Vilka förgasare ska jag ha???

peggy

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Västerås
Hoj
1989 Kawasaki Gpz 900R
Har en GPz 900 som är "lite" trimmad, Borrad 972cc, portad topp, vassare kammar, högkomp kolvar och system, undrar om det skulle funka med en Mikuni RS 36 brygga eller någon annan brygga och i så fall vilken?
Har nu dynojet steg 1 i orginalbryggan.
Hoppas på seriösa svar....
 
Ja, de är det enklaste alternativet av trimmbryggor att ta en RS36-brygga
38 & 40 blir för stora.
Här kan du köpa beggad som suttit på vilken maskin som hällst eftersom de går att anpassa c/c-avstånd om den suttit på en GSX eller gammel kawa.

MEN!!!!! Om de e beggat...
Kolla att det sitter aluminiumtrottlar i (de i bakelit spricker som finns i de äldre).
Kolla att inte blandskruvar är avdragna å sitter fast i kanalen.
Kolla i flottörhusena att inte flottöraxelhållarna är av pga av klantrövar som försökt demontera flottöraxlarna med spett.

Det finns Mikuni VM33 Smoothbore som man använde innan RS-serien kom. MEN!!!!! Där är det viktigt att verkligen kolla c/c avståndet mellan föggarna.
De som passar på din GPZ900 , kan ha suttit på GPZ750R / GPZ900R / GPZ1000RX / ZX10 / Yamaha FJ1100 / 1200 som har samma c/c avstånd.
Det kostar mycket med ombyggnadssats om du hittar en som suttit på GSX och de gamla luftkylda kawa Z1000, GPZ1100.

Det finns även en ovanlig fögge som fungerar oxå
Keihin CR (horisontal rundtrottel) som finns i 33, 35, 37 & 39mm.
men de kostar en del å hittas troligen bara nytt via en firma i USA.
SUDCO.

Till detta så behövs returwire-system för att undvika olycka om trottlarna inte vill stänga av returfjädrarna som e rätt svaga och en motsvarande pingel bensinkran som inte går på motorvaccumet i insuget som blir obefintligt då man lyfter trottlarna.

Är de värt de hela?

JA!!!! Rätt inställda så får du ett orra du inte känt tidigare i 900:an
 
Jag röstar på dom gammla 33orna

Mycket trevliga i gången

Körde själv sån hoj på 80 talet:yoparty
 
Kolla att inte blandskruvar är avdragna å sitter fast i kanalen.
Kolla i flottörhusena att inte flottöraxelhållarna är av pga av klantrövar som försökt demontera flottöraxlarna med spett.

Detta känner jag igen...
Är det svårt att få bort spetsar från blandskruvar som sitter fast?
 
Ok, smottis 33:or hade jag hittat men den som sålde dem ("bra i gasen" hette dom, tror det var i GBG) trodde inte att dessa skulle räcka till pga trimmningsgraden.
Vaccumkranen är ett minne blott!!
Bara att leta efter en 36 brygga....
Tackar X:et :tummenupp




Ja, de är det enklaste alternativet av trimmbryggor att ta en RS36-brygga
38 & 40 blir för stora.
Här kan du köpa beggad som suttit på vilken maskin som hällst eftersom de går att anpassa c/c-avstånd om den suttit på en GSX eller gammel kawa.

MEN!!!!! Om de e beggat...
Kolla att det sitter aluminiumtrottlar i (de i bakelit spricker som finns i de äldre).
Kolla att inte blandskruvar är avdragna å sitter fast i kanalen.
Kolla i flottörhusena att inte flottöraxelhållarna är av pga av klantrövar som försökt demontera flottöraxlarna med spett.

Det finns Mikuni VM33 Smoothbore som man använde innan RS-serien kom. MEN!!!!! Där är det viktigt att verkligen kolla c/c avståndet mellan föggarna.
De som passar på din GPZ900 , kan ha suttit på GPZ750R / GPZ900R / GPZ1000RX / ZX10 / Yamaha FJ1100 / 1200 som har samma c/c avstånd.
Det kostar mycket med ombyggnadssats om du hittar en som suttit på GSX och de gamla luftkylda kawa Z1000, GPZ1100.

Det finns även en ovanlig fögge som fungerar oxå
Keihin CR (horisontal rundtrottel) som finns i 33, 35, 37 & 39mm.
men de kostar en del å hittas troligen bara nytt via en firma i USA.
SUDCO.

Till detta så behövs returwire-system för att undvika olycka om trottlarna inte vill stänga av returfjädrarna som e rätt svaga och en motsvarande pingel bensinkran som inte går på motorvaccumet i insuget som blir obefintligt då man lyfter trottlarna.

Är de värt de hela?

JA!!!! Rätt inställda så får du ett orra du inte känt tidigare i 900:an
 
Hur stor diameter har insugshålen där de går in i toppen?

Förslagsvis matchar du dem.
 
Jag röstar på dom gammla 33orna

Mycket trevliga i gången

Körde själv sån hoj på 80 talet:yoparty

Dom går mycke bra och går att "borra" till 34,4mm om man vill.
MEN!
Man blir trött i handleden eftersom de e ett rejält "sug" på låga lyft, vilket var en stor skillnad man märkte då man satte dit RS-föggar :)

Det var ett reportage i om det var "allt om mc" om en blå/silver GPZ900R som RG-motor i Helsingborg trimmat med ett italienskt 4-1 system ja inte kommer ihåg namnet på, det var ett s.k. hand-bent-racing-pipe. Och så en 33mm smoothborebrygga.
Den bryggan köpte jag och satte på min 900:a och en VHR SC 4-1 och den gick som en raket :)
Ja provade att köpa till en acc-pumpsats som autoplåt sålde (nuvarande stibo). Å den gjorde ingen skillnad, bortkastade pengar, men kul att prova iaf.

Detta känner jag igen...
Är det svårt att få bort spetsar från blandskruvar som sitter fast?

Jag vet stibo motor fixar detta, men de e rätt dyrt.

Det är mycke viktigt att inte skada nån del i kanalen eftersom det kommer att göra att det blir fel blandning om kanalen å hålet görs större.
Man behöver egentligen ritningar med mått för att verkligen VETA att de blir rätt.
Så de blir väll att prova sig fram om man anlitar en finmekfirma.

Ja vet inte om det finns några som känner igen sig i att de finns ett antal beggade bryggor som byter ägare rätt ofta pga att de får inte ordning på lågfarten?
Där gissar jag att det är ett tillverkningsfel som gör att de skiter sig, å hade man haft ritningar med mått skulle man kunna kolla om de är rätt mått.
För dessa masstillverkade saker undersöks inte varje enhet.
 
Last edited:
Där gissar jag att det är ett tillverkningsfel som gör att de skiter sig, å hade man haft ritningar med mått skulle man kunna kolla om de är rätt mått.
För dessa masstillverkade saker undersöks inte varje enhet.

:hihi
Jag vet en firma linköping som sålde en ktm 125 för ca 10år sen. Ägaren var inte nöjd utan lämnade in hojen på garantireparation. Hojen gick som en potta skit på lågvarv. Efter evigheter av felsökning upptäcktes att en kanal i förgasaren inte var borrad. Förmodligen hade ett borr gått av i tillverkningsprocessen och minst en förgasare slank igenom innan det upptäcktes.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top