jag får nog erkänna att det finns massor av problem som jag bryr mig om som är viktigare för mig än om en eller annan person som jag inte känner pratar mer eller mindre bra svenska. För mig är det helt enkelt ett icke-problem som inte påverkar mitt liv för fem öre.
jag tror vidare inte att det är möjligt att uppnå "allt är bra". Llivet är för komplicerat för det, jag förväntar mig inte heller att allt ska anpassas för att passa mig, mina värderingar eller mina önskningar. Jag kräver inte heller att andra, födda var dem än är, ska leva sin liv för att inte irritera mig eller tycka om det jag tycker om. Jag ser inte heller något vettigt i att leta efter fel bara för att kunna säga att det kunde varit bättre.
Tvärtom är jag, konstigt nog till skillnad från alla nationaliser, glad och stolt över att bo i ett land där det finns mat, fred, husrum, utbildning, jobb, åsiktsfrihet. Jag är också tacksam för att jag har fått denna möjlighet som inte har funnits för långt över 99% av alla människor som någonsin har levt på Moder Jord. Jag är glad att jag bor i ett land där en prishöjning på DVD kan bli en förstasidesnyhet.
jag har inte heller något problem med att se att andra kan vilja ha en del av den väldigt stora del av vår gemensama kaka som vi här i Sverige sitter inne med och anser att det är ok om andra vill söka sin lycka här, precis som att en svenska kan få söka lyckan i ett annat land om det passar honom.
Jag har inte hller något problem med att acceptera att det alltid kommer att finnas folk längst ner i hierarkin i samhället. Det behöver inte vara ett bevis på att dem är moraliska korrupta eller något sådant.
Jag kommer ALDIG att sitta och klaga på bagateller så länge som mer än en mlijard personer svälter i världen och en ännu större andel riskerar sina liv eller sin frihet om de yttrar en felaktig åsikt.
Men jag kommer nog att då och då klaga på dina åsikter, även om du ibland är dj-t kul.
Det är helt rätt att klaga på mina åsikter. Jag gillar att försvara dom, det stärker dom nämligen så länge ingen punkterar dom.
När jag läser det du skriver så kommer jag direkt att tänka på filmen "A few good men" med Tom Cruise. Jack Nicholson pratar i filmen om "the marines" som står vid gränsen och försvarar "Svenssons" så att de mer eller mindre ovetandes kan leva de bra liv de gör. För mig gjorde du just klart att du är en "Svensson".
Du skiter alltså mer eller mindre i hur dina skattepengar används? Du menar alltså att eftersom vi har det så bra i Sverige idag så ska vi släppa allt vad kontroll innebär, för det finns ju så många andra länder som har så mycket värre problem?
I min bok så är det receptet på att skapa ett u-land.
Fast det är klart, det är väl direkt dumt att de ska höja sig till "vår" nivå, det är väl bättre att vi sänker oss till deras nivå?
Jag tycker att vi har ett lysande exempel i en anna tråd i OT till vilken vi kan dra paraleller, tråden om killen som hade varit hos Arbetsförmedlingen i en månad och inte fått jobb. Om vi fortsätter den liknelsen, tycker du att det är Arbetsförmedlingens uppgift att åka hem till arbetssökande, laga frukost, torka dom i arslet, köra dom till ett sedan tidigare ordnat jobb och hålla dom i handen medans de jobbar, kanske till och med trycka på dig en utbildning som passar dig som handen i handsken, efter att de undersökt dig både medicinskt och psykologiskt?
Inte?
Varför ska vi då göra det med invandrare/flyktingar?
För att det är synd om dom?
Det är väl ingen som har påstått att det är dåligt. Faktumet är dock att så inte sker och inte fan blir situationen bättre av att white-trash o co sitter och gafflar på internetforum och bland de anställda på linan vid Volvo Powerplant om hur lata och parasiterande dessa människor är. Samtidigt är er favoritbenämning "politiskt inkorrekt" lika imbecilt som "rasistjävel". Två omskrivningar för främlingsfientlig respektive argumentslös.
Agera istället för att propagera, annars kan du dra täcket över dig.
Aha, så att diskutera en åsikt på ett fredligt sätt på ett forum är illa. Vad föreslår du då? Gå ut med palestinasjal och tegelsten och protestera?
Du menar alltså på allvar att min åsikt, som går ut på att förbättre situationen för de invandrare/flyktingar som faktiskt är intresserade av att bidra till det bra samhälle vi har, samt att vi inte bara kastar resurser i sjön och sedan får ta smällen av våran nu totalt ickefungerande invandringspolitik, på något sätt är
främlingsfientlig och
rasistisk?

Men att låta tusentals somalier bo i ett betongghetto i en Sthlms förort, inte kunna ett skit om Sverige, inte få nåt jobb, och nu dessutom brinna inne för att de inte fått ordentlig svenskundervisning, är vadå? Humanitärt? Det är väl förfan rasism och främlingsfientlighet om något?