul RBF 600. Den är lite känslig och behöver bytas ofta, men det gör jag så gärna. Jag har dock inte märkt någon större skillnad när jag bytt, vilket får mig att tro att felet inte ligger i intervallet, eller väderleken vid byte.

Det blev en lång körning idag med ett flertal varv på Bulten för att försöka bli klok på dels bromsarna och dels fjädringsinställningarna. Det var precis som jag misstänkte, det sitter racingbelägg på. Jag gjorde upprepade extremt hårda inbromsningar från hög hastighet ned till gångfart och ju mer jag bromsade desto bättre blev de tills jag till slut bromsade upp cykeln på framhjulet med pekfingret. Inte optimalt på gatan, men ack så roligt när det väl är varmt. Det funkar ju även när det är kallt, men då får man jobba lite mer. Det blir nog till att behålla beläggen tills sista bankörningen åtminstone.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back