Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jaha, har Jürgen gått på grund ute i skärgården, eller har han redan bänkat och fått sämre siffror än i fjol?
 
Jaha, har Jürgen gått på grund ute i skärgården, eller har han redan bänkat och fått sämre siffror än i fjol?

Han har konverterat tändkulan till nitro, och sågs senast planande swisha genom engelska kanalen på väg mot Azorerna!
 
Så vitt jag har förstått så har Jörgen huserat i Klosterviken på Åland och jobbat på sina mollbergare och bakåtvolter från väldigt höga klippor av röd granit.

Bildbevis följer, i äkta paparazzi-stil.
 
Så vitt jag har förstått så har Jörgen huserat i Klosterviken på Åland och jobbat på sina mollbergare och bakåtvolter från väldigt höga klippor av röd granit.

Bildbevis följer, i äkta paparazzi-stil.

Snälla, säg att han åtminstonde har badbyxor på sig på bilderna!
 
Händer det nåt?:)
 
Händer det nåt?:)

På fredag har jag bänktid. Då ska vi även passa på att logga vevhustrycket under bänkningen. Jag misstänkter nämligen att mina ny kolvringar inte tätat till sig ordentligt under inkörningen. Dels pga av de dåliga tiderna på 402m (11.17) plus att jag har noterat mycket olja i catchtanken även efter att inkörningen var klar.

Om vevhustrycket indikerer dåliga ringar så gör vi en leak-down-test. Visar den dåliga värden så går vi inte vidare med mappningen utan jag tar då hem hojen, demontera toppar och cylindrar och honar om samt monterar nya ringar. Jag misstänker att det är det som är felet så jag beställde nya ringar samt nödiga packningar för bytet redan igår. Så att jag kan jobba med detta i helgen. Ska ju köra på gelleråsen den 6/9 så tills dessa måste ju hojen vara klar och till stor del inkörd.

Men hojen kan ju förstås visa sig frisk också! Isf så kommer vi att gå igenom mappen samt lägga vikt vid de sista tusen varven (6000-7000) som vi inte kunde mappa förra året pga av ventilsläppet vid 6300 rpm.
 
På fredag har jag bänktid. Då ska vi även passa på att logga vevhustrycket under bänkningen. Jag misstänkter nämligen att mina ny kolvringar inte tätat till sig ordentligt under inkörningen. Dels pga av de dåliga tiderna på 402m (11.17) plus att jag har noterat mycket olja i catchtanken även efter att inkörningen var klar.

Om vevhustrycket indikerer dåliga ringar så gör vi en leak-down-test. Visar den dåliga värden så går vi inte vidare med mappningen utan jag tar då hem hojen, demontera toppar och cylindrar och honar om samt monterar nya ringar. Jag misstänker att det är det som är felet så jag beställde nya ringar samt nödiga packningar för bytet redan igår. Så att jag kan jobba med detta i helgen. Ska ju köra på gelleråsen den 6/9 så tills dessa måste ju hojen vara klar och till stor del inkörd.

Men hojen kan ju förstås visa sig frisk också! Isf så kommer vi att gå igenom mappen samt lägga vikt vid de sista tusen varven (6000-7000) som vi inte kunde mappa förra året pga av ventilsläppet vid 6300 rpm.

Men gick inte du igenom cylindrarna för inte alls längesen?:va Fick du inte honat under press (skulle väl simulera trycket från alla fasthållningsmuttrar så att allting skulle passa perfekt när det väl var monterat, efterdraget och på plats har jag för mig...) eller hur det nu var för att råda bot på det lilla som slagit sig?:va Hjälpte det inte eller är det ett nytt fel/fel till följd av den förra honingen?
 
Vad ska vevhustrycket vara typ skiljer det sig mycket från vanliga oljetrycket i motor?
Mäter ni det med en vanlig oljetrycks mätare i tändmärknings hålet på blocket eller hur göra.
Jag har ju ett litet "olje" problem själv som du vet med min..
 
*trummar med fingrarna*

Få se, vad är det för dag i dag då? :va

Jag sitter kvar på kontoret, men jag ska logga in när jag kommer hem ikväll, då kan jag nämligen lägga upp bilderna jag tog från bänkningen också.
Om bara vägarna kunde torka upp efter skuren som kom, jag tog ju hojen hit efter bänkningen :(
Tänkte kolla på Sthlm Opn ikväll om det är torrt. Annars köra direkt till garaget och hem när jag jobbat klart.

Skriver fullödigt då.

/J
 
Blir'e slirigt när det är blött eller vad gäller saken?

Klart det blir, vet du inte hur mycket vrid han har i den där maskinen!?:D

Sen så är det väl sällan lika roligt att köra när det är blött ute (kallt, blött, lerigt, skitigt och allt vad det blir vid regn), och så tror jag att Jörgen är en av de få som tar riktigt god hand om sin hoj och helst inte kör vid väta:) Så en blandning av lite alltihop tror jag att det är som får honom att önska att det torkar.
 
Klart det blir, vet du inte hur mycket vrid han har i den där maskinen!?:D

Inte tillräckligt, det har jag redan bevisat :yoparty

Trist med dagens resultat men jag tror du får till det! Bara jag slipper höra nå bortförklaringar på Åland sen :arsele När var det, början på sep. va?
 
Inte tillräckligt, det har jag redan bevisat :yoparty

Trist med dagens resultat men jag tror du får till det! Bara jag slipper höra nå bortförklaringar på Åland sen :arsele När var det, början på sep. va?

Först över linjen gäller i dragracing. Dina reaktionstider var ju som mina 60-fotare :tuttar
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top