Glasfiber - epoxi

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har fått tipset att använda epoxi istället för polyester när jag ska bygga upp tanken på moto-martinen. Ska givetvis handla allt på Biltema. Där finns vanlig glasfibermatta samt även glasfiberväv (ser ut som vit kolfiber). Till epoxi rekommederar de väven (som givetvis är runt dubbelt så dyr). Varför? Kan jag använda vanlig matta och bli nöjd ändå?


(ingen som känner ett enormt behov att fixa min tank?:p)
 
Jag plastar inte med epoxi,,,,,,,, du måste ju plasten eller polyestern som du kallar den att blöta upp väven med.
Bland lite svart färgpigment i plasten så ser det ut kolfiber, om du använder den vävda vill säga.
 
Jag plastar inte med epoxi,,,,,,,, du måste ju plasten eller polyestern som du kallar den att blöta upp väven med.
Bland lite svart färgpigment i plasten så ser det ut kolfiber, om du använder den vävda vill säga.

Inte säker helt på vad du menar, men måste man använda polyester för att glasfibrena ska "blötas"?

Är i detta fall helt ointresserad om hur det ser ut rent estetiskt med fin väv eller ett virrvarr, ska ändå lackas.
 
Är det polyester eller epoxi i tanken från början?
Om du vet att tanken är i epoxi från början så ta epoxi.
Vet du inte så ta epoxi,
polyester fäster dåligt på epoxi, men bra tvärom.
Vet du helt säkert att den är i polyester så kan du köra med det igen.

Möjligen rekommenderar dom epoxi till väven pga en såkallad sizing som vävar kan vara belagda med, detta är typ ett bindemedel vilket gör att plasten reagerar på önskat sätt med väven. (överkurs)
Visst kan det vara så att biltemas vävar har sizing, men att personalen skulle veta detta finner jag föga troligt.

Fråga varför dom rekommenderar som dom gör.

Epoxi = lång härdtid
Polyester = kort härdtid, tänkvärt vid planering och inköp.
 
Jag har ingen akut lust att laga din tank men min hovleverantör av gjutningstjänster kanske vill. Han reparerar båtar till vardags och på lediga stunder gjuter han oneoff kolfiberprylar till mig. Givetvis blir det inte gratis men han är vettig i pris...
 
Inte säker helt på vad du menar, men måste man använda polyester för att glasfibrena ska "blötas"?

Är i detta fall helt ointresserad om hur det ser ut rent estetiskt med fin väv eller ett virrvarr, ska ändå lackas.

Ja det är viktigt att väven blir genomdränkt av polyestern, sen ska du se till att få ur så mycket luft ur väv ner den är genomblöt, har du nått hårt bakom så finns det en spårad rulle, som en lite roller som man målar med fast denna är i aluminium.

Jag ska fan gör en hugger eller nått och se om det går att få fram kolfiberlooken.:yoparty
 
Jag ska fan gör en hugger eller nått och se om det går att få fram kolfiberlooken.:yoparty

Att få en schyst kolfiberyta som är snygg nog för klarlack kan du glömma utan formar och vacumsug. Snikvarianten är att plasta traditionellt och sen vattenslipa ytan, blir aldrig samma djup och finish men vem har tid att göra dubbla formar till en oneoffpryl....
 
Att få en schyst kolfiberyta som är snygg nog för klarlack kan du glömma utan formar och vacumsug. Snikvarianten är att plasta traditionellt och sen vattenslipa ytan, blir aldrig samma djup och finish men vem har tid att göra dubbla formar till en oneoffpryl....

Mest bara för att se om det skulle gå hem hos folket, och lite för att jag tycker lite att kolfiber på gathojar har blivit lite homo ungefär som krom på glidarna. Till vilken nytta har man en hugger i kolfiber,

Vi byggde en kåpa en gång och vi hade som mål att den ska bli så lätt som det bara går utan att den fladdrade i fartvinden,,,,,, den blev faktiskt väldigt lätt, inte mycket till skydd men det var inte målet,, det var kul,.
 
Är det polyester eller epoxi i tanken från början?
Om du vet att tanken är i epoxi från början så ta epoxi.
Vet du inte så ta epoxi,
polyester fäster dåligt på epoxi, men bra tvärom.
Vet du helt säkert att den är i polyester så kan du köra med det igen.

Möjligen rekommenderar dom epoxi till väven pga en såkallad sizing som vävar kan vara belagda med, detta är typ ett bindemedel vilket gör att plasten reagerar på önskat sätt med väven. (överkurs)
Visst kan det vara så att biltemas vävar har sizing, men att personalen skulle veta detta finner jag föga troligt.

Fråga varför dom rekommenderar som dom gör.

Epoxi = lång härdtid
Polyester = kort härdtid, tänkvärt vid planering och inköp.

Antar att tanken är polyester, dock inget jag vet med monsterstor säkerhet. Anledningen att jag vill ha epoxi är att jag har hört att det ska ha större motståndskraft mot bensinen. Den nuvarande tanken har fått böldpest och en ny "överdel" ska fixas.
 
Antar att tanken är polyester, dock inget jag vet med monsterstor säkerhet. Anledningen att jag vill ha epoxi är att jag har hört att det ska ha större motståndskraft mot bensinen. Den nuvarande tanken har fått böldpest och en ny "överdel" ska fixas.

Min åsikt är att alla fibertankar där det konstant skall stå bensin bör ha skyddande ytbehandling på insidan oavsett om det är polyester eller epoxy. 3M EC-776 is da shit som tätningsmedel....

Där finns både polyester och epoxi som är klassat som kemikalieresistent men det kostar så mycket mer att tanktätning som efterbehandling är billigare....
 
Ja det är viktigt att väven blir genomdränkt av polyestern, sen ska du se till att få ur så mycket luft ur väv ner den är genomblöt, har du nått hårt bakom så finns det en spårad rulle, som en lite roller som man målar med fast denna är i aluminium.

Jag ska fan gör en hugger eller nått och se om det går att få fram kolfiberlooken.:yoparty

Varför krångla? Kolfiber är inte speciellt dyrt om man köper spillbitar hos de som bygger detaljer i det materialet.

Sedan ska man inte använda matta utan twillväv om man ska göra något som är dubbelkrökt.

Mest bara för att se om det skulle gå hem hos folket, och lite för att jag tycker lite att kolfiber på gathojar har blivit lite homo ungefär som krom på glidarna. Till vilken nytta har man en hugger i kolfiber,

Helt riktigt. Glasfiber är i 90% av fallen good enough, men den saknar ju den för så många ack så viktiga posörkvaliteten.
 
Last edited:
Svar nej, du ska INTE använda huggen matta till epoxy. Mattan hålls ihop av ett bindemedel som ska lösas upp av lösningsmedlet i polyester/vinylester (vilket gör att den blir väldigt formbar i vått tillstånd, istället för styv som den är när den är torr). Epoxy innehåller inte lösningsmedel (eller: gör den det vill du inte använda den ändå, bra grejer ska inte späs ut i onödan) så den funkar inte med matta.

www.kompositfabriken.com säljer för övrigt billigare(!) och sannolikt bättre material än Biltema.

Kan eventuellt tänka mig att åta mig lagningsarbete på din tank med epoxy (kompositfabrikens system 4) och glasfiberväv, möjligvis vakuumgjutet om det är genomförbart med de grejer jag har. Den epoxyn ska enligt säljaren tåla bensin (frågade då jag hade tankbygge med i planerna när jag handlade) men det är kanske inte något jag litar hundraprocentigt på när bensinens innehåll kan ändras från dag till dag... Invändig tanktätning skulle inte vara dumt alltså, om inte annat så för att skydda resten av orginaltanken som inte tagit skada ännu.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top