Kan någon (kvinna?) förklara detta för mig?!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Ja jag vet taget från aftonbladet men någon sanning lär det ligga det!

”Jag är med barn”.
Väninnan strålar av lycka. Själv sitter du med en iskall klump i magen. Avundsjukan över hennes babylycka kommer som en fors.
– Skäms inte över dina känslor, de är naturliga, säger familjerådgivaren Sverker Wadstein.

Varför skulle man bli avundsjuk av att polaren skaffar unge? Hellre han än jag skulle jag säga! (men sen räknas väll jag som ung o dum)

Är detta bara ett kvinnligt fenomen eller blir män och avundsjuka över att polaren ska bli pappa?!

O kvinnor har ni upplevt detta alt er polare blitt avis för att ni fått unge?!

Väninnan har precis fått barn och nej jag är inte ett dugg avundsjuk men jag är däremot glad då min vännina är glad (och över att barnet är friskt). Själv har har jag ingen längtan alls av att skaffa barn, tvärtom. Så nej TS jag kan inte förklara detta...:gnissla

Däremot tror jag vänskapen kan bli annorlunda (därmed inte sagt att den blir sämre).

Last edited:
Det beror väl på vad det är för unge som kommer ut? Platsar han i elitserien i hockey vid 4 års ålder lär man ju bli avundsjuk. Kommer det en unge med njuren på utsidan och gomspalt upp till pannbenet är man kanske inte lika mycket.

Tja, det är ju väldigt svårt för vissa kvinnor att bli gravida, det kanske kan ligga nåt i det..? :va
Annars tror jag inte att de flesta reagerar så (om de nu inte själva håller på att kämpa för fullt för att få en unge själv då).

Annars tror jag det är nonsens att det skulle vara så att kvinnor skulle bli gröna av avundsjuka bara för att deras väninna skaffat unge.
Låter tramsigt.
Om man nu vill SÅ gärna vill bli mamma är det ju bara att skrida till verket,
så avundsjukan känns lite lätt obefogad. :confused:

Edit: Ta inte Aftonbladets artiklar på för stort allvar, ofta överdrifter.

Den situation jag kan tänka mig när detta händer är om t ex ens vännina blir gravid och man själv försökt i hur många år som helst och inte blir gravid. Och kanske får lägga ut hur många tusen som helst för att försöka på konstgjord väg. Då kan nog avundsjukan uppstå.

Sen finns det ju faktiskt killar som vill bli pappa och kanske inte har en tjej som vill ha barn, då kan jag tänka mig den kille också kan bli avundsjuk.

Men, spekulationer, jag har inte befunnit mig i situationen själv.

Nej det är ingen vanlig reaktion. Det bygger till stor sannolikhet på att hon har ångest över att hon inte fått barn och det verkar satt sig så djupt att hon inte kan va lycklig för någon annan som lyckas ens. Det är ju en människa som inte mår bra!

min kompis är gravid och jag är jätte glad för hennes skull, för hon har velat ha barn jätte länge. men varför någon skulle bli avundsjuk måste bero på att dom själva inte kan få barn som dom andra säger. någon gång sett sex and the city? ena bruden försöker ju skaffa barn länge utan vinning. så när hon såg andra få barn blev hon ledsen och irriterad just för att de påminde henne om hennes egen situation

Min bästa tjejkompis var gravid nyligen. jag kände i sämsta fall avundssjuka på att de väntade OCH var glada för det. Jag kanske var avundsjuk på att VILJA vara i den sitsen, men just nu skulle det bara sabba massa livsplaner!

Det är väl ungefär så tjejen också kände inför det.. Så vanligt? Kan jag inte tänka mig!

Kan du inte länka artikeln? bara några fraser säger inte så mycket om hennes situation.

För som någon sa så kan det ju ha att göra med att hon har svårt att få några själv.

Sen tycker det är kul att det så frekvent tas upp citat ur artiklar från aftonbladet och expressen.. inte för att denna var så farlig. men det är ju inte precis nytt att dom skriver allt möjligt skit bara för att sälja.

Hehe, en "kompis kompis" har nyligen fått en liten knodd och såklart ska visas upp... Jag hade verkligen inget att säga, vart varken glad eller ledsen, mest bara illa till mods då jag kände mig tvungen att spela glad och puttinutta med den lilla dregglande och sovande saken. (jag var visserligen glad för att ungen inte var i fasen "skrikande liten bajsmaskin")

Köp en mysig katt och presentera den för mig, det skulle göra mig glad och jag skulle mer än gärna mysa, kela och busa med den lilla rackaren i några minuter :)

Alltså, det är väl klart att man kan ha tudelade känslor och är viljan att få barn stor (så som den faktiskt är hos många kvinnor vars biologiska klocka börjat ticka) så lär det finnas spår av avundsjuka. De flesta av oss har ju både en givande känslosida och ett ego som vill ha sakerna själv.
Jag har pratat med många tjejer om detta och för vissa är behovet och viljan att få barn faktiskt så stor att de ärligt resonerar om att lösa det på sätt som inte ryms inom begreppet "familj". Därav att tjejer också kan få för sig att spåna om "safe-card" så även om det är sagt halvt på skämt "Om ingen av oss träffat någon när vi är 35 så är vi varandras safe-card" så har tjejen undermedvetet ändå börjat planera och allvarligt fundera över barnfrågorna i sitt liv.

För oss män som just nu inte vill ha barn eller som faktiskt inte har den biologiska klockan i generna på samma sätt som kvinnor, så är det svårt att associera dessa känslor.

Låt oss istället anta att vi hade en polare som fick vara med i Pimp my Ride och bygga om en sunkig bil till en brutalt cool sportbil. Hur känner vi för det?
Ja, en del av oss skulle vara glad för polarens skull, men en del av oss skulle också vara avundsjuka och vilja ha den där jäkla skitbilen vi själva har i garaget omgjord så som polaren fick sin.

Ställer du däremot samma Pimp my Ride fråga på något familjeforum så får du nog en helt annan respons än här på SH :D

Last edited:
Haha, awesome metafor :rofl (men inte så dålig trots allt).

Men någon får gärna förklara för mig vad safe-card betyder, skulle två tjejer låtsas vara bisexuella för att få adoptera en unge eller what? :näsblod

Men någon får gärna förklara för mig vad safe-card betyder, skulle två tjejer låtsas vara bisexuella för att få adoptera en unge eller what? :näsblod
Ja det är nog lättare att förklara tankegångar i coola sportbilar eller motorcyklar här på SH :)

Nä safe-card är om en tjejkompis säger till dig "Har vi inte hittat någon innan vi är 35 så kan vi väl gifta oss och skaffa kids?".

På något sätt söker hon då en trygghet för framtiden och även om det är halvt på skämt så vill hon hellre ha en fiktiv backup-plan än ingen backup-plan alls. Det kan vara jobbigt för en kvinna att vara singel och stå ensam ute på plankan. För vissa börjar det vid 25, för andra vid 30 och för vissa ännu äldre, men de allra flesta kvinnor vet om sin klocka och vill faktiskt få barn.

Om den här meningen hade varit en snubbe så hade han fått stryk.
Den är fel på så många plan så jag orkar inte ens börja hacka :)
och det sjuka är att jag faktiskt träffat och pratat med tjejer som säger "om jag inte träffat någon innan jag är 3x så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att träffa någon på krogen och bli gravid med honom"

För en kille så är det generellt helt otänkbart men det är då man som man förstår dels hur stort behovet kan vara hos många kvinnor och dels att man ska sluta att slarva med kondomen.

och det sjuka är att jag faktiskt träffat och pratat med tjejer som säger "om jag inte träffat någon innan jag är 3x så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att träffa någon på krogen"

Det är då man som man förstår dels hur stort behovet kan vara hos många kvinnor och dels att man ska sluta att slarva med kondomen.

Man förstår hur många kvinnor som behöver en rejäl gammal hederlig lobotomering.

Jag blir lite smatt avis faktiskt.. Vill man ha barn blir man val det? Och vilken kvinna vill inte ha knodds

Hehe, en "kompis kompis" har nyligen fått en liten knodd och såklart ska visas upp... Jag hade verkligen inget att säga, vart varken glad eller ledsen, mest bara illa till mods då jag kände mig tvungen att spela glad och puttinutta med den lilla dregglande och sovande saken. (jag var visserligen glad för att ungen inte var i fasen "skrikande liten bajsmaskin")

Köp en mysig katt och presentera den för mig, det skulle göra mig glad och jag skulle mer än gärna mysa, kela och busa med den lilla rackaren i några minuter :)

Kan inget annat ä o hålla med att det är jobbigt att man måste säga att andras ungar är gulliga! Undra vad folk skulle svara att de hade en ful unge :D

Alltså, det är väl klart att man kan ha tudelade känslor och är viljan att få barn stor (så som den faktiskt är hos många kvinnor vars biologiska klocka börjat ticka) så lär det finnas spår av avundsjuka. De flesta av oss har ju både en givande känslosida och ett ego som vill ha sakerna själv.
Jag har pratat med många tjejer om detta och för vissa är behovet och viljan att få barn faktiskt så stor att de ärligt resonerar om att lösa det på sätt som inte ryms inom begreppet "familj". Därav att tjejer också kan få för sig att spåna om "safe-card" så även om det är sagt halvt på skämt "Om ingen av oss träffat någon när vi är 35 så är vi varandras safe-card" så har tjejen undermedvetet ändå börjat planera och allvarligt fundera över barnfrågorna i sitt liv.

För oss män som just nu inte vill ha barn eller som faktiskt inte har den biologiska klockan i generna på samma sätt som kvinnor, så är det svårt att associera dessa känslor.

Låt oss istället anta att vi hade en polare som fick vara med i Pimp my Ride och bygga om en sunkig bil till en brutalt cool sportbil. Hur känner vi för det?
Ja, en del av oss skulle vara glad för polarens skull, men en del av oss skulle också vara avundsjuka och vilja ha den där jäkla skitbilen vi själva har i garaget omgjord så som polaren fick sin.

Ställer du däremot samma Pimp my Ride fråga på något familjeforum så får du nog en helt annan respons än här på SH :D

jag skulle fan ta betalt för o åka runt i en pimp my ride bil :D
Men jag förstår avd du försöker säga

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back