Köp en bil och du får en AK-47 på köpet

Det är ju dock ett jävligt bra konstruerat vapen. Inga elduppehåll, lätt att underhålla (behövs knappt) och kan tugga sig genom en vägg bara du har tillräckligt mycket ammunition.

Inte riktigt lika pricksäkert som jänkarnas plastleksaker, men det är väl den enda nackdelen också.

:fakta

Konceptet är ju mer eller mindre kopierat av tyskarna (Sturmgewehr 44) och är det nåt tyskarna kan så är det pervoporr och vapen:fakta

Kan man få AK-47:an monterad i fronten på bilen så man kan röja vägen när man har bråttom? :kulspruta :007JamesBond

Nu råkar ju ST44 vara förfadern till så gott som alla moderna AKs.

AK4 är dessutom närmre besläktad med ST44 än AK47

Mja, jag skulle nog går ett steg längre och säga att Sturmgewehr ÄR den moderna AK:n.

Jag har inte skrivit något om att AK-47 är besläktad med STG44, de har vad jag vet inte en del gemensamt eller har på något annat sätt ett gemensamt släktträd, däremot är AK-47 en sovjetisk version av konceptet Sturmgewehr. En förbättrad, robustare version bättre anpassad för masstilverkning än den alltför komplicerade Stg 44.

Menar du inte något annat?, AK4 är ju rekylomladdad med rullås AK-47/Stg 44 är gasomladdade, som AK5. AK4:s "pappa" heter Stg 45. AK4 har ju inte heller det svängda magasinet, vilket var en praktisk detalj som uppkom av att ammunitionen, både Kurz och M43, såg ut som den gjorde.

Jag skulle snarare säga som så att konceptet Stg 44 utvecklades till karbiner som AK-47 och i förlängningen de flesta automatkarbiner medan Stg 45 ledde fram till tex AK4, egentligen bara "G3-familjen" som inte är gasomladdade idag även om tex M16 har en lite annan princip, ingen pistong.

Last edited:
Konceptet heter "kort piprekyl". 10faldigt driftsäkrare än gas-vridlås..

I en automatkarbin? Nu är jag förvisso ingen expert vad gäller handeldvapen men i min värld används kort piprekyl på tunga ksp och pistoler. Även AG 90 fungerar väl enligt denna princip? Problemet torde vara vikten. Annars skulle ju inte merparten av alla automatkarbiner vara gasomladdade.

Sen är ju många vapen med gas/vridlås väldigt driftsäkra. AK5 upplevde jag tex som ett mycket driftsäkert vapen. Betydligt bättre än AK4, men det var kanske för att de exemplaren var gamla och slitna. De gamla skräckvarianterna, som tex första generationens M16, tillhör nog historien.

En tvåårig flicka i Las Vegas svävar mellan liv och död efter att ha skjutits i bröstet av sin fyraårige bror.

De två vådaskotten inträffade mindre än en vecka efter att en femårig pojke dog efter att ha skjutit sig i huvudet med en pistol som han hittade i pappans bil.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3257087.svd

Hur många barn dör i andra olyckor årligen i USA? Några tiotusen eller?

Alltså vet du inte om åsikten du sannolikt har är över huvud taget underbyggd eller om den är att betrakta som 100% aftonbladetisierad. :tummenupp

ha koll på allt som händer over there är liite svårt men det låter som du satt inne med svaret så kläm fram det!

aftonbladet hade väl inget med saken att göra mer än att de översatt bitar av det amerikanska inslaget

edit: åsikt i ämnet?, lite galet verkar det vara med så lättillgängliga vapen

Last edited:
ha koll på allt som händer over there är liite svårt men det låter som du satt inne med svaret så kläm fram det!

aftonbladet hade väl inget med saken att göra mer än att de översatt bitar av det amerikanska inslaget

edit: åsikt i ämnet?, lite galet verkar det vara med så lättillgängliga vapen

Nä jag har inget svar, vare sig på hur många som vådaskjuts eller drunknar eller blir bistuckna eller går vilse i skogen och aldrig kommer hem eller blir påkörda av bilar, mopeder, helikoptrar, båtar eller vattenskotrar så jag väljer att inte skriva nedlåtande eller uppviglande angående vapen, badstränder, bin, skogar, bilar, mopeder, helikoptrar, båtar eller vattenskotrar.

Jag kan dock gissa att antalet barn som dör fördelat på antalet vapen är lågt jämfört med t.ex. hur många som drunknar jämfört med antal stränder, konstigt att ingen vill asfaltera stränderna...

Alltså vet du inte om åsikten du sannolikt har är över huvud taget underbyggd eller om den är att betrakta som 100% aftonbladetisierad. :tummenupp

Säger killen som aldrig postar några tämligen tvärsäkra åsikter på SH utan (opartiska) källhänvisningar.

Nä jag har inget svar,

...

Jag kan dock gissa att antalet barn som dör fördelat på antalet vapen är lågt jämfört

Det är ju ett lysande sätt att räkna! Sprid hundra gånger så många vapen i samhället! Antalet barn som dödas av vådaskott må öka med en faktor femtio, men antalet dödade barn per vapen kommer att halveras.

Krävs en smygfolkpartist för att lista ut det. :tummenupp

Last edited:
Det är ganska stor skillnad på rekreation och saker som i stort sett bara är gjorda för en enda sak....

Det är för att du med dina svendka aftobladetmått mätt tror och tycker och förvänrtas tycka att vapen är endast av opndo, klassisk kommuniståsikt. :)
En bil är bra för transport men är alldeles livsfarlig under vissa omständigheter, ett vapen är nödvändigt för bl.a. stabilitet men alldeles livsfarligt i vissa sammanhang.
Svåt att begripa, nej, men lite jobbigt att acceptera, jag vet. :krama
Man behöver inte swimmingpool, barn dör i swimmingpool, det är bara fakta och det är inte mitt fel att all fakta som inte är sossefierad gör smulpaj av dina åsikter. :hej

Det är för att du med dina svendka aftobladetmått mätt tror och tycker och förvänrtas tycka att vapen är endast av opndo, klassisk kommuniståsikt. :)

Mannen nu var du snabb, var någonstans har jag uttryckt att vapen endast är av ondo?.

ett vapen är nödvändigt för bl.a. stabilitet men alldeles livsfarligt i vissa sammanhang.

Man kan ju tro att du tycker att det är bra att kreti och pleti har "fri" tillgång till vapen, måste nästan kolla vad du tycker i frågan om ex. kärnvapen i Nordkorea, Pakistan, Iran osv.

Last edited:
Fatta bara så asfett när man kan komplettera addidasbrallorna och kamphunden med en 38 instoppad i linningen, Marcus drömscenario i ett nötskal.

Mannen nu var du snabb, var någonstans har jag uttryckt att vapen endast är av ondo?.

Man kan ju tro att du tycker att det är bra att kreti och pleti har "fri" tillgång till vapen, måste nästan kolla vad du tycker i frågan om ex. kärnvapen i Nordkorea, Pakistan, Iran osv.

Ursäkta om jag missförstått något men för mig verkar det som uppenbart att du tycker det är festligt at posta länkar om amerikanska vapenlagar och det med utgångspunkten att du tycker de är knasiga.
Om du nu inte tycker så så har jag fel i mitt omdöme, att du är okunnig och indoktrinerad, det får jag be om ursäkt för.
Gemene man bör få inneha både swimnmingpool och vapen, om det innefattar kreti och pleti vet jag inte. Bara en fullblodssosse kan tycka det är bra att staten bestämmer om man får ha bil, pool eller picka.
Dessutom sitter det en massa folk spridda runt jorden och tycker en massa saker om USA, oförmögna att förstå att de lever i länder där t.ex. en hyfsat stor del av etablissemanget tycker det är upprörande när snutten gett en stenkastare fingret. Starta några trådar om "only in Sweden" istället, det är dessutom något som borde beröra fler men förmodligen inte då allmänheten är läskigt aftonbladetisierade och allmänt efterblivna.

Mja, jag skulle nog går ett steg längre och säga att Sturmgewehr ÄR den moderna AK:n.

Jag har inte skrivit något om att AK-47 är besläktad med STG44, de har vad jag vet inte en del gemensamt eller har på något annat sätt ett gemensamt släktträd, däremot är AK-47 en sovjetisk version av konceptet Sturmgewehr. En förbättrad, robustare version bättre anpassad för masstilverkning än den alltför komplicerade Stg 44.

Menar du inte något annat?, AK4 är ju rekylomladdad med rullås AK-47/Stg 44 är gasomladdade, som AK5. AK4:s "pappa" heter Stg 45. AK4 har ju inte heller det svängda magasinet, vilket var en praktisk detalj som uppkom av att ammunitionen, både Kurz och M43, såg ut som den gjorde.

Jag skulle snarare säga som så att konceptet Stg 44 utvecklades till karbiner som AK-47 och i förlängningen de flesta automatkarbiner medan Stg 45 ledde fram till tex AK4, egentligen bara "G3-familjen" som inte är gasomladdade idag även om tex M16 har en lite annan princip, ingen pistong.

Men det var samma snubbar som låg bakom AK4 och ST44 har jag för mig att jag tror att jag kanske läst någonstans.

Släkt! :hihi

Ursäkta om jag missförstått något men för mig verkar det som uppenbart att du tycker det är festligt at posta länkar om amerikanska vapenlagar och det med utgångspunkten att du tycker de är knasiga.

No problem, inslaget från CNN tyckte jag var festligt, ifall de amerikanska vapenlagar bidrar till att så många unga dör för lätt så tycker jag att de är för generösa.

Starta några trådar om "only in Sweden" istället, det är dessutom något som borde beröra fler men förmodligen inte då allmänheten är läskigt aftonbladetisierade och allmänt efterblivna.

Visst måste det väl finnas något som är only in Sweden.

Huvuddelen av svenska folket är garanterat inte mer efterblivet än i något annat land.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back