Läckande framgaffel igen!

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Hej!
För ca 2 månader sedan så var min hoj inne på service för bland annat byte av packningar i framgaffeln. Har väl kört runt 30-40 mil sedan detta.

Idag så märkte jag att det åter igen har börjat läcka från den ena gaffeln och det är katastrof för det rinner fan ner på skivorna igen och hojen blir livsfarlig. =(

Frågan är...borde man inte kunna reklamera detta till verkstaden eller kan det ha hänt något som har skadat boxen på dessa 30 mil jag hunnit köra?

Pallar inte lägga ut en krona till på detta aset till hoj...
 
Alternativt ÄR ett gaffelBEN skadat, och hur många pacboxar du byter i just det BENET så kommer det läcka isf.

Eller... så har du fått smuts/döda fasttorkade flugor på gaffelbenet i fråga, (som man ju får på VARJE resa...) som sen sätter sig i tätläppen på p-boxen och det läcker. Detta är mycket vanligt.

Går att fixa, men undersök som sagt orsaken till läckan först. (hack i kromet eller fluga) Fluga går att få bort med ett bladmått. Hack måste slipas och lackas/fyllas med nåt och sedan slipas igen.
 
Last edited:
Japp, ska ringa honom på måndag och kolla. Tänkte mest om det kunde vara något som hänt under dessa 30 mil som kan ha skadat packningen?
Låter som du fått in något skit innanför packboxen, antingen efter bytet eller i samband med det. I så fall kan det funka att ta ett tunt bladmått och sticka in och dra runt gaffelbenet, för att rensa bort den. Men som sagt, det känns inte orimligt att verkstaden som monterat dem tar det.

Edit: Naturligtvis kan benet vara skadat också, men det borde verkligen verkstaden ha kollat i samband med bytet.
 
Last edited:
Kollade benet och det såg fint ut. Inga intorkade flugor eller några repor alls.

Känns dock som att det är något som inträffat under dessa 30 mil för när jag fick tillbaka den så kan jag inte minnas att det läckte, det borde jag ju rimligtvis ha reagerat på i så fall. =)
 
Kollade benet och det såg fint ut. Inga intorkade flugor eller några repor alls.

Känns dock som att det är något som inträffat under dessa 30 mil för när jag fick tillbaka den så kan jag inte minnas att det läckte, det borde jag ju rimligtvis ha reagerat på i så fall. =)

Om du tar bort det övre dammskyddet (det du ser) så kan du sen se själva packboxen.
Ser den ok ut hela varvet runt?
(kan vara svårt att de hela varvet på många hojar)
Läppen ska smita åt runt innerbenet, och vara fri från veck.

Det händer ibland nämligen att en bit av läppen viker sig dubbel
Det går isf att pilla till med nämnda bladmått.
 
Om du tar bort det övre dammskyddet (det du ser) så kan du sen se själva packboxen.
Ser den ok ut hela varvet runt?
(kan vara svårt att de hela varvet på många hojar)
Läppen ska smita åt runt innerbenet, och vara fri från veck.

Det händer ibland nämligen att en bit av läppen viker sig dubbel
Det går isf att pilla till med nämnda bladmått.

Nu står hojen 6 mil härifrån igen. =(
Men ska kolla så fort jag är hemma igen!
 
Kan vara så jäkligt att firman fått ett set gamla p-boxar som är lite stela i gummit.
Dom brukar börja läcka rätt omgående.

Om dom monterats dåligt läcker det direkt.

Snacka med reparatören och meddela ditt problem.
Börjar du mickla med det så kan han lätt komma ur garantianspråket med "har du pillat på den?"
 
Man behöver inte göra nått åt det. När oljan är slut så läcker det inget mer.

Jag besiktade farsans motorcykel med läckande gaffel när det hade slutat komma olja.

Strax innan jag körde in i hallen torkade jag bort det sista från innerbenet, den gick igenom!

(sen renoverade vi faktiskt gaffeln innan vi körde den mer, för den bottnade hårt när man bromsade)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top