Är dylika däck tillåtna?

När man inte refererartill en kille som klotade igår. Samtidigt som man i samma artikel inte kan läsa sig till att det det inte gått speciellt bra för den som satt på sadeln.

Men visst spåna gärna vidare om det känns meningsfullt.

Lite morbit i mima ögon men kör:va

Inte kan läsa sig till att det inte gått speciellt bra? Det står ju direkt i artikeln och i första inlägget att han tyvärr är illa därran.

Jag hoppas jag inte uppfattas som respektlös men jag ser inte att det ska vara något fel med att diskutera ett däck som synns på bild i ett nyhetssrepotage.

Även om denna tråd handlade om vad som orsakat olyckan så skulle jag inte se ett fel med det. Hans anhöriga och vänner undrar säkert över exakt samma sak. Alla vill alltid få veta vad som orsakat en olycka. Det gör att vi kan lära oss vad som måste förändras för att det inte ska ske igen.

OM det visar sig att dåligt däcksval varit en bidragande orsak i detta fall så är det väl bra för allas skull att det diskuteras?

Är det mer respektlöst bara för att han är medlem här på detta forum? Vore det mindre respektlöst att diskutera vad som orsakade sex sjömäns död inatt?

Nej, alla dylika diskussioner görs för att vi ska kunna undvika framtida olyckor.

Last edited:
Inte kan läsa sig till att det inte gått speciellt bra? Det står ju direkt i artikeln och i första inlägget att han tyvärr är illa därran.

Jag hoppas jag inte uppfattas som respektlös men jag ser inte att det ska vara något fel med att diskutera ett däck som synns på bild i ett nyhetssrepotage.

Även om denna tråd handlade om vad som orsakat olyckan så skulle jag inte se ett fel med det. Hans anhöriga och vänner undrar säkert över exakt samma sak. Alla vill alltid få veta vad som orsakat en olycka. Det gör att vi kan lära oss vad som måste förändras för att det inte ska ske igen.

OM det visar sig att dåligt däcksval varit en bidragande orsak i detta fall så är det väl bra för allas skull att det diskuteras?

Glöm det:gnissla

Är det mer respektlöst bara för att han är medlem här på detta forum? Vore det mindre respektlöst att diskutera vad som orsakade sex sjömäns död inatt?

Nej, alla dylika diskussioner görs för att vi ska kunna undvika framtida olyckor.

Om det nu är så.. så oavsett vad så är det nog inte så roligt att diskutera just nu. Mycket folk som känner/träffat/umgåtts osv är nog fortfarande i chock eller i alla fall jävligt svårt att sluta tänka på det som har hänt, jag är en utav dem.

Lås den här tråden, och om du nog fortfarande vill diskutera vilka däck som är lagliga (För ditt eget wikikonto?), så snälla.. Starta en ny tråd som inte är parallellt med den olyckan.

mina 50-öringar..

Det är självklart väldigt sorgligt att denna kille är svårt skadad, men rent generellt så tror jag att vi gör majoriteten en björntjänst genom att inte diskutera och belysa problematiken med att nyblivna körkortsinnehavare kör omkring med vad som verkar vara olagliga racedäck på extrema racehojar och sen kör omkull och skadas svårt. Jag tror inte att vi som kollektiv tjänar på att dröja med sådana diskussioner. Det vore tyvärr att sopa problemen under mattan.

Jag har ärligt talat svårt att komma på ett viktigare samtalsämne här på detta forum.

Ifall det faktum att enskilda medlemmar är personligt påverkade/drabbade av en tragisk olycka ska leda till att alla dylika diskussioner är tabu då skulle vi inte kunna diskutera nån olycka överhuvudtaget. Och det skulle definitivt vara dåligt för motorcykelkollektivet i dess helhet.

Säger följande med den allra största respekt:

Ifall innehållet i en tråd är för känsligt för en enskild medlem så är nog det bäst för alla parter ifall den medlemmen inte läser den tråden.

Det är självklart väldigt sorgligt att denna kille är svårt skadad, men rent generellt så tror jag att vi gör majoriteten en björntjänst genom att inte diskutera och belysa problematiken med att nyblivna körkortsinnehavare kör omkring med vad som verkar vara olagliga racedäck på extrema racehojar och sen kör omkull och skadas svårt. Jag tror inte att vi som kollektiv tjänar på att dröja med sådana diskussioner. Det vore tyvärr att sopa problemen under mattan.

Jag har ärligt talat svårt att komma på ett viktigare samtalsämne här på detta forum.

Ifall det faktum att enskilda medlemmar är personligt påverkade/drabbade av en tragisk olycka ska leda till att alla dylika diskussioner är tabu då skulle vi inte kunna diskutera nån olycka överhuvudtaget. Och det skulle definitivt vara dåligt för motorcykelkollektivet i dess helhet.

Säger följande med den allra största respekt:

Ifall innehållet i en tråd är för känsligt för en enskild medlem så är nog det bäst för alla parter ifall den medlemmen inte läser den tråden.
Klart vi kan prata däck men vi ska inte relatera det till denna oyckan. Väldigt få (om ens någon) vet i dagsläget varför det gick som det gick. Den kan ha berott på flera olika orsaker och vi kan inte säga om däcken hade med detta att göra eller ej. Jag hoppas först och främst han kan bli någorlunda återställd, just nu ligger han visst nedsövd på IVA.

Vad man däremot kan säga är att man bör vara väldigt försiktig och medveten när man kör på denna typ av däck, som tidigare sagts så arbetar slicks bäst i en temperatur över 80 grader och alla som kört ut på ett banpass med ouppvärmda slicks vet vad jag pratar om när jag säger att det är snorhalt. Alla som dessutom varit ute på ett rejspass med slicks när det börjat regna och tempot sjunkit och med det tempen i däcket vet också vad som händer. Orsaken till att man handskär ett slicks på kanterna är att man vill få en rörelse i gummit som i sin tur ger däcket värme och därmed grepp och nej, dessa är inte godkända att köra på gata med.

Mer än såhär behöver man egentligen inte diskutera, du vet ju inte hur skicklig personen som satt på hojen är på att köra. Han kan ha kört RR eller cross i flera flera år innan han bestämde sig för att ta körkort och kan därmed vara en gud på att framföra sin MC eller så är han ha en försiktighetsgeneral som enbart ville ha en sporthoj för att det var snyggt, inte för att köra skiten ur den.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back