Dyka 80 meter -hur svårt är det?

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
80 meter är inte ett problem för någon med trimix, visst kräver det lite eftertanke osv men det är inte ett "problemdjup" så de där tackorna lär inte finnas kvar när bärgningsbolaget lämnar..

Jag tyckte det var läckert att dom hade hittat en gammal hansabåt på bottnen i stockholms skärgård igen,

Vargskeppet eller vad dom kallade den, nästan intakt, hoppas dom hittar kul grejor i lasten, eventuellt kan det vara den båten som fraktade reservdelarna till min motorcykel...

[YOUTUBE-ID]vF4PN8-2YSk[/YOUTUBE-ID]

Lokalisera skatten, skicka ned en tub och en sån där bärgningsballong, hyr han på filmen och släng på han ett par simfötter :tummenupp

app app ! :ajjabajja

Han gjorde inget säkerhetsstopp på 5 meter, han måste stanna där i 3 min för att undvika dykarsjuka :fakta

Låna en liten u-båt med fönster, propellra runt tills du hittar skattjäveln, hur svårt kan det vara?

Han gjorde inget säkerhetsstopp på 5 meter, han måste stanna där i 3 min för att undvika dykarsjuka :fakta

...med tub så gör man det...

Låna en liten u-båt med fönster, propellra runt tills du hittar skattjäveln, hur svårt kan det vara?

mjaa, det svåra är att hitta den där ubåten med fönster som jag kan låna...

Last edited:
...med tub så gör man det...

mjaa, det svåra är att hitta den där ubåten med fönster som jag kan låna...

Så det gäller inte fridyk?

Visste jag inte =) Måste missat kapitlet där de skrev om det, eller så finns det inte med i padi boken

Jävligt grymt ialf, 88 meter... sjukt

det gäller bara yngre dykare med padi, de gamla lärde sig att gå dirrekt så snabbt som man kan till ytan.

:rofl:hihi

Last edited:

ALDRIG när du fridyker!!!! Den största faran för en fridykare är de sista 15m när du stiger upp till ytan (oavsett vilket djup man varit nere på), så man ska upp upp upp... :)

Last edited:
Kan man gå upp hur fort som helst vid fridyk? Tänkte om man hade en lina längst ner som drar en upp med en jäkla fart eller firat ned en snabb motor med propeller vad dom nu heter, sådan med handtag.

fölåt :gråta

SKRIK INTE :smasha

:)

orsaken till det är att det är så kort exponeringstid och luften du har i lungorna komprimeras under trycket precis som din kropp gör och därmed så är det så lite "gas" som diffunderar in i kroppen så att dykarsjuka blir näst intill omöjligt att få.
däremot vet man att pingviner verkar genomföra "säkerhets stopp" på vägen upp från deras djupdykningar på några hundra meter.

kort förklarat
när man apparatdyker så andas du in gas med samma tryck som det omgivande vattnet, detta ger att mer gas diffunderar under längre tid in i kroppen som då har möjligheten att lösa mer gas under tryck och när du då går upp så måste du få ut den gasen du löst i vävnaderna på vägen upp annars så kan det bildas bubblor som klämmer vävnader och täpper till blodkärl mm mm.

och TUB har man kaviar i !
Flaskor har man sådant gott man är rädd om.

Kan man gå upp hur fort som helst vid fridyk? Tänkte om man hade en lina längst ner som drar en upp med en jäkla fart eller firat ned en snabb motor med propeller vad dom nu heter, sådan med handtag.

Nja, du kan stiga hur fort du vill. Det som extrem fridykare håller på med kallas för no limit, de sitter på en släde som drar ner dem till ett visst bestämt djup (världsrekord över 200m) sedan avfyrar man en ballong som drar en upp men en sjutusan fart! :) Livsfarligt... Alla har väl sett det stora blå? :) Denna fridykningsdiciplin är dock ej godkänd vid tävlingar, just för att den är så farlig, men man kan åka ner med en vikt och sedan dra sig upp på linan som vikten sitter fast i... Variabel vikt kallas det. :) Mitt djup ligger på 13m... sedan trodde jag min bröstkorg skulle tryckas sönder.. panik och nattsvart! Så, en liten lektion i fridyk! :)

inte min mening...sorry.. ville bara förstärka ALDRIG.... :Bugar. Det är så många som tror att fridykning och tubdykning är lika.. men det är ungefär som om man tror att köra eu-moppe e samma sak som att köra sh... typ

ingen fara =)

Dykning är ialf riktigt kul! Nattdyket jag gjorde på koh chang var awsome! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg