Byte av bakdäck

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
Har precis fått tillbaka mitt mitt bakdäck och ska nu till att sätta tillbaka det... det jag funderar på är om jag ska fetta in "stången" som går genom svingen och däcket, eller om det är något annat som ska fettas in.

Nått annat att tänka på?

Hojen i fråga är en gsxr 750 07a

//Stefan

Ja fetta in stången. Annat att tänka på? Nej.. inte annat än att dra med rätt moment (ca 100nm) och få rätt spel i kedjan igen.

Jag brukar bara sätta tillbaka sålänge delarna är rena och fina. Det skadar väl inte att smörja in stången lite ifall den ser torr eller bedrövlig ut.

Tänk också på att köra lite försiktigt tills du har ruggat upp däcken lite, annars kan det bli lite halt. (ca 2 km)
Hej hej.
:)

Som alla vi killar vet så ska stången ALLTID fitt.. f`låt fettas in, hålet ska oxå vara fuktigt... skämt åsido gör rent med 5-56 eller likn. fetta in axeln med fett o montera.

Du ska ha ett så långtrådigt fett som möjligt. dvs när du tar fettet på fingret så ska tråden bli så lång som möjligt mellan fingret och tuben. Ett långtrådigt fett håller längre, hänger kvar längre.
-Micke-

Ja, de e bara å fetta på som jag brukar säga. Tror det är CRC Universalfett jag har om jag inte minns fel.

Sålänge det är rent och snyggt samt en fett-hinna så brukar jag inte lägga på nytt. Däremot fyller jag med fett innanför packboxarna så det inte kryper in något oönskat inåt.

//KaliZ

Tack för alla snabba svar.

Köpte mig ett litium baserat fett på okq8 som tålde värme upp till 140grader o korta toppar på 250 grader, bör väl funka tycker jag.

Problemet nu värkar vara att få tag på en hylsa till momentnyckeln, dom har ju givetvis slängt på en så stor mutter som möjligt, 36ans hylsa värkar vara omöjlig att få tag på.

Men ska ge mig ut på stan imorgon o leta.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back