Yamaha TTR600-98 (Problem!!!)

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Min vän Micke har en Yamaha TTR600-98 som knallat ca:2500-3000mil grus/skog utan större problem, och nu en dag började den bluddra på mellan varv.

Uppträdande:
Hojen går på tomgång och fullgas med lite trugande med bludder, men bluddrar (misständer) däremellan och svartryker endel.
(Det låter som ett varvstopp som går i när den bluddrar)

Micke har gjort följande:
-Bytt stift
-Rengjort förgasarna
-Kollat stödgivaren (för säkerhetsskull bara)
-Kollat bensin tillförseln

Men den fortsätter gå allt sämre bara:gnissla

Är det någon som har en verkstadshandbok med elschema till TTR600-98?


Vad tror ni som åkt TT att det kan vara med hojen?

Mvh // Johan
 
Last edited:
Har ni kollat att inte tändlägesgivaren är paj eller har kabelbrott eller att kontakten har lossnat?? Skulle ju kunna vara CDI boxen också som har fått problem med kontakten eller interna problem och därför inte backar tändningen med varvet.

En annan sak jag kom att tänka på är plungertätningen till choken.
Om den är slut så lär den gå väldans fett, men å andra sidan även på tomgång.
 
Har ni kollat att inte tändlägesgivaren är paj eller har kabelbrott eller att kontakten har lossnat?? Skulle ju kunna vara CDI boxen också som har fått problem med kontakten eller interna problem och därför inte backar tändningen med varvet.

En annan sak jag kom att tänka på är plungertätningen till choken.
Om den är slut så lär den gå väldans fett, men å andra sidan även på tomgång.

Micke har mätt upp tändlägesgivaren, men inte inspekterat givaren för ögat!
(Mätt ohm genom kontakten)
Och även haft loss CDI boxen m.m och kollat kontakterna.

Det skulle vara kalas med en bok med värdena för CDI boxen & tändspolen!:Bugar

Vi tror dock inte att motorn går fett i övriga registret, snarare tvärt om.
Att den "osar" lite svart ur pipan känns mer som det kommer från misständningar i mellan varvet.

Sen ska det tilläggas att när den bluddrar bryr sig inte motorn om ifall choken är ute eller inne, men dock kräver den choke som vanligt vid start och varmkörning.:va
 
Last edited:
Micke har mätt upp tändlägesgivaren, men inte inspekterat givaren för ögat!
(Mätt ohm genom kontakten)
Och även haft loss CDI boxen m.m och kollat kontakterna.

Det skulle vara kalas med en bok med värdena för CDI boxen & tändspolen!:Bugar

Vi tror dock inte att motorn går fett i övriga registret, snarare tvärt om.
Att den "osar" lite svart ur pipan känns mer som det kommer från misständningar i mellan varvet.

Sen ska det tilläggas att när den bluddrar bryr sig inte motorn om ifall choken är ute eller inne, men dock kräver den choke som vanligt vid start och varmkörning.:va

Det här låter ju skitkonstigt. Inga brända ventiler?
Jag har en verkstadsmanual och det finns inga värden på CDI boxen.
Spolen kan jag återkomma om. -Eller så hoppar du in på msn och letar efter mig! Det är inte så att han har en kortslutning i elsystemet någonstans?
Kolla så inte en av bromsljuskontakterna till fotbromsen har hoppat loss och ligger och vibrerar emot något på de varv ni får problem.
TTR har positivsystem och dödar hela hojen om en enda kontakt jordas oavsett vad för funktion den går till!
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top