Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hade ju inte fattat potentialen i mitt nya skinnställ! Alpinestars-stället är ju en kopia av Harleys berömda flattrackställ för dåvarande fabriksförarna. :banana Kolla filmen.

Jag är så tacksam att Rollers sporthojskunder inte hade höpt detta stället, det var ju det sista och Alpinestars ska inte sy upp några fler har jag förstått! :gråta

HD-handlarna hade sålt slut det här stället på en helg. Rollers :tummenupp

[YOUTUBE-ID]e92nOzQc7o8[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
[YOUTUBE-ID]e92nOzQc7o8[/YOUTUBE-ID]



Vilken underbar film!! :tummenupp
Sett den om och om igen, de bästa du har länkat upp på SH ever!
Detta slog t.om kawa 750 2takts filmerna.... mycket väl arbetat film.

Man undrar, ser helt livsförödande ut när de krashar ?
Och man tycker, det är konstigt dom inte åker på highsider oftare?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Vilken underbar film!! :tummenupp
Sett den om och om igen, de bästa du har länkat upp på SH ever!
Detta slog t.om kawa 750 2takts filmerna.... mycket väl arbetat film.

Man undrar, ser helt livsförödande ut när de krashar ?
Och man tycker, det är konstigt dom inte åker på highsider oftare?

Vad gör nr 24 ca. 2:40 in i filmen när han kommer ut på rakan? Vrider över till reservtank?!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Vad gör nr 24 ca. 2:40 in i filmen när han kommer ut på rakan? Vrider över till reservtank?!



Haha, jag begrundade det också. Tror faktiskt han bara vilar handen. Säkert mycket "armpump" av att ligga och motstyra de där bjässarna, så han har nog bara kramp ?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inom flattrack brukar man köra med en hand på styret och en på gaffelbenet på rakorna.
För att minska luftmotståndet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken underbar film!! :tummenupp
Sett den om och om igen, de bästa du har länkat upp på SH ever!
Detta slog t.om kawa 750 2takts filmerna.... mycket väl arbetat film.

Man undrar, ser helt livsförödande ut när de krashar ?
Och man tycker, det är konstigt dom inte åker på highsider oftare?

Filmsnutten är från hojfilmsklassikern "On any Sunday" Här är originalsekvensen.


[YOUTUBE-ID]0vkopfn1gLU[/YOUTUBE-ID]

Ena handen på gaffelbenet är för att minska luftmotståndet.
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Nä - han vrider på sitt ställbara munstycke från Hobbex! :D

Tänkte föreslå det också men kom fram till att "dendär finnen" nog blir dumförklarad då...:D

Någonting att vila ögonen på och drömma om. Men jag misstänker att du redan upptäckt den här sidan.

http://www.grandnationalreplica.com/

/ Peter

OJOJOJ! Det är ju nästan så man får hojfeber! Undrar om en sån går att få registrerad och godkänd i det här "kommunistlandet"?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
OJOJOJ! Det är ju nästan så man får hojfeber! Undrar om en sån går att få registrerad och godkänd i det här "kommunistlandet"?

Sverige är trots allt ganska liberalt när det gäller rejäla ombyggnader. Som amatörbyggt fordon går det mesta att besiktiga, registrera och köra lagligt med (förutsatt att man vet vad man pysslar med).

/Ingvar
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
när ska tråden Sothoran goes 2000cc skapas? de är fan dags för de nu..
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Sverige är trots allt ganska liberalt när det gäller rejäla ombyggnader. Som amatörbyggt fordon går det mesta att besiktiga, registrera och köra lagligt med (förutsatt att man vet vad man pysslar med).

/Ingvar

Äsch! Med kommunistland menade jag alltså er östra granne, här finns INGA liberala regler om amatörbygge, tror inte att finska staten har erkänt att Grand National Replica är ett hojmärke...:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Äsch! Med kommunistland menade jag alltså er östra granne, här finns INGA liberala regler om amatörbygge, tror inte att finska staten har erkänt att Grand National Replica är ett hojmärke...:)

Du får väl be någon svensk att köpa en, så får du köpa den sedan när den är godkänd i det här fordonsliberala landet.

Jag vet att det har funkat förr för Finska chopperbyggare att någon Polare i sverige har besiktat in finnbyggena i sverige, sedan har den fått gå med svenska skyltar något år innan den finska byggaren har "köpt och importerat" sin egen motorcykel
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Du får väl be någon svensk att köpa en, så får du köpa den sedan när den är godkänd i det här fordonsliberala landet.

Jag vet att det har funkat förr för Finska chopperbyggare att någon Polare i sverige har besiktat in finnbyggena i sverige, sedan har den fått gå med svenska skyltar något år innan den finska byggaren har "köpt och importerat" sin egen motorcykel

Det kunde ju fungera, tror det gått till likadant bland hot rods också, det har tom gjorts någon form av reportage i tv om fenomenet om jag inte missminner mig. Det finns ju alltid en väg om viljan är tillräckligt stor men det gör ju inte det hela mera rätt i alla fall...

Finns ju förståss ljusglimtar också, vi behöver ju inte årsbesiktiga våra hojjar över huvudtaget (om man nu inte blir tagen av någon nitisk polis och sänd på "ombesiktning" om de kommer fram till att allt inte står riktigt "rätt" till) :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns ju förståss ljusglimtar också, vi behöver ju inte årsbesiktiga våra hojjar över huvudtaget (om man nu inte blir tagen av någon nitisk polis och sänd på "ombesiktning" om de kommer fram till att allt inte står riktigt "rätt" till) :)

Det händer väl nästan aaaaaldrig....
 

Bifogat

  • Polisii.jpg
    Polisii.jpg
    107.4 KB · Visningar: 292

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Det händer väl nästan aaaaaldrig....

NEJNEJ! Dendär bilden är säkert fejkad, detdär kan ju aldrig ha hänt på riktigt?!? :)

EDIT till föreg. skrivelse:

Det är ju säkert enklare med något fordon som i alla fall enligt reg. pappren är "urgammalt", så som någon bortom igenkännlighet ombyggd 40-tals HD med fel identitet jämfört med ett sprillans nytt "hembygge"...:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
NEJNEJ! Dendär bilden är säkert fejkad, detdär kan ju aldrig ha hänt på riktigt?!? :)

Min bror på väg hem från den internationella Harleyträffen i Finland.

Om du tittar på vägen så kan du nästan gissa dig till "brottet"

Poliserna blev dock trevliga när dom hade pratat en stund, därav fototillfället...
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top