Vev/vevstakslagerbyte GSX-R750 -96

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Offer - Suzuki GSX-R750 av 1996 års modell.

Efter att först ha misstänkt kamkedja/kamkedjespännare i min jakt på ett missljud - http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=206953 - så har jag äntligen fått för mig att tömma oljan ur motorn. Resten kan ni nog egentligen räkna ut själva, men hur som haver så såg oljan ut som det varit algblomning eller liknande då det fanns miljarders med mikropartiklar. Jag drar slutsatsen att vevlagren och/eller vevstakslagren sjunger på sista versen.

Nu kommer frågan vad jag ska göra åt saken. Som jag ser det så har jag tre alternativ:
  1. Lämna in på reparation
    Kan kosta en halv förmögenhet. Vet nån om någon som kan tänkas göra det för en vettig penning? Kan leverera hel hoj eller bara motor.
  2. Skaffa en annan motor
    Verkar vara svårt att hitta, och även här kan det kosta en halv förmögenhet. Nån som har en fräsch motor till ett vettigt pris eller som kan peka på var man kan hitta en?
  3. Fixa själv
    Har inte tummen helt mitt i handen, men är nojig på vad jag klarar av och har väl inte de bästa verktygen för att göra det heller. Frågan är om jag måste dela hela motorn, inklusive växellåda och topp, för att komma åt vevlagren. Behöver jag slipa/mäta upp veven?

Alla tips om vad jag ska göra, och i fallet mecka själv - HUR jag ska göra det, emottages tacksamt.

Kan få tag på en -99:ans motor för 8000:-. Nån som vet vad en reparation av den befintliga motorn kan tänkas gå på?

Kan få tag på en -99:ans motor för 8000:-. Nån som vet vad en reparation av den befintliga motorn kan tänkas gå på?

Jag skulle först lyfta ur maskin,vända på den och lyfta på locket för att konstatera hur vevaxeln ser ut innan jag dömde ut hela motorn.

Kolla med Tede-77 här på forumet. Han är överjävlig på att skruva i motorer:tummenupp

Jag skulle först lyfta ur maskin,vända på den och lyfta på locket för att konstatera hur vevaxeln ser ut innan jag dömde ut hela motorn.

Jag dömer inte ut hela motorn, utan jag väger mina alternativ. Om jobbet kostar mig 6kkr + tid så kanske det är värt att lägga på 2kkr för en 3 år nyare motor.

Helst vill jag slippa jobbet helt. Inte för att jag är lat eller så (även om jag är ganska lat :tungan), utan mer för att jag kommer vara skitnojjig över om jag gjort rätt. Hade ur kamaxlar, kamkedja och kamkedjeguide för att låta Alviks-mecken kika på det. Efter att jag plockat ihop motorn igen och provstartat så var jag skitnojjig och tyckte det tillkommit ett missljud. Kort och gott, gör jag det själv så kommer säkert skiten rasa pga att jag monterat ihop nåt fel. :näsblod
Sen har jag inte bästa stället att hålla till på heller.

Vad kan en motor tänkas väga? Har svårt att hitta uppgifter om sånt. Kan ju vara bra att veta om jag nu vågar mig på att plocka ur den själv.

Nu har jag inte skruvar gsxr men därimot r6 08 och zx9r 98

Lyft ur motorn alternatitv lägg hojen på sidan. Skruva av nedersta kåpan på motorn. Lys med ficklampa på överfallen till vevstakarna / vevaxeln. Är någon av dessa blå / mörk då är det ett lager som gått. Är det så MÅSTE du byta alternativt slipa om veven. Byta samtliga lager och ev även vevstaken.

Har vevstaken gått så beror det lite på hur mycket du behöver ta isär, på r6an så var man tvungen att plocka toppen för att kolven inte gick att dra ut nedåt, vet ej hur det är på din hoi.

Får du en motor för 6000 säger jag KÖP KÖP KÖP!

Uppskattad kostnad för renovering

Vevstake 1000:-
Vevaxel 4-8000:-
Packningar 5-1000:-
lager 18 st halvor a 50 = 900 kr
Tid ca 2 dagar. (kanske kan du jobba extra och tjäna 2000?)

Bikebandit.com säljer billiga delar! Lycka till!

MVH Oskar

Mellan tummen å peken:80-100kg.

Skulle tippa på 50-60
Jag klarade av att lyfta min kawasakimotor utan problem själv.
Lyfte upp den i ramen med hjälp av tre spännband. 1 för att hålla när jag tog omtag, och två för att lyfta med. Var bättre än att vara 2 pers då spännband inte gnäller över att det är tungt och gör ont i händerna :tummenupp

Last edited:
ANNAN MOTOR

Alla lagerhaverier leder OFELBART till kasserad vevaxel

Lagerhalvor 215 kr st x 18 st

Topp packning 1000 kr

Vevaxel ny 10 000

vevaxel beg ca 3000

Beg motor 8000kr + mycke reservdelar i din gammla motor

Även fast lagret inte gett sig helt än? Dvs motorn går fortfarande, fast det knackar på varvtal > 3500rpm. Än så länge verkar det inte ha skurit, utan bara knack + mikroskopiska spån i oljan.

Jepp, När man väl hör missljud så är det garanterat för sent

Enda gången man "byter" lager i en mc motor är då man har rivit för inspektion

Och man tycker att det är lite märken eller lite fult nån stans

Eller på en långmilare då man tycker att det känns bra med nya lager

Många gånger har man chansat med en till synes fin vev som man puttsat med fint slippapper

leder OFELBART till haveri

Vet inte om det är nån merit att skryta med men jag har nog gjort av med i snitt 2 vevaxlar per år sedan 1984:banana:D

dom väger väl en 10 kg styck hur mycket järnskrot skulle man ha då??
(om man sparat)

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...