Offer - Suzuki GSX-R750 av 1996 års modell.
Efter att först ha misstänkt kamkedja/kamkedjespännare i min jakt på ett missljud - http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206953 - så har jag äntligen fått för mig att tömma oljan ur motorn. Resten kan ni nog egentligen räkna ut själva, men hur som haver så såg oljan ut som det varit algblomning eller liknande då det fanns miljarders med mikropartiklar. Jag drar slutsatsen att vevlagren och/eller vevstakslagren sjunger på sista versen.
Nu kommer frågan vad jag ska göra åt saken. Som jag ser det så har jag tre alternativ:
Alla tips om vad jag ska göra, och i fallet mecka själv - HUR jag ska göra det, emottages tacksamt.
Efter att först ha misstänkt kamkedja/kamkedjespännare i min jakt på ett missljud - http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206953 - så har jag äntligen fått för mig att tömma oljan ur motorn. Resten kan ni nog egentligen räkna ut själva, men hur som haver så såg oljan ut som det varit algblomning eller liknande då det fanns miljarders med mikropartiklar. Jag drar slutsatsen att vevlagren och/eller vevstakslagren sjunger på sista versen.
Nu kommer frågan vad jag ska göra åt saken. Som jag ser det så har jag tre alternativ:
- Lämna in på reparation
Kan kosta en halv förmögenhet. Vet nån om någon som kan tänkas göra det för en vettig penning? Kan leverera hel hoj eller bara motor. - Skaffa en annan motor
Verkar vara svårt att hitta, och även här kan det kosta en halv förmögenhet. Nån som har en fräsch motor till ett vettigt pris eller som kan peka på var man kan hitta en? - Fixa själv
Har inte tummen helt mitt i handen, men är nojig på vad jag klarar av och har väl inte de bästa verktygen för att göra det heller. Frågan är om jag måste dela hela motorn, inklusive växellåda och topp, för att komma åt vevlagren. Behöver jag slipa/mäta upp veven?
Alla tips om vad jag ska göra, och i fallet mecka själv - HUR jag ska göra det, emottages tacksamt.