Jag har aldrig haft några större problem med mina bromsar på gixxern. Tycker att de tar rätt bra, har en distinkt känsla, är lättdoserade och konsekvent tryckpunkt. Tills igår när jag provkörde en Honda VTR SP2. SATAN! 

Här pratar vi inte små skillnader! Hondans bromsar var fullständigt förkrossande bra jämfört med gixxerns. Jag hade nästan svårt att bromsa vettigt med min egen efter provkörningen. Saken är den att också att Hondans bromsar var helt original med gummislangar medan jag har kevlarspunnet. Till saken hör att jag bytte vätska och luftade för mindre än en månad sedan.
Det positiva var att jag plötsligt förstår hur mycket bra bromsar kan hjälpa till i stressade situationer, eller på banan. Mindre kraft går åt till att bromsa vilket minskar kroppens påverkan på styret vilket ger bättre uppträdande hos cykeln.
Nu till min fråga. Är gixxerns bromsar ganska kass original, eller bör jag kolla mina så att inget är fel? Finns det något man kan göra för att förbättra bromsverkan förutom det självklara - byta pump och OK?


Här pratar vi inte små skillnader! Hondans bromsar var fullständigt förkrossande bra jämfört med gixxerns. Jag hade nästan svårt att bromsa vettigt med min egen efter provkörningen. Saken är den att också att Hondans bromsar var helt original med gummislangar medan jag har kevlarspunnet. Till saken hör att jag bytte vätska och luftade för mindre än en månad sedan.

Det positiva var att jag plötsligt förstår hur mycket bra bromsar kan hjälpa till i stressade situationer, eller på banan. Mindre kraft går åt till att bromsa vilket minskar kroppens påverkan på styret vilket ger bättre uppträdande hos cykeln.
Nu till min fråga. Är gixxerns bromsar ganska kass original, eller bör jag kolla mina så att inget är fel? Finns det något man kan göra för att förbättra bromsverkan förutom det självklara - byta pump och OK?

